شهرداری تهران طرحی را به عنوان طرح ترافیک سال 97 تهران در دست بررسی دارد تا زمینه لازم را برای تردد آزادانه و عادلانه شهروندان در سطح شهر فراهم آورد.
حسن پورسید آقایی در رابطه با جزئیات طرح جدید ترافیک سالانه تهران، می گوید: در طرح قدیم ترافیک، عده ای به مدت یک سال مجوز عبور و مرور به طرح ترافیک را داشتند و این از ایرادات آن است چرا که این تعداد افراد می توانستند هر روز و هر ساعت به طرح ترافیک بیایند و بروند و به نوعی یک طرح تشویقی برایشان بود.او افزود: از طرفی، طرح ترافیک قدیم عدالت نداشته است، چرا که 100 هزار نفر از میان 4 میلیون خودرو را جدا کرده ایم و مجوز به آنها داده ایم که در هر ساعتی می تواند در شهر با میانگین 8 ساعت تردد کنند و عده ای که کار ضروری هم دارند، باید 40 هزار تومان بپردازند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در طرح جدید ترافیک، هر خودرویی حساب کاربری داشته و مبلغی را افراد شارژ می کنند تا هر زمانی که وارد طرح ترافیک می شوند بسته به اینکه چه ساعتی بیایند و بروند، از این حسابشان مبلغ کسر می شود، اگر یک ساعت، یک روز یا 50 روز است، از حسابشان برداشته می شود.
پورسید آقایی با اشاره به اینکه در طرح قدیم ترافیک، مدیریت ترافیک نداشته ایم، گفت: اما در طرح جدید، اگر فردی در ترافیک صبحگاهی یا عصرگاهی عبور و مرور کند، باید 3 برابر افراد دیگر عوارض بدهد.او همچنین اظهار کرد: در واقع زمان را به سه قسمت اوج صبح، ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر و اوج ترافیک عصر تقسیم بندی کرده ایم، چرا که تاکنون برای ترافیک عصرگاهی برنامهریزی لازم نشده بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به این ترتیب برای افرادی که از این سه قسمت در طول روز استفاده میکنند تفاوت قائل شده ایم و عوارض را هم سه قسمت کرده ایم، به این ترتیب مردم می توانند زمان سفر خود را مدیریت کنند.
پورسیدآقایی افزود: 40 درصد سفرهای تهران الزام ساعتی ندارد و برای مردم قابل تنظیم است.
وی در مورد اینکه طرح جدید ترافیک چه میزان در کاهش آلودگی و ترافیک اثرگذار است، گفت: پیش بینی شده که ترافیک صبح و عصر با این طرح جدید 20 درصد کاهش یابد.وی گفت: همچنین به ساکنانی که در محلات طرح ترافیک زندگی می کنند نیز امتیازاتی خواهیم داد تا در ساعت صبحگاهی که می خواهند تردد کنند، بدون مجوز طرح ترافیک از منزل خود خارج شوند.
پورسید آقایی گفت: طرح ترافیک جدید با همکاری شهرداری و پلیس راهور از 15 فروردین 97 اجرایی می شود، مقدمات و زیرساخت های آن فراهم شده، البته دوربین های خروج باید تنظیم شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: همچنین برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، تخفیف 20 درصدی عوارض درنظر گرفته شده است، این معاینه فنی برتر که اکنون دو ماه است در مراکز معاینه فنی راه اندازی شده، موتورها را در دور بالا می سنجد، و این علاوه بر سنجش معاینه فنی معمولی است که ضریب یک دارد.
در تکمیل این خبر نیز به تازگی نرخ هایی در مورد عوارض ورود به طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به شرح زیر منتشر شده است.
حداقل قیمت عوارض روزانه ورود به طرح ترافیک 9600 تومان و حداکثر آن 36 هزارتومان، ورود به طرح زوج و فرد، حداقل 3200 و حداکثر 12 هزارتومان، که این پیشنهادات تازه شهرداری برای طرح های ترافیکی پایتخت در سال 97 در دستور بررسی قرار گرفته اند.
اما نقد های زیادی به این طرح پیشنهادی وجود دارد و روزنامه دنیای اقتصاد امروز در مطلبی به مهمترین این مسائل پرداخته است.
بر این اساس به نظر می رسد که طرح ترافیک سال 97 تهران نیازمند بازنگری کارشناسی و اصلاحات وسیعی است چرا که بروز کوچکترین اشتباه در اجرای این طرح می تواند نظم ترافیکی پایتخت را حتی از شرایط فعلی نیز بدتر نماید.
آنچه واضح است اینکه هدف شهرداری تهران از اجرای چنین روش هایی، تامین درآمد پایدار از اخذ عوارض از خودروهای عبوری در پایتخت است، اما سرشکن کردن عوارض مذکور بر روی تعداد زیادی از خودروهای شهروندان می تواند در کوتاه مدت به افزایش بار ترافیکی پایتخت، ازدحام بیشتر مترو یا هر دو مورد به شکل توامان منجر شود.