روز
گذشته در حالی آمار هشت ماهه واردات خودرو به کشور منتشر شد که در این
آمار واردکننده حدود چهار هزار دستگاه خودرو با عنوان نامعلوم ثبت شده است
در حالی که این مورد جزو اصلیترین نکات در هنگام طی پروسه قانونی واردات
خودرو است. نکتهای که درباره این 4 هزار دستگاه خودرو مهمتر به نظر
میرسد، ارزش مالی هنگفت این خودروها است که بالغ بر 115 میلیون دلار یا
483 میلیارد تومان بوده و برمبنای نظر گمرک هیچ متولی نداشته است.
به گزارش هفت صبح،
این یعنی فرار مالیاتی برای مالک یا مالکان 483 میلیارد تومان در روز
روشن. اما فارغ از این بحثا، بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن
واردکنندگان در حالیکه یک برند با سه هزار و 974 هزار دستگاه خودرو، رتبه
پنجم واردات خودرو در هشت ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داده است، نام
او در جدول گمرک نامعلوم اعلام شده و کنجکاوی همه را برانگیخته که
واردکننده این حجم از خودرو به کشور چطور نامعلوم عنوان شده است. از آنجایی
که هر واردکننده پیش از واردات خودرو ملزم به ثبت سفارش برند مورد نظر خود
است، بنابراین اطلاعات این حجم خودروی وارداتی کاملا برای گمرک و وزارت
صنعت مشهود است اما گمرک براساس آنچه که اعلام اطلاعات ناقص عنوان شده، نام
این برند مشخص نشده و نکته جالبتر این است که با وجود ناقص بودن اطلاعات
این حجم از خودرو ترخیص هم شده است که کاملا سوالبرانگیز و مشکوک است.
بر
اساس اطلاعات به دست آمده از آمار اعلامی گمرک و نیز تایید انجمن
واردکنندگان، ترتیب واردات این خودروهای نامعلوم به همراه مبادی آنها به
این شرح است که: در فروردین96 یک دستگاه خودرو از ترکیه وارد کشور شده است و
تا مردادماه خبری از ورود این قبلی خودروها نبوده تا اینکه در شهریور96 به
یک باره 433 دستگاه خودرو از فرانسه، آلمان و رومانی وارد ایران شده است.
در عین حال وبسایت خودروکار گزارش داده در مهرماه 96 این داستان به شکل
عجیبی گسترش یافته و تا هزار و 649 دستگاه خودرو که از مبادی امارات و
ترکیه به کشور وارد میشوند به شکلی نامشخص تعادل بازار را به هم بزند.
البته آبانماه شرایط واردات غیرشفاف خودرو به بدترین شکل ممکن رسیده و با
ورود حدودا هزار و 891 دستگاه خودرو از امارات، چین و ترکیه، در مجموع چیزی
نزدیک به 7درصد کل واردات خودروی کشور به این فقره اختصاص یابد. جالب است
که عمده این خودروهای سواری از گمرکات بوشهر، باهنر و شهید رجایی ترخیص شده
و به بازار عرضه شدهاند.

میانگین ارزش دلاری این خودروها 29 هزار و
85 دلار عنوان شده و این پرسش همچنان پررنگ مطرح است که کدام خودروها با
اطلاعات ناقص اجازه ترخیص از گمرک را پیدا کرده اند؟ نزدیکترین خودروها به
این میانگین ارزش دلاری براساس اظهار گمرکی، سانتافه با ارزش 29 هزار و 170
دلار، توسان یا ایایکس35 به ارزش 25 هزار و 500 دلار، سوناتا ال اف به
ارزش 24 هزار و 930 دلار هستند. البته با توجه به اینکه کلمه میانگین ذکر
شده نمی توان اطمینان داشت که همه خودروهای وارد شده با برند نامعلوم حتما
مشمول همین خودروها خواهند بود. اما شاید لازم باشد پرسش اساسیتر را از
گمرک، سازمان حمایت و مابقی سازمانها و نهادها پرسید که داعیه حمایت از
حقوق مشتریان را همیشه دارند اما اجازه ترخیص چهار هزار خودرو با اطلاعات
ناقص و برند نامعلوم را صادر می کنند. چگونه امکان دارد در سیستمی که تا
این حد سختگیرانه به موضوع واردات نگاه می شود، دولت متولی واردات 4 هزار
دستگاه خودرو را نشناسد؟