میلیونها باکتری در داخل بدن شما زندگی‌ می کنند، و اکثر آنها برای تضمین سلامت شما مهم هستند؛ از مهمترین این باکتری‌ها گروهی به نام بیفیدوباکتریوم است. این باکتری مفید فیبر غذایی را تجزیه و از عفونت در بدن جلوگیری می‌کند و همینطور در تولید برخی‌ ویتامینها در بدن نقش دارد.

اکثر این باکتریها در دستگاه گوارش شما یافت می‌شوند؛ از بین میلیونها باکتری که در دستگاه گوارش شما وجود دارد تعداد کمی‌ ممکن است عامل بیماری باشند اما بقیه آنها نقش بسیار مهمی‌ در تضمین سلامت شما دارند. باکتری‌های دستگاه گوارش در هضم‌ و جذب غذا نقش دارند، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و در تولید ترکیبات شیمیایی و ویتامین نقش دارند. برخی‌ از عواملی که روی باکتری‌های دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارند عبارتند ازرژیم غذایی، مصرف آنتی‌بیوتیک و اضطراب.

بیفیدوباکتریوم چیست؟

بیفیدوباکتریوم باکتری بسیار مفید موجود در روده است، دانشمندان در حدو 50 نوع از این باکتری را در بدن انسان شناسایی کردند و به نظر می‌رسد که هر کدام نقش خاصی‌ در بدن ایفا می‌کنند. از مهمترین عملکلرد این باکتری در دستگاه گوارش هضم فیبر و کربوهیدرات پیچیده است. مصرف فیبر کافی‌ به کاهش وزن کمک می‌کند، در بهبود وضعیت بیماران دیابتی موثر است.  زمانی‌ که فیبر هضم می‌شود این باکتریها ماده شیمیایی به نام اسید چرب کوتاه زنجیره‌ ترشح می‌کنند، که در سلامت دستگاه گوارش و کنترل گرسنگی نقش دارند.

چگونه میزان این باکتری مفید را در بدن افزایش دهیم؟

  • چند راه ساده برای افزایش بیفیدوباکتریوم در بدن وجود دارد
  • مصرف پروبیوتیک: مصرف پروبیوتیک میزان این باکتری را در بدن افزایش می‌دهد. پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی روده ها در یک موجود زنده کمک می کنند. دستگاه گوارش طبیعی انسان حاوی 400 نوع باکتری پروبیوتیک است که موجب کاهش رشد باکتری های مضر می شوند و به بهبود سلامت سیستم گوارشی کمک می کند. در واقع با متعادل کردن باکتری های روده ای می توانند در بهبود سیستم ایمنی نقش داشته باشند.  
  • مصرف غذاهای پر فیبر و غلات کامل: این باکتریها فیبر را هضم می‌کنند، در نتیجه غذاهای سرشار از فیبر سبب ترشح بیشتر بیفیدوباکتری می‌شود، مصرف تمشک نیز در افزایش سطح بیفیدوباکتری در روده بسیار موثر است.
  • خوردن غذاهای پری‌بیوتیک: این غذاها با پروبیوتیک متفاوت هستند. پری‌بیوتیک کربوهیدرات هستند که در پیاز، سیر، موز و سایر سبزیجات و میوه‌جات یافت میشوند.
  • خوردن پلیفنلها: پلیفنلها ترکیبات گیاهی هستند که درون روده و دستگاه گورش توسط باکتریها شکسته می‌شوند. از جمله مواد غذایی مهم می‌توان به چای سبز، شراب قرمز اشاره کرد.
  • ورزش: نتیجه برخی‌ از مطالعات نشان داده است که ورزش کردن اثر مثبتی روی افزایش سطح این باکتری در بدن دارد.
  • شیردهی در دوران کودکی: تغذیه از شیر مادر علاوه بر فواید بی‌شمار دیگر سبب می‌شود تا کودک باکتریهای بیشتر و بهتری در دستگاه گوارش برای هضم و جذب غذا و همچنین تقویت سیستم ایمنی داشته باشد.