خامه یک افزودنی غذایی بسیار پرکاربرد و محبوب است که در طبخ غذا و همینطور به تنهایی‌ مصرف فراوانی دارد، مثلا در طبخ سوپ، تهیه انواع سٔس، بستنی و بسیاری از غذاهای دیگر. تولید خامه معمولا از بخش چرب شیر است و معمولا در حدود 20 تا 40 درصد چربی‌ در خامه وجود دارد. اما به خاطر کالری بالا و میزان چربی‌ فراوانی که دارد مصرف خامه توصیه نمی‌شود. ا اگر جز دسته افرادی هستید که به دنبال جایگزین مناسب برای خامه در تهیه غذا هستید ادامه این مطلب را بخوانید. 

ترکیب شیر و کره

می‌توانید برای ایجاد حالت خامه‌ای موجود در غذاها از ترکیب شیر و کره استفاده کنید. اضافه کردن کره به شیر میزان چربی‌ آن را افزایش می‌دهد اما هنوز درصد آن را به در مقایسه با خامه بسیار کمتر نگاه می‌دارد. می‌توانید در حدود 20 گرم کره را با 300 میلی‌لیتر شیر مخلوط کنید و برای کمی‌ غلیظ‌تر کردن آن دو قاشق غذا خوری به آن آرد اضافه کنید.

ترکیب شیر سویا و روغن زیتون

برای افراد گیاه خوار و افرادی که تصمیم به کاهش وزن دراند ولی‌ به خامه نیز علاقه دارند ترکیب کردن شیر سویا با روغن زیتون توصیه می‌شود. اضافه کردن روغن زیتون به شیر سویا به همراه چند قاشق آرد، ترکیب غلیظ، خوش طعم و با بافتی شبیه خامه ایجاد می‌کند. می‌توانید  به یک فنجان شیر سویا در حدود یک چهارم فنجان روغن زیتون اضافه کرده و با مخلوط کن به هم بزنید.

ترکیب شیر و نشاسته ذرت

اگر که به دنبال یک جایگزین کم کالری و کم چربی‌ برای خامه هستید این ترکیب بسیار برای شما مناسب است. نشاسته ذرت در ترکیب با شیر سبب غلیظ شدن شیر و ایجاد ترکیب خامه مانند می‌شود. به یک لیوان شیر دو قاشق نشاسته ذرت اضافه کنید و خوب به هم بزنید، تا ترکیب غلیظ خامه مانندی ایجاد شود. می‌توایند از شیر پرچرب  یا کم چرب استفاده کنید.

ماست یونانی و شیر

ترکیب دیگر بسیار مغذی که علاوه بر کم کالری بودن یک منبع غنی از پروتئین و کلسیم محسوب می شود، ترکیب ماست و شیر است که طعم خوبی هم دارد و شاید شبیه‌ترین شکل را به خامه دارد. در تهیه انواع دسر و کیک سرد که در دستور تهیه آنها خامه وجود دارد می‌توانید این ترکیب را جایگزین کنید.