عددی که ترازو به شما نشان می‌دهد همیشه نمایانگر این نیست که شما اضافه وزن دارید یا نه؛  این عدد می‌تواند به نحو دیگری آنالیز شود، شما ممکن است در ظاهر فقط کمی اضافه وزن داشته باشید ولی واقعیت این باشد که درصد بالایی از این اضافه وزن را بافت چربی تشکیل می‌دهد. داشتن چربی زیاد بسیار پرخطر تر از اضافه وزن است. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که 76 درصد از جمعیت زمین جز دسته افراد با چربی‌ زیاد در بدن هستند که بیشتر به دلیل تغییر رژیم غذایی است. 

چربی‌ زیاد داشتن به چه معنا است؟

برای محققین، هر فردی که اضافه وزن نسبتا بالا مثلا بالای 10 کیلو داشته باشد و چاق باشد به داشتن چربی‌ اضافه هم دچار است. اما این وضعیت می‌تواند حتی برای کسانی‌ که دارای وزن طبیعی هم هستند وجود داشته باشد. وقتی که درصد بیشتری از وزن بدن این افراد را چربی‌ تشکیل می‌دهد. به گفت متخصص تغذیه ما در تولینک، برای زنان میزان بافت چربی‌ نرمال بدن باید بین 15 تا 30 درصد از وزن بدن باشد.

ذخیره چربی در بدن به شکل سیب یا گلابی!

عوامل مهم دیگری هم وجود دارد مثل اینکه چربی‌ در کدام بخش از بدن شما ذخیره  شده است. چاقی سیبی شکل یک نوع از ذخیره چربی‌ در بدن است که در آن چربی‌ بین ارگانهای داخلی‌ بدن و در ناحیه شکمی ذخیره می‌شود. این نوع چاقی اثر متفاوتی روی سلامتی می‌گذارد و در مقایسه با چاقی گلابی شکل که بر اثر ذخیره چربی‌ در ناحیه باسن ایجاد می‌شود پرخطرتر است.چاقی شکمی با اثر گذاشتن روی فعالیت هورمون‌ها در بدن سبب ایجاد التهاب بیشتر و اختلال در عملکرد اندام داخلی‌ می‌شود، این نوع از چاقی معمولا با مشکلات فشار خون، دیابت، مشکلات قلب‌وعروق و کلسترول بالا در خون در ارتباط است.

چگونه بدانیم که درصد چربی‌ در بدن بالا است؟

روش اندازه گیری اضافه وزن بدن استفاده از شاخص BMI است. BMI  با تقسیم کردن وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر محاسبه می‌شود. BMI بیشتر از 25 معمولا به عنوان محدوده چاقی در نظر گرفته می‌شود.  اما در افراد ورزشکار این موضوع متفاوت است، چرا که بدن آنها بیشتر از ماهیچه تشکیل شده است  و بالا بودن این عدد در آنها نشان دهنده چاقی نیست. اما این عدد میزان چربی را نشان نمی‌دهد، برای محاسبه میزان چربی بافت بدن خود بهتر است از دستگاه‌های موجود در مرکز درمان استفاده کنید.

چگونه با چربی‌ زیاد بدن مبارزه کنیم؟

داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و پروتئین گیاهی و با کیفیت قدم اول و بسیار مهم است. همینطور باید تا می‌توانید میزان فعالیت بدنی روزانه و جلسات شرکت در باشگاه ورزشی رافزایش دهید. ترکیب تمیرنات استقامتی و هوازی بهترین نوع فعالیت بدنی است.