احتمال تقلب ال جی در اعلام رزولوشن تلویزیون های ۴K

اخیرا کمپانی های بسیاری به عرضه تلوزیون های با رزولوشن ۴K روی آورده اند با این حال گزارش ها حاکی از غیرواقعی بودن رزولوشن نمایشگر برخی از این تلویزیون ها است.

احتمال تقلب ال جی در اعلام رزولوشن تلویزیون های 4K

اخیرا کمپانی های بسیاری به عرضه تلوزیون های با رزولوشن 4K روی آورده اند با این حال گزارش ها حاکی از غیرواقعی بودن رزولوشن نمایشگر برخی از این تلویزیون ها است.

بر اساس گزارش وب سایت «HD Guru» که در زمینه بررسی تلویزیون تخصص دارد تلوزیون های جدید UJ6300 ،UJ6500 ،UJ7700 و SJ8000 کمپانی ال جی در واقع رزولوشنی برابر 2.8K دارند و این کمپانی با استفاده از ترفندهای خاص خود آنها را به عنوان 4K معرفی کرده است.

این مساله باعث می شود هنگام مشاهده محتوای HD یا FHD مشکلی نداشته باشید اما در صورت پخش محتوای 4K و مقایسه آن در کنار تلویزیون های 4K واقعی متوجه این تفاوت خواهید شد.

برای ایجاد تصویر در تلویزیون و مانیتورها از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی استفاده شده و از آن با عنوان RGB یاد می شود.

با این حال تولیدکنندگان تلویزیون های 4K برای بهبود روشنایی زیرپیکسل سفید را نیز به این مجوعه اضافه می کنند که رنگبندی RGBW نامیده می شود.بنابرین اغلب تلویزیون های 4K UHD در هر سطر 3840 پیکسل دارند و هر یک از آنها از چهار زیرپیسکل بهره می برند که به ترتیب عبارتند از قرمز، سبز، آبی و سفید.

با این حال کمپانی ال جی در تلوزیون های LCD خود این سیستم را پیدا نکرده و به جای آن در همان رنگبندی RGB زیر پیکسل چهارم را مرتبا به رنگ سفید تغییر می دهد.

این روش «RGBW» کاهنده نامیده شده و در آن تنها 2880 زیرپیسکل RGBW مجزا ساخته می شود، در نتیجه رزولوشن نهایی 2.8K خواهد بود.منتقدان این روش عقیده دارند که به اشتراک گذاری یک پیکسل سفید علاوه بر کاهش رزولوشن به تار شدن صفحه هنگام نمایش متن و مرور وب نیز منجر می شود.

به نظر می رسد که هدف اصلی کمپانی کره ای از این کار کاهش قیمت نهایی پنل ها بوده چرا که در تلوزیون های OLED خود که قیمت بالاتری دارند، از زیرپیکسل های کامل قرمز، سبز، آبی و سفید استفاده می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر