حسینی با مهر تشریح کرد:

راهکار دولت برای رشد ۵ برابری اعتبارات عمرانی در بودجه ۹۷

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی برنامه ریزی دولت برای افزایش ۵ برابری بودجه عمرانی را تشریح کرد.

راهکار دولت برای رشد 5 برابری اعتبارات عمرانی در بودجه 97

محمد حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح نقاط ضعف بودجه سال 97 اظهار داشت: کماکان اعتبارات هزینه‌ای بسیار بالاست. در دهه اول انقلاب در سال‌های 60-1359 زمانی که اعتبارات هزینه‌ای دولت به 30 درصد درآمدها و اعتبارات تملک دارایی‌ها  65درصد رسید، بعضی از بزرگان مجلس اعلام کردند که در نُرم جهانی، کشوری که هزینه‌های جاری‌اش به 30 درصد برسد، کشوری ورشکسته است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی در لایحه بودجه  به 90 درصد و 10 درصد رسیده است، درآمدهای عمومی دولت و مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند، تماماً به اعتبارات هزینه‌ای دولت اختصاص می‌یابد تا دولت خود را سر پا نگاه دارد؛ این ظلم فاحش به کشور و دولت است که دولت تمام هزینه‌های خود را از درآمد مردم به دست آورد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اعلام کرده امسال بودجه دستگاه‌ها عملکردی نوشته شده است؛ بودجه عملکردی بسیار سخت، پیچیده و دقیق است.رویکرد موجود در بودجه نشان‌دهنده بودجه‌بندی عملکردی نیست؛ اجرای این نوع بودجه‌ریزی زنجیره‌وار و پیچیده است.

حسینی شاهرودی اظهار داشت: در راستای اجرای این نوع بودجه‌ریزی، دیوان محاسبات باید بررسی اعداد و ارقام را کنار گذاشته و عملکردها را مورد بررسی قرار دهد به این صورت که آیا با هزینه‌کرد این مبلغ به هر شیوه‌ای، عملکرد مورد نظر حاصل و یا اهداف قانونی محقق شده است؟

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تبدیل سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صندوق رفاه در بودجه 97 کار بسیار خوبی است به این ترتیب یارانه‌ اقشار پردرآمد به اقشار کم‌درآمد اختصاص خواهد یافت؛ اقشاری که در فقر مطلق قرار دارند، با این شیوه به فقر نسبی خواهند رسید تا بتوانند زندگی حداقلی داشته باشند. اما باید دیگر منابع آزاد شده از حذف یارانه‌ها به سمت تولید و صادرات برود تا فقر نسبی از این طریق ریشه‌کن شود.

حسینی شاهرودی با تأکید بر لزوم ساماندهی بازار صادرات اظهار داشت: محصولات صادراتی زیادی در کشور ما وجود دارد اما به دلیل قابل رقابت نبودن در بازار جهانی، پشت مرزها باقی مانده است.

وی ادامه داد: در مباحث مالیاتی، نقل و انتقال بانکی و حمل و نقل ترانزیتی صادرات ما دچار مشکلات اساسی است که باید وزارت اقتصاد شرایط حضور در بازارهای جهانی را فراهم کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی را از اهداف مهم بودجه 97 خواند و گفت: پیش‌بینی‌های خوبی در بودجه 97 برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی شده است، اما در جداول بودجه مشخص نیست که دولت قصد دارد چگونه صندوق‌های بازنشستگی را ساماندهی کند؛ آیا دولت به دنبال کاهش نقش بنگاهداری صندوق‌ها است و یا اهداف دیگری دارد؟

حسینی شاهرودی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی غالباً ورشکسته هستند، گفت: دولت باید راهکار جدی برای حل مشکل صندوق‌ها بیابد.

وی گفت: بودجه سال 97 راهکاری برای حل مشکلات پروژه‌های عمرانی دارد؛ بدین‌ترتیب که دولت در قالب مشارکت با بخش خصوصی از طریق تأمین منابع پروژه‌های عمرانی از سوی بانک‌ها، صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی و دولتی، پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان برساند؛ در این راستا بودجه بخش عمرانی به پنج برابر افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات مالی، دولت نتوانسته در حوزه عمرانی بودجه تخصیص دهد و دولت به پیمانکاران بدهکار است؛ با این شیوه با واگذاری پروژه‌های توجیه‌دار، تعداد قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی اجرایی خواهند شد که تحول مهمی است.

حسینی شاهرودی، توجه به صادرات غیرنفتی را از نکات مهم بودجه خواند و گفت: دولت باید سازوکاری را در فرآیند پس از بودجه برای افزایش صادرات در نظر بگیرد؛ کشور ما بیشتر بودجه‌ای است و برنامه‌ای نیست؛ باید برای دستیابی به اعداد و ارقام برنامه‌ریزی کرد.

وی تأکید کرد: فرآیند تسهیل در صادرات، فرآیندی است که با برداشته شدن موانع و مشکلات از سد راه صادرات شکل می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر