افزایش قیمت خودرو در سال ۹۷ حتمی است!

مشکلات کنونی بازار خودروها، نوسانات قیمت، مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو و افزایش قیمت تعدادی از خودروهای داخلی و وارداتی، همگی می‌توانند نشانه‌ای بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده باشند

افزایش قیمت خودرو در سال 97 حتمی است!

مشکلات کنونی بازار خودروها، نوسانات قیمت، مسدود بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو و افزایش قیمت تعدادی از خودروهای داخلی و وارداتی، همگی می‌توانند نشانه‌ای بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده باشند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران جیب، برای سال آینده، روزهایی همراه با افزایش قیمت نسبت به امسال پیش بینی می‌شود. زیرا به دلیل وجود مسائلی چون، تحقق لایحه بودجه 97 دولت، تورم عمومی، بازگشت احتمالی برخی محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین حذف خودروهای قدیمی، خودروسازی کشور با مشکلاتی روبه رو خواهد بود و افزایش قیمت خودرو را در بازار شاهد خواهیم بود.

البته باید گفت که طی چند سال گذشته نیز، به دلیل رای شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو ، مخصوصا خودروهای داخلی را شاهد بوده‌ایم. بنابراین سال آینده نیز این افزایش قیمت مثل هر سال تکرار خواهد شد. البته جدای از این موارد، مسائلی دیگر نیز وجود دارد که بر افزایش قیمت خودرو در کشور تاثیر خواهد گذاشت.

 دلایل افزایش قیمت خودرو در سال 97

با توجه به مسائل و مشکلات بیان شده، سال آینده افزایش قیمت خودرو در کشور در مقایسه با سال‌های گذشته، بسیار شدیدتر خواهد بود و بیشتر مربوط به خودروهای داخلی می‌باشد.

با بررسی لایحه بودجه‌ای که دولت دوازدهم برای سال 97 تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده، به راحتی می‌توان متوجه شد که این لایحه سهم بالایی در افزایش قیمت خودرو در سال آینده خواهد داشت.

از دیگر عواملی که در بودجه سال 97 باعث افزایش قیمت خودرو شده است، نرخ ارز است، چه آنکه دولت این نرخ ارز را بالا برده است. البته باید گفت که خودروهای تولیدی در ایران از داخلی‌سازی بالایی برخوردارند، اما با این وجود باز هم خودروسازان کشور برای ساخت آنها، به قطعاتی نیاز دارند که خارجی هستند.

بنابراین در این مورد می‌توان گفت ارزبری دارند و در حال ‌حاضر، ارزبری تولید برخی خودروهای داخلی بین پنج تا شش هزار دلار در سال اعلام شده و این رقم بسیار قابل توجه است.

البته ناگفته نماند که این رقم بیشتر مربوط به خودروهای فعلی بوده و در صورتی که محصولات پسابرجامی بخواهند به تدریج وارد کشور شوند، ارزبری بیشتری را به همراه خواهند داشت.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که خودروهای پسابرجامی باید با 40 درصد ساخت داخل تولید شوند و حتی اگر این کار انجام شود، باز هم 60 درصد قطعات مورد نیاز از خارج تامین می‌شود. بنابراین این مسئله ارزبرتر شدن صنعت خودروی کشور را به همراه دارد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای پسابرجامی به ‌شدت به ارز وابسته هستند و نرخ ارز، هم در بازار آزاد و هم در لایحه بودجه 97، افزایشی است و قطعا بر موضوع هزینه تولید اثر گذار خواهد بود افزایش قیمت خودرو را به همراه خواهد داشت.

باید گفت که لایحه بودجه سال آینده هنوز توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است اما با این وجود حتی اگر نرخ رسمی ارز نیز افزایش پیدا نکند، قیمت آن در بازار آزاد باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

علت این امر این است که خودروسازان داخلی ادعا دارند که بخشی از خرید‌های خارجی خود را با استفاده از ارز آزاد انجام می‌دهند و به این دلیل همواره این موضوع را نیز در قیمت نهایی محصولات خود در نظر می‌گیرند.

افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه باعث افزایش قیمت خودرو های داخلی می‌شود، مطمئنا بر قیمت خودروهای بخش خصوصی نیز تاثیرگذار خواهد بود. حتی اگر تمام محصولات آنها در کشور نیز مونتاژ شود، باز هم هزینه تولید افزایش خواهد یافت.

البته باید گفت که افزایش نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه مورد استفاده قطعه سازان نیز اثر خواهد گذاشت زیرا آنها نیز از خارج از کشور خرید می‌کنند. پس این مسئله نیز وابسته به نرخ ارز است.

علاوه بر بودجه سال 97 و افزایش نرخ ارز، عامل دیگری  که باعث افزایش قیمت خودرو در سال آینده خواهد شد، بازگشت احتمالی برخی محدودیت‌های بین‌المللی است و عامل آن نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا است.

پیش‌بینی‌ می‌شود که برخی محدودیت‌ها باز گردند و اگر این اتفاق رخ دهد، خودروسازی کشور، به سمت افزایش هزینه‌های تولید خواهد رفت. بدون شک این موضوع نسبت به سایر موارد تاثیر بیشتری بر افزایش قیمت خودرو در سال آینده خواهد داشت. تا حدی که ممکن است خودروسازان مجبور شوند برای تامین قطعات موردنیاز، زیر بار هزینه‌های اضافی و واسطه‌ای بروند.

البته درست است که این مشکلات پیش پای خودروسازان داخلی وجود دارد اما به نظر نمی‌رسد که این محدودیت‌ها باعث شوند تا خودروسازان قید مشارکت‌های خارجی‌ خود را بزنند. پس خودروسازان این مشکلات را به جان خواهند خرید و نتیجه آن چیزی نیست جز افزایش قیمت خودرو در سال آینده.

عامل دیگری که باعث افزایش قیمت خودرو در سال آینده خواهد بود، افزایش تورم است. با توجه به تورم کلی، تورم در صنعت خودرو نیز افزایشی می‌شود. یعنی سال آینده نیز خودروهای داخلی از تورم تاثیر می‌گیرند و افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود.

هر ساله بانک مرکزی تورم بخشی را در اختیار شورای رقابت قرار می‌دهد. این شورا نیز با در نظر گرفتن عواملی دیگر همچون بهره‌وری و سطح کیفی خودروها، قیمت نهایی را مشخص خواهد کرد. لازم به ذکر است که تورم در این سال‌ها همواره افزایشی بوده است.

قرار بر حذف خودروهای قدیمی از خط تولید نیز، عامل دیگر افزایش قیمت خودروها در سال آینده است. براساس اعلام سازمان ملی استاندارد، خودروهایی که نتوانند استانداردهای جدید خودرویی را پاس کنند، از زمستان سال آینده تولید نخواهند شد و خط تولید آنها خذف می‌شود.

این مسئله باعث شده تا خودروسازان داخلی از همین حالا قید دو محصول پرتیراژ یعنی پراید و پژو 405 را بزنند و دیگر این خودروها را تولید نکنند.

دو خودروی پراید و پژو 405 به تنهایی حدود یک ‌چهارم از تیراژ سالانه خودرو را در کشور به خود اختصاص داده‌اند و حذف خط تولید آنها باعث می‌شود تا بازار با خلا محصولات ارزان‌ قیمت مواجه شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این موضوع نیز می‌تواند دلیل دیگری برای افزایش قیمت خودرو در سال آینده باشد.

قرار است تا خودروهایی جایگزین پراید و 405 شوند، اما ممکن است خودروهای جایگزینی به لحاظ قیمت نتوانند خلا موجود را پر کنند. بنابراین بازار خودروی کشور در سال آینده دوران گران‌تری را نسبت به سال‌های پیش تجربه خواهد کرد و افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود.

.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان