اگر پدر و مادر شما هر دو مشکل اضافه وزن دارند، از نظر ژنتیکی احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز به آنها شبیه شوید. این زیاد مساله عجیبی‌ نیست چرا که سایز بدن هم مثل سایر خصوصیات از طریق ژن به فرزندان انتقال می‌یابد. اما خبر خوب این است که تمام ژنها از نوع غیر قابل تغییر نیستند و برخی‌ از آنها مثل ژن‌های مسئول چاقی با توجه به عادت و رفتار فرد و اثر محیط قابل تغییر و به اصطلاح خاموش شدن هستند.

1. پروتئین

غذاهای حاوی پروتئین بالا مثل مرغ‌، ماهی‌، تخم مرغ‌ فقط در ساخت ماهیچه نقش ندارند. نتایج تحقیقات نشان داده است که ژن چاقی به طور مستقیم با بروز چاقی در فرد در ارتباط است، اما مصرف کافی‌ پروتئین در این افراد منجر به کاهش اشتها به غذا و پرخوری شده است. متخصصین توصیه می‌کنید که حداقل یک وعده پروتئین با کیفیت مثل گوشت بوقلمون، میگو، بادام زمینی در هر وعده غذا و میان وعده مصرف کنید. تقسیم کردن کل پروتئین دریافتی به تمام وعده‌ها به بدن شما کمک می‌کند که ترمیم و ماهیچه سازی را بهتر انجام دهید.

2. سعی‌ کنید وعده غذایی را زودتر میل کنید

بدن شما درون خود یک ساعت دارد، و به همین علت است که معمولا اگر در زمان نا معمول یا خیلی‌ دیر از خواب بیدار شوید احساس بدی خواهید داشت. این ساعت درون بدن روی تمام سلولها اثر می‌گذارد و متابولیسم آنها را تغییر می‌دهد. نتایج تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که در بین افراد با اضافه وزن کسانی‌ که ژن چاقی فعال دارند، آن دسته افرادی که وعده ناهار خود را زودتر میل می‌کنند کاهش وزن سریعتر و راحت تری داشته‌اند. صبحانه و ناهار را هرچه زودتر میل کنید. یک روش بسیار جالب برای تعداد کالری که باید در ناهار میل کنید وجود دارد، تعداد ساعت‌های بین صبحانه و ناهار را بشمارید و در 100 ضرب کنید. مثلا اگر صبحانه ساعت 8 و ناهار 12 باشد یعنی‌ شما باید فقط 400 کالری مصرف کنید.

3 میزان فشار به بدن خود را افزایش دهید

نتیجه مطالعات بسیاری نشان داده است که افزایش فشار فیزیکی‌ در روز یا به اصطلاح افزایش فعالیت روزانه منجر می‌شود که ژن‌های چاقی در فرد غیر فعال شوند. نتیجه تحقیقات در آلمان نشان داده است که بین افراد با ژن فعال چاقی کشاورزان در حدود 1000 کالری بیشتر از افراد معمولی‌ کالری سوزی داشتند. شما لازم نیست که کشاورزی کنید! راه زیادی وجود دارد که می‌توانید فعالیت روزانه خود را افزایش دهید، مثلا پیاده روی به جای استفاده از ماشین. سعی‌ کنید یک تا دو بار در هفته با صورت 8 کیلومتر در ساعت برای چند دقیقه بدوید، و تا می‌توانید دوچرخه سواری کنید.