واکنش مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران به خرابی برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به تجهیزات به‌روز ایستگاه‌ها گفت: بدیهی است از مجموع ۲۱ ایستگاه و بیش از ۱۲۰ ابراز حساس، به صورت متعدد خرابی ایستگاه‌ها یا نیازهای تعمیراتی و تعویض پیش بیاید ولی بلافاصله پس از اینکه داده‌ها دچار مشکل می‌شود تیم‌های تعمیراتی ۲۴ ساعته نسبت به رفع نواقص اقدام می‌کنند.

واکنش مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران به خرابی برخی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا

وحید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا از تاییدیه سازمان‌های حفاظت محیط زیست معتبر جهانی و گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی برخوردار هستنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا در کل شهر تهران دارای 21 ایستگاه پایش آلودگی هوا است، اظهار کرد: این ایستگاه‌ها 24 ساعته برای اندازه‌گیری غلظت آلاینده‌های تهران فعال هستند. از حدود سه سال پیش ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای تهران به دلیل نیاز شهروندان برای دسترسی مستقیم به داده‌های آلودگی هوا به اینترنت وصل شده است و اطلاعات تولید شده به‌طور مستقیم به دست مردم می‌رسد که راه‌های دسترسی وب‌سایت شرکت کنترل کیفیت هوا و اپلیکیشن موبایل و کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: امکان ورود داده معیوب به تعداد بسیار محدود وجود دارد البته بلافاصله طی چند ساعت رفع می‌شود. از آنجا که شاخص آلودگی هوای تهران بین همه ایستگاه‌ها متوسط‌گیری می‌شود اگر حتی یک ایستگاه هم خراب شود تاثیر چندانی در عدد میانگین شاخص کیفیت هوا نخواهد داشت ولی در هر حال سعی شرکت کنترل کیفیت هوا بر این است که همه این ایستگاه‌ها به‌خط و آماده باشند.

به گفته حسینی، از نظر دسترسی به داده‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد. از لحاظ صحت داده‌ها هم در همه ایستگاه‌ها پایش کیفیت، کپسول‌هایی وجود دارد که حاوی آلاینده‌ها با غلظت مشخص هستند که به تناوب با عددهایی که دستگاه‌ها قرائت می‌کنند؛ مقایسه می‌شوند. این مقایسه‌ها نشان می‌دهند که دستگاه‌ها در شرایطی با کارکرد مناسب قرار دارند که این فرآیند کالیبراسیون نامیده می‌شود و به طور منظم با این کپسول‌های گاز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یک آزمایشگاه مرجع در کشور توسط شرکت کنترل کیفیت هوا با حمایت شهرداری تهران راه اندازی شده  که این دستگاه‌ها به طور منظم وارد آزمایشگاه مرجع می‌شوند و نحوه اندازه‌گیری این دستگاه‌ها با ابزارهای دقیق دیگر مقایسه می‌شود. این روند اتصال به استانداردهای اولیه نام دارد که طی آن علاوه بر غلظت گازها، دما و فشارهای مختلف، جریان جرمی گازها که در این دستگاه‌ها حرکت می‌کنند، اندازه‌گیری و با استانداردهای مرجع صحت‌گذاری می‌شود.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: 21 ایستگاه پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تنها ایستگاه‌های آنلاین کشور از مجموع 200 ایستگاه موجود در کشور هستند و تنها ایستگاه‌هایی هستند که از سرویس‌های آزمایشگاه مرجع، کالیبراسیون و مقایسه با اعداد پایه بهره‌برداری می‌کنند.

به گفته حسینی، بر اساس مصوبات جاری کشور که توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ می‌شود موظف هستیم داده‌های جمع‌آوری شده از سطح شهر را مطابق با یک متدولوژی بسیار دقیق محاسبه و آن را به شاخص آلودگی هوا تبدیل کنیم که این شاخص به AQI معروف است. از بین داده‌های استخراج شده از ایستگاه‌های مختلف متوسط‌گیری و این متوسط را به طور روزانه اعلام کنیم و در شرایط حاضر شهروندان می‌توانند علاوه بر بررسی شاخص روزانه به شاخص لحظه‌ای مناطق مختلف هم دسترسی پیدا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر