فیبروملاژیا شرایط بدنی است که در آن درد و خستگی و نقاط حساس به درد در بسیاری از مناطق بدن احساس می‌شود که معمولا فرد دلیل خاصی برای آن نمی‌تواند پیدا کند. تشخیص این حالت بسیار سخت است چرا که علائم آن بسیار شبیه به علائمی است که در بسیاری شرایط دیگر تجربه می‌کنیم. مثلا بارها شده احساس می‌کنید که ماهیچه پشت پا یا شانه‌های شما بدون دلیل خاصی‌ درد می‌کند، یا نقاط خاصی‌ از بدن شما به درد حساس است، این علایم ممکن است همان فیبروملاژیا باشد.

به همین علت مهم است در صورت بروز این علایم به دکتری مراجعه کنید که با این حالت آشنایی دارد. بروز این بیماری در زنان شایع تر است. اما گام‌هایی به ویژه از نظر تغذیه وجود دارد که می‌تواند به کاهش این عوارض کمک کند:

هدف: داشتن یک رژیم متعادل:

خوردن غذاهای متنوع و داشتن تعادل در رژیم غذایی برای همه مفید است. یک رژیم سرشار از سبزیجات و میوها، غلات کامل، چربی‌های سالم، و پروتئین با کیفیت مثل مرغ‌ و ماهی‌. از خوردن غذاهای تهیه شده کارخانه‌ها و فست فود پرهیز کنید.

از رسیدن انرژی کافی‌ به بدن مطمئن شوید:

فیبروملاژیا معمولا باعث می‌شود که احساس خستگی‌ کند. خوردن برخی‌ غذاها می‌تواند سبب افزایش سطح انرژی شما شود. از خوردن غذاهای شیرین و در کل شیرینی‌جات بپرهیزید چرا که این نوع غذاها فقط سطح قند خون را به سرعت در شما افزایش داده و بدن آنها را سریع می‌سوزاند. بجای این مواد غذایی از پروتئین و چربی‌ سالم مصرف کنید که ذخیره بسیار پایدارتری از انرژی برای بدن شما است. همینطور خوردن مواد غذایی مثل بادام، مغز گردو، کلم بروکلی، لوبیا، توفو، و جو به همراه غذا توصیه می‌شود.

سعی‌ کنید که رژیم شما شبیه رژیم گیاه خواری باشد:

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در بین انواع رژیم غذایی نوع رژیم گیاه خواری با کمترین علائم فیبروملاژیا در ارتباط بوده است. علت این موضوع این است که در این نوع رژیم میزان زیاد مواد آنتی اکسیدان به بدن می‌رسد.

از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید:

برخی‌ از مواد غذایی و ترکیبات موجود در آنها  اثر محرک در بدن دارند. به عنوان مثال قندهای تخمیر که در غذاهای تولید و بسته بندی وجو دارد، گلوتن موجود در جوانه گندم و تمام افزودنی‌های غذایی و ترکیبات شیمیایی.

,