تا به حال شده به عروسی یا مهمانی دعوت شوید و از قبل عذاب وجدان شکستن رژیم و پرخوری داشته باشید؟
اگر بیشتر ورزش می‌کنید تا بتوانید وعد شام یا ناهار بیشتری بخورید شما تنها کسی‌ نیستید که چنین فکری دارید.
نتایج تحقیقات نشان داده است که افراد در زمان تعطیلات معمولا بیشتر غذا می‌‎خورند؛ مثلا در عید نوروز و اگر دنبال تناسب اندام یا نگران داشتن اضافه وزن باشند، همزمان میزان فعالیت بدن را نیز افزایش می‌دهند.
هیچ شکی نیست که ورزش کردن بسیار مهم است و نقش بسیار اساسی در سلامت بدن دارد و از چاقی و بیماری‌های مثل قلب و عروق و دیابت پیشگیری می‌کند. اما زیاد نگران یک یا دو وعده غذای کامل که در زمان تعطیلات یا در عروسی می‌خورید نباشید، متخصص تغذیه ما دکتر عیسی‌نژاد به این موضوع اشاره کرده است.

-برای افزایش وزن ناشی‌ از یک روز غذا خوردن، کالری دریافتی یک فرد بالغ باید به حدود 3500 کالری در روز برسد که بسیار بیشتر از میزانی‌ است که در طول روز مصرف می‌شود؛ حتی اگر وعده بسیار حجیم باشد.

-معمولا اضافه وزن  و چاقی زمانی‌ در فرد بروز می‌کند که عادت غلط غذایی و پرخوری برای چند روز پیایپی وجود داشته باشد. درست مثل لاغر شدن، چاقی هم یک شبه ایجاد نمی‌شود.
پس اگر یک شب به عروسی‌ دعوت می‌شوید یا جشن خاصی‌ دارید اگر از فردای آن روز به رژیم غذایی سالم و داشتن فعالیت بدنی به حالت اول باز می‌گردید و یا این برنامه هر هفته شما نیست هیچ ایرادی ندارد که از این مجلس لذت ببرید. 
ولی‌ مهم است که خود را فریب ندهید یعنی‌ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که این اتفاق به یک عادت تبدیل شود و شما هفته‌ا‌ی یک بار هر غذایی که دوست دارید را مصرف کنید.

به هر حال اگر به دنبال راهی‌ هستید که از وعده غذایی حجیم برای یک شب لذت ببرید و اضافه وزن هم نداشته باشید روش‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • به هیچ عنوان تا زمان وعده غذایی اصلی‌ گرسنگی نکشید، چرا که این عمل روی متابولیسم بدن شما اثر می‌گذرد. زمانی‌ که اکثر کالری دریافتی شما در روز فقط از یک وعده غذایی باشد، بدن کالری اضافه را تبدیل به چربی‌ می‌کند.
    اگرچه شما از اینکه قرار است غذا بخورید آگاه هستید ولی‌ بدن شما همیشه خود را بر اساس منابع در دسترس تنظیم می‌کنید. در نتیجه وقتی برای طولانی‌ مدت گرسنگی می‌کشید بدن نیز متابولیسم خود را کاهش داده و کمتر انرژی مصرف می‌کنید.
  • می‌توانید در طول روز میان وعده کم کالری مثل یک تکه نا‌ن با سبوس کامل، پنیر کم چرب و مغز گردو میل کنید، یا یک عدد موز.
  • قبل از غذا خوردن یک یا دو لیوان آب بنوشید، این عمل باعث می‌شود که اشتها کاهش پیدا کرده و با پر کردن حجم معده زودتر احساس سیری کنید.
  • قبل از رفتن به مهمانی مسواک بزنید نتیجه تحقیقات نشان داده است که مسواک زدن باعث تقویت حس چشایی شده و در نتیجه ارتباط با مغز بهتر صورت می‌گیرد و فرد زودتر احساس سیری می‌کند!