خواص گل کلم با دستور پخت یک آش خوشمزه

گل کلم سبزیجاتی از خانواده کلم بروکلی، کلم برگ و… است که موارد مصرف متنوع و بالایی دارد. این سبزی که دارای رنگ‌های زیبا و جذاب است یکی از خوردنی‌های مناسب افراد رژیمی محسوب می‌شود

خواص گل کلم با دستور پخت یک آش خوشمزه

گل کلم سبزیجاتی از خانواده کلم بروکلی، کلم برگ و… است که موارد مصرف متنوع و بالایی دارد. این سبزی که دارای رنگ‌های زیبا و جذاب است یکی از خوردنی‌های مناسب افراد رژیمی محسوب می‌شود. درست است که گل کلم بومی کشورهای مدیترانه‌ای است، اما در‌حال‌حاضر در اقصی نقاط دنیا کشت می‌شود. با آشپزخانه روزچین همراه باشید تا با خواص گل کلم بیشتر آشنا شوید.
موارد استفاده گل کلم بسیار متنوع است. شما می‌توانید به‌صورت آب‌پز، پخته‌شده و در ترشی آن را استفاده کنید. اما بهتر است بدانید بالاترین ارزش غذایی در گل کلم خام وجود دارد.

با خواص گل کلم بیشتر آشنا شویم

سبزیجات و سرطان
یکی از مهمترین خواص گل کلم، تقویت بدن در برابر سرطان است.

خواص گل کلم بسیار زیاد است. ما در اینجا به طور اجمالی به این خواص اشاره خواهیم کرد تا بهتر با این سبزی آشنا شوید. گل کلم یکی از منابع مهم ویتامین‌ها است. ویتامین C و ویتامین‌های دیگر از جمله ویتامین B3, B2 و B6 از آن جمله‌اند. این گیاه برای تأمین مواد معدنی مهم و ضروری بدن منبع مناسبی است. از‌جملۀ این مواد فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و منگنز است. این سبزی به دلیل چربی بسیار کمی که دارد در غذاهای رژیمی گنجانده می‌شود. چربی گل کلم شامل چربی‌های اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا 3 می‌شود. از دیگر خواص گل کلم می‌توان مقدار کم قند طبیعی آن را نام برد. گل کلم نسبت به دیگر سبزیجات خانواده خود مانند کلم بروکلی از قند کمی برخوردار است.

چرا گل کلم بخوریم؟

سالاد سبزیجات
استفاده از گل کلم در تهیه انواع سالاد سبزیجات

همه می‌دانیم مصرف میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. گل کلم یکی از این سبزیجات سالم و مفید است. مصرف گل کلم باعث کاهش خطر چاقی، دیابت و بیماری شده و سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد. یکی از مهم‌ترین خواص گل کلم، تقویت بدن در برابر سرطان است. گل کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. گل کلم برای بهبود کارکرد دستگاه گوارش هم کاربرد دارد، از‌آنجایی‌که گل کلم فیبر بالایی دارد از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. به همین خاطر سیستم گوارش بدن کار خود را بهتر انجام می‌دهد. یکی از ویتامین‌های مهم در افزایش حافظه که در گل کلم نیز وجود دارد، کولین است. از ویتامین‌های خانواده ویتامین B است که به بهبود خواب، حافظه، حرکات ماهیچه‌ها و یادگیری کمک می‌کند. از دیگر خواص گل کلم داشتن ویتامین k است. وجود ویتامین K در کنار اسیدهای چرب امگا 3 در این سبزی از ایجاد التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز، سرطان، دردهای مزمن و بیماری‌های خاص روده می‌شود، پیشگیری می‌کند. یکی از خواص گل کلم که مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود، داشتن فولات (B9) است. این ویتامین از بروز برخی بیماری‌ها مانند ایجاد برخی نقایص هنگام تولد و کم‌وزنی نوزاد جلوگیری می‌کند.

آش گل کلم، یک آش فوری و خوشمزه

آش کلم
آش کلم یکی از انواع آش‌های خوشمزه و مفید برای فصل سرما

مواد لازم

  • سیب‌زمینی: یک عدد متوسط
  • پیاز: یک عدد کوچ
  • سیر: سه حبه
  • آرد: یک قاشق غذاخوری
  • گل کلم: ½ کلم کوچک
  • شیر: یک پیمانه
  • آب: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: 6قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه

ارزش غذایی سبزیجات
بالاترین ارزش غذایی در گل کلم خام وجود دارد.

در ابتدا روغن زیتون را در ظرف ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. البته می‌توانید به جای روغن زیتون از کره هم استفاده کنید. سپس سیب‌زمینی، پیاز و سیر خرد‌شده را داخل ظرف ریخته و اجازه دهید تا پخته شوند. قبل از اینکه مواد ما کامل بپزند، آرد را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم. آرد باعث قوام‌آمدن و خوشمزه‌شدن غذای ما خواهد شد. حالا نوبت گل کلم‌هاست. گل کلم‌ها را که قبلاً در محلول آب و سرکه گذاشته بودیم تا تمیز شوند، برداشته و به تکه‌های کوچک خرد می‌کنیم. حالا گل کلم‌ها را به مواد داخل ظرف اضافه می‌کنیم. مواد را کمی هم زده و تفت می‌دهیم. سپس یک پیمانه شیر را به‌آرامی روی مواد ریخته و هم می‌زنیم. ترکیب شیر با آرد در این آش، طعمی بی‌نظیر خواهد داشت. در آخر نمک و یک تا یک‌و‌نیم پیمانه آب را اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که از آب جوشیده استفاده کنید. حالا مواد پخته‌شده را خوب له کنید تا یکدست شوند. آش کلم ما حاضر است. برای تزئین آن می‌توانید از پودر فلفل قرمز استفاده کنید.

 

غذای افراد رژیمی
گل کلم یکی از خوردنی‌های افراد رژیمی

 

گل کلم یکی از سبزیجات مفید برای سلامتی است. برای استفاده از خواص گل کلم می‌توانید آن را در خورشت‌ها، آش، سالاد و یا ترشی استفاده کنید. شما از بین منوی متنوع غذاهای گل کلم، کدام غذاها را درست کرده‌اید؟

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان