تمام واکنش‌های بدن توسط فرمان رسانی مغر به سلول‌های غدد مختلف در بدن ترشح می‌شود که نتیجه آن صدها واکنش است که تمام عملکردهای بدن شما را تنظیم ‌می‌کند.
سلامت هورمونی با سلامت بدن در ارتباط مستقیم است و از همین رو بسیار مهم است که بتوانیم کنترل هورمون‌های بدن خود را به دست بگیریم. در این مطلب به تعدادی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن و نقش آن‌ها در سلامت بدن و همچنین تاثیر عوامل خارجی و تغذیه بر کنترل آن‌ها پرداخته شده است.

ویتامین d

تنها هورمون حیاتی در بدن که به عنوان ویتامین شناخته شده است ویتامین D است. این هورمون دارای وظایف فراوانی در بدن است از جمله در عملکرد سیستم ایمنی، فعالیت ماهیچه‌ها، جذب کلسیم توسط استخوان‌ها و همینطور عملکرد طبیعی سایر هورمون‌ها. 

ویتامین D در مواد غذایی مثل انواع لبنیات و کره کمی در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود. اما منشاء اصلی این ویتامین ترشح آن در بدن بر اثر تابش نور خورشید به پوست است. به تمام افراد که در شهرهایی با آلودگی هوا یا کم آفتاب زندگی می‌کنند مصرف روزانه مکمل ویتامین D توصیه می‌شود.

هورمون انسولین

هورمون انسولین شناخته‌ترین هورمون‌ها در بدن است که از غدد پانکراس ترشح می‌شود. عملکرد اصلی این هورمون در بدن انتقال قند از خون به درون سلول‌ها برای تولید انرژی است؛ این هورمون به همین علت نقش اساسی در سوخت و ساز بدن دارد.
اختلال در عملکرد این هورمون مثل کمبود ترشح آن منجر به بیماری دیابت می‌شود. از عوامل خارجی اثرگذار بر ترشح انسولین اضافه وزن و چاقی است. برای داشتن عملکرد طبیعی هورمون انسولین و پیشگیری از دیابت، بهترین راه کاهش وزن و داشتن فعالیت بدنی منظم است. 

هورمون استروژن

یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های مسئول در سلامت بدن خانم‌ها هورمون استروژن است. این هورمون در تمام چرخه‌های جنسی در خانم‌ها از جمله قاعدگی و تخمک گذاری نقش بسیار اساسی دارد. مهمترین عامل خطر رژیمی که ممکن است سلامت عملکرد هورمون استروژن را تحت اثر قرار دهد مصرف چربی‌های اشباع و ناسالم است.
تحقیقات نشان داده است که مصرف فست فود به دلیل بالا بودن سطح اسیدهای چرب اشباع در آن منجر به ایجاد اختلال در نظم قاعدگی می‌شود.