مصرف کره و مارگارین برای طبخ غذا و به همراه نان‌ بسیار شایع است و به دلیل تقاضای بالا تولید گسترده‌ای از این محصولات صورت می‌گیرد. در بسیاری از کشورها از جمله ایران نان و کره یک غذای کاملا سنتی است و مردم هر روز صبح به مصرف آن عادت دارند. اما شاید برای بسیاری از ما سوال باشد که تفاوت کره و مارگارین چیست و در بسیاری از موارد حتی افراد آن‌ها را به اشتباه به جای همدیگر، یا با فرض این که یک محصول مشابه هستند انتخاب می‌کنند.
اگر تا به حال در فروشگاه مواد غذایی، روبه‌روی قفسه مواد لبنی ایستاده‌اید و برای انتخاب بین کره و مارگارین دچار شک شده‌اید، حتما مطلب زیر را بخوانید

تفاوت بین کره و مارگارین چیست؟

در نگاه اول شاید کره و مارگارین کاملا مشابه به نظر برسند، به ویژه این که نوع بسته‌بندی این محصولات کاملا شبیه همدیگر است؛ و معمولا در یک محدوده‌ی دمایی مشخص نگه داشته می‌شوند و در نهایت به دلیل شبهات ظاهری بیش از حد آن‌ها!
اما این دو محصول از لحاظ ساختار و مواد طبیعی موجود در آن بسیار متفاوت هستند.
کره از نظر طبیعی از شیر و خامه تولید؛ و همراه با نمک یا بدون نمک عرضه می‌شود.
از سوی دیگر مارگارین یک ماده غذایی کاملا متفاوت است که منشأ اصلی‌ آن گیاهان هستند و از روغن گیاهان و امولسیفایر در کارخانجات تولید می‌شود. مارگارین به این علت به این نام خوانده می‌شود که ماده اصلی‌ تشکیل دهنده آن مارگاریک اسید است.

تفاوت تغذیه‌ای میان کره و مارگارین: 

  • در یک قاشق غذا خوری کره

106 کالری انرژی، 12 گرم چربی‌، 32 میلی‌گرم کلسترول، 85 میلی‌گرم سدیم، 0 گرم کربوهیدرات و 0 گرم پروتئین وجود دارد.

  • در یک قاشق غذا خوری مارگارین

101 کالری انرژی، 11 گرم چربی‌، 0 میلی‌گرم کلسترول، 153 میلی‌گرم سدیم، 0 گرم کربوهیدرات و 0 گرم پروتئین وجود دارد.

حالا که تفاوت بین این دو ماده غذایی را می‌دانید بهتر است بدانیند که از نظر علم تغذیه کره حاوی چربی‌ بیشتر و مارگارین حاوی سدیم بیشتر است، پس اگر می‌خواهید کمی‌ طعم به غذایی که می‌خورید اضافه کنید؛ باید یکی‌ از این دو را با توجه به وضعیت سلامت خود انتخاب کنید.
به صورت کلی‌ متخصص تغذیه ما مصرف مارگارین کم سدیم را بیشتر از کره توصیه می‌کند.