یکی‌ از مهمترین مهارت‌ها در زندگی‌ خواندن افکار اطرافیان است. برای تقویت این توانائی باید بدانید چه نشانه‌هایی‌ مهم هستند و چه جزئیاتی ارزش بررسی‌ دارند ولی‌ باید به این نکته توجه کرد که افراد از یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین یک تکنیک واحد برای همه یکسان عمل نمی‌‌کند. رفتار انسان‌ها دو بعد دارد، در هنگام طبقه‌بندی سبک رفتاری افراد، 2 بعد آزادی و صراحت اهمیت فراوان دارند.

  • آزادی به آن معناست که فرد به چه میزان تمایل به نشان دادن احساسات خود و ایجاد ارتباط دارد. افراد آزاد، صمیمی‌، راحت و خون گرم توصیف می‌‌شوند.
    در مقابل افراد محافظه کار، رسمی‌ و با صمیمیت کمتر ارتباط برقرار می‌‌کنند.
  • صراحت نیز به آن معناست که فرد چقدر به دنبال اعمال کنترل بر روی افراد و شرایط است. افراد صریح ریسک پذیر هستند و با کسانی‌ که خود را با سرعت کار آنها هماهنگ نمی‌‌کنند نمی‌‌توانند کار کنند.
    در مقابل افرادی هستند که غیر مستقیم برخورد می‌‌کنند و کم‌تر خطر می‌کنند، آن‌ها بیشتر گوش می‌‌دهند تا حرف بزنند.

در افرادی که هم آزادی و هم صراحت را با هم دارند 4 نوع سبک رفتاری پدید می‌‌آید:

1. اجتماعی: آزاد و صریح
این افراد، بسیار سرزنده و رویا پردازند؛ ولی‌ ممکن است به نظر مداخله‌جو و پررو به نظر بیایند. آن‌ها بیشتر به دنبال تصمیمات آنی‌ هستند و خود را درگیر جزئیات و واقعیات نمی‌‌کنند! آن‌ها از با دیگران بودن انرژی می‌‌گیرند و همیشه به دنبال مورد تائید واقع شدن توسط اطرافیان هستند.

2. کارگردان: صریح و محافظه کار
آن‌ها همیشه به دنبال راندمان بالا و اهداف خود هستند و به نتیجه نهایی بسیار توجه می‌‌کنند. این افراد به سرعت عمل خیلی‌ حساس هستند و قابلیت مدیریتی بالایی را از خود نشان می‌‌دهند. آنها دوست دارند همه کارها را هم‌زمان انجام دهند و این موضوع گاهی‌ اوقات باعث عدم موفقیتشان می‌‌شود.

3. متفکر: غیر مستقیم و محافظه کار
این افراد متخصص حل مشکلات هستند و به نظر وسواسی و منتقد می‌‌رسند. به شدت به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند و سوالات بسیاری می‌‌پرسند، آنها با دقت و کند کار می‌‌کنند و کار فردی را در محیطی‌ منظم می‌‌پسندند. همچنین شکاک بوده و در نهایت، سخت تصمیم می‌‌گیرند.

4. توانا در برقراری ارتباط: آزاد و غیر مستقیم
این افراد خون گرم، قابل اعتماد و پشتیبان هستند. همانند افراد متفکر، کند تصمیم‌گیری می‌‌کنند و همیشه به دنبال فکر دیگران درباره تصمیماتشان هستند. این افراد بیشتر از بقیه مردمی هستند و دوستان نزدیک بسیاری دارند. آن‌ها مشاوران برجسته‌ای هستند و حرفشان تاثیر زیادی بر اطرافیان دارد.

توانایی تشخیص این 4 سبک رفتار در خواندن افراد به شما کمک شایانی می‌‌کند تا واکنش بهتری به آن‌ها نشان دهید.