با وجود تعداد زیاد روغن‌های موجود برای آشپزی بسیار دشوار است که انتخاب کرد کدام یک بهتر است. روغن بادام زمینی‌ نیز یکی‌ از انواع این روغن‌های موجود برای آشپزی است که حتی برای سرخ کردن نیز استفاده می‌شود.
در عین حالی‌ که روغن بادام زمینی‌ دارای فواید تغذیه است می‌تواند دارای مشخصات منفی‌ نیز باشد. در این مقاله به مشخصات روغن بادام زمینی‌ و این که آیا یک انتخاب سالم یا ناسالم است پرداخته شده است.

روغن بادام زمینی‌ چیست؟

روغن بادام زمینی‌ یک روغن گیاهی به شمار می‌آید که از گیاه بادام زمینی‌ تولید می‌شود. گیاه بادام زمینی‌ همانطور که از اسمش مشخص است در زیر زمین رشد می‌کند و به آن مغز زمینی‌ نیز گفته می‌شود. طعم بادام زمینی‌ بسیار متفاوت است و از شیرین تا شور تغییر می‌کند.

مشخصات تغذیه روغن بادام زمینی‌

در یک قاشق غذاخوری از روغن بادام زمینی‌ می‌توان مشخصات تغذیه زیر را مشاهده کرد:

  • کالری: 120 کالری
  • چربی‌: 12 گرم
  • چربی‌ اشباع: دو تا سه گرم
  • چربی‌ غیر اشباع تک زنجیره‌:  6.2 گرم
  • چربی‌ غیر اشباعچند زنجیره: 4.3 گرم

چربی‌ موجود در روغن بادام زمینی‌ در حدود 20 درصد اشباع است، 50 درصد چربی تک زنجیره غیر اشباع و 30 درصد چربی‌ غیر اشباع چند زجیره است. شناخته شده‌ترین اسید چرب موجود در روغن بادام زمینی‌ اولئیک اسید است که به آن امگا 9 نیز می‌گویند. در این روغن همینطور لینولئیک اسید نیز یافت می‌شود که یک اسید چرب امگا 6 ضروری برای بدن است.

اما مهم است بدانید که میزان زیاد اسید چرب امگا 6 در بدن می‌تواند خطرناک باشد. چرا که میزان زیاد از این اسیدچرب می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در بدن شود، که ممکن است برای سلامتی مشکل ساز باشد.
از آنجا که در این روغن میزان زیاد اسید چرب تک زنجیره‌ غیر اشباع وجود دارد برای سرخ کردن مواد غذایی قابل مصرف است، اما در عین حال وجود انواع دیگر اسید چرب در روغن بادام زمینی‌ ممکن است در درجه حرارت بالا مواد سمی تولید کند.

فواید روغن بادام زمینی‌

بادام زمینی‌ یک منبع مهم غذایی از ویتامین e است. ویتامین E فواید زیادی برای سلامتی‌ دارد. روغن بادام زمینی‌ سرشار از این ماده مغذی است که یک ویتامین محلول در چربی‌ است.
مهم‌ترین نقش ویتامین E در بدن اثر آنتی اکسیدانی آن است که بدن را در برابر مواد مضر و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. افزایش میزان رادیکال آزاد در بدن می‌تواند منجر به افزایش خطر بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلب و عروق، دیابت و سایر مشکلات برای سلامتی شود. علاوه بر آن ویتامین E می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

از فواید یگر روغن بادام زمینی‌ کاهش خطر بیماری قلبی است. روغن بادام زمین حاوی مقادیر بالایی اسید تک زنجیر غیر اشباع است که می‌تواند در کاهش خطر بیماری‌های قلبی مهم باشد. شواهد علمی‌ زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف اسید چرب غیر اشباع منجر به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلب وعروق می‌شود. 

به عنوان مثل میزان زیاد کلسترو LDL و تری‌گلسیرید در خون با افزایش خطر بیماری قلبی در ارتباط است. نتایج تحقیقات نشان داده است که جایگزین کردن اسید چرب اشباع با اسیدچرب غیر اشباع منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و کلسترل می‌شود.