خیلی از افرادی که عزت نفس پایینی دارند، این مشکل را فقط تحمل می‌کنند در حالی که راهی برای بهبود عزت نفس وجود دارد.

آیا مشکل عزت نفس دارید؟ با این 4 روش می‌توانید بفهمید:

1-به ندرت حس راحتی می‌کنید:

اگر احساس کنید به اندازه کافی خوب نیستید، بیش از حد به نظر بقیه راجع به خودتان فکر می‌کنید و در موقعیت‌های اجتماعی، بسیار نگران این مسئله هستید. و همیشه نتایج منفی می‌گیرید مثلا: "به اندازه کافی خوب نیستم. بی دست و پا هستم. بامزه نیستم. حوصله سر بر هستم. جذاب نیستم." در نتیجه، هیچ وقت با وجود خودتان راحت نیستید. در موقعیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنید ولی احساس تنهایی و بی ارزش بودن دارید. در عین حال، احساس می‌کنید نامرئی هستید و دیگران شما را جوری که واقعا هستید نمی‌بینند. به طریقی، این احساس شما درست است. وقتی همیشه در این وضعیت باشید، ذهن شما مشغول است و هیچ وقت نمی‌توانید راحت بنشینید و منتظر اتفاق بدی هستید. این باعث می‌شود دیگران با شما دچار سوء تفاهم شوند یا شما را به خوبی نشناسند.

2-بیش از حد نگران روابطتان هستید:

احساس بی ارزش بودن باعث می‌شود دائما در شرایطی زندگی کنید که از لحاظ عاطفی قوی نیستید. در عمق وجودتان اعتقاد دارید که بی ارزش هستید و می‌ترسید دیگران هم این هویت معیوب شما را کشف کنند. پس بیش از حد روی محافظت از روابطتان کار می‌کنید. مشکلات و بحث‌های کوچک برای شما مسئله بزرگی هستند. وقتی رابطه شما در مرحله دشواری باشد، حتی اگر به مقدار ناچیزی، شما احساس می‌کنید کل دنیایتان نابود شده است. پس با زحمت سعی می‌کنید هیچ مشکلی هیچ وقت پیش نیاید. به سادگی تسلیم می‌شوید. حتی وقتی نباید، باز هم مسئولیت اشتباهات را به عهده می‌گیرید و همیشه اولین نفری هستید که راضی می‌شود یا درخواست بخشش می‌کند.

3-وقتی شکست می‌خورید، خودتان را عذاب می‌دهید:

وقتی با موانع معمول مثل از دست دادن شغل، فشار کاری، بازخورد منفی، مرگ عزیزان و مشکلات مالی روبرو می‌شوید، خودتان را مقصر می‌دانید. پر از حس شرم و افکار منفی در مورد خودتان می‌شوید تا جایی که بازخوردهای مفید را نمی‌پذیرید و مشکلاتتان را حل نمی‌کنید و فقط کاهششان می‌دهید. با این کار، مشکلات روی هم جمع می‌شوند و حل کردنشان سخت‌تر خواهد شد.

4-نمی‌توانید تصمیم گیری کنید:

به ندرت می‌دانید دقیقا باید چه کنید. درهمه تصمیمات خود شک، آنالیز و موشکافی می‌کنید. علاوه بر این همیشه از اطرافیانتان نظر می‌خواهید و بیش از حد به دنبال تایید و اطمینان بخشیدن آن‌ها هستید. بعضی اوقات می‌بینید که تصمیماتتان نشان دهنده شخصیت شما نیست، ولی به دلیل ترس از اشتباه، رویه خود را تغییر نمی‌دهید.

اگر موارد بالا را در خودتان می‌بینید، بدانید که عزت نفس را می‌توان بهبود بخشید. مجبور نیستید با این وضعیت زندگی کنید.