به گزارش چرخان، پرایسواترهاوس کوپرز در گزارشی جالب، تعرفه واردات خودرو در کشورهایمختلف را بررسیکرده و آمار جالبی از آنها منتشر نمودهاست که باتوجه به هیاهوی اخیر پیرامون تعرفه واردات خودرو درکشور، بدنیست نگاهی به این گزارش بکنیم و از نرخ تعرفه در سایر کشورها مطلع شویم.
یکی از نکات جالب درمورد کشورهای دارای تجارتآزاد ایناست که در اینکشورها با وجود قوانین مربوط به تجارتآزاد، بازهم برای ورود خودروهایخارجی تعرفهای لحاظ شدهاست که به صورت جدی و بدونمشکل اخذ میشود. در نظام مربوط به تجارتجهانی، همیشه بحث تعرفه واردات در بحث تجارتآزاد مطرح بوده و چالشهای زیادی درباره این قانون وجود داشته و دارد.
بهطور مثال خودروسازانانگلیسی از خروج این کشور از اتحادیهاروپا نگرانند چراکه اگر این کشور از اتحادیه اروپا خارجشود، کشورهای عضو این اتحادیه بر محصولات خودروسازان انگلیسی، تعرفه لحاظ خواهند کرد که باعث کاهش استقبالمردم از محصولاتشان خواهد شد. همچنین خودروسازان آمریکایی بهاحتمال تجدیدنظر در قوانین مربوط به تجارتآزاد در اینکشور اعتراضدارند و رایزنیهای مختلفی برای جلوگیری از این تجدید نظر انجام دادهاند.
هدف از مطرحنمودن موارد بالا، تعیین وتبیین نقش مهم تعرفه واردات خودرو است که در کشورهای مختلف وجود دارد و یک مسالهجهانی است. در ادامه نرخ تعرفه واردات در کشورهایمختلف را بهصورت جداگانه بررسی میکنیم.
آرژانتین
اینکشور را زمانی میتوانستیم یکی از بزرگترین کشورهای خودروساز در آمریکایلاتین اعلامکنیم چرا که تنها مدلهایی از خودرو را تولید میکردند که برندهایمعروف دنیا را دردست تولید داشتند. بروز بحرانهای اقتصادی در سال 90میلادی باعثشد صنایع خودروسازی اینکشور روبه نابودی بروند ولی در سال2017 نشانههایی از بازگشت اینصنایع دیدهشد.
جالباست بدانید با این وضعیت، تعرفه واردات خودرو در این کشور و برزیل طبق معاهدات انجامشده به رقم 35درصد رسید. ازطرفی بعضی از خودروهای تولیدشده در کشورهای اروگوئه و مکزیک دارای تعرفه 100درصدی بوده و از سویدیگر خودروهای هیبریدی در این کشور فقط با نرخ 2درصد وارد میشوند.
برزیل
برزیل یکی از کشورهای مناسب برای برندهایمعتبر بینالمللی بوده که البته بهدلیل بحرانهای اقتصادی دچار مشکلاتی شد و صنعت خودروسازی این کشور که پس از مکزیک دومین خودروسازیبرتر آمریکایلاتین است رو به افول برود. البته در سالهای اخیر و با بهبود وضعیت اقتصادی اینکشور، مرسدسبنز تمایل خود را برای سرمایهگذاری در اینکشور، اعلامنمود. این کشور برخلاف آرژانتین با کشورهای مکزیک، اروگوئه و آرژانتین تعهد دوطرفه داشتهاند که واردات خودرو از اینکشورها بدونتعرفه انجامشود و برای خودروسازهای دیگر، با تعرفه 35درصدی انجام گردد.
کانادا
کانادا به صورت مستقل صنعت خودروسازی نداشته و میزبانی بوده برای برندهای معتبر بینالمللی که از شرایط و قوانین این کشور برای تولید محصولاتشان بهره میبرند. طبق معاهدات انجامشده بین این کشور و آمریکا، تعرفهای برای ورود و خروج خودروها لحاظ نمیشود و شرکتهای خودروساز از اینقانون بهنفع خود استفاده میکنند. در این کشور پول حرف اول را نمیزند و اولویت با کیفیت و حفظ محیطزیست است.
خودروهایی که استانداردهای زیستمحیطی را رعایت نمیکنند جایی در فهرست واردات کانادا نخواهدداشت و اگر این استانداردها را رعایت کردهباشند مشمول تعرفه حدود 2درصدی میشوند. یکی از دلایل پایینبودن تعرفهواردات در این کشور، ایناست که بهترین خودروهای دنیا در اینکشور تولید میشوند و بدون هیچ هزینهاضافی در اختیار مشتری قرار میگیرد و نیازی به خودروهای خارجی نیست.
چین
کشور چین، صنعت خودروسازی خودرا مدیون شوروی سابق است که در دهه 50 میلادی با توافق انجامشده توانست میزبان صنعتپیشرفته خودروسازی شوروی باشد. سیاست چین در ابتدای کار حمایت بسیار کامل از تولیدات خودروسازان داخلی بود تا حدی که تعرفههای بسیار سنگین برای خودروهای خارجی وضع شدهبود.
سیاستهای چین وقتی با رشد خیرهکننده اقتصادی در اینکشور توام شد، شرکتهای بزرگ خودروسازی در دنیا برای بیبهره نماندن از بازار بزرگ اینکشور و همچنین عدم پرداخت تعرفههای سنگین وارداتی در این کشور کارخانههای خود را به پا کردند.البته سیاستهای حمایت از تولید که با وضع تعرفههای سنگین وارداتی همراهبود در این کشور تعدیل شدهاست ولی شرکتهای بزرگ به دلیل بازاربزرگ اینکشور و سود سرشارشان کماکان علاقهمند به حضور در اینکشور هستند.
هند
هند را میتوان جزو قدیمیترین کشورهای دارای صنعتخودروسازی نامبرد ولی سیاستهای اقتصادی سران کشور باعثشد اینکشور با وجود جمعیتزیاد و بازار بزرگش نتواند به پیشرفتهای خوبی برسد. سران این کشور در یک اقدامعجیب در سال 90میلادی، واردات خودرو در این کشور را بهطورکامل آزاد کردند و همین دلیل کافی بود که نه شرکتهای بزرگ برای فرار از تعرفهای سنگین علاقهای به حضور داشتهباشند و نه مردم تمایلی به خرید خودروهای کمکیفیت داخلی در برابر خودروهایجهانی داشتهباشند. البته این اتفاق در سالهایاخیر اصلاحشده و با یک چرخش بزرگ و عجیب، تعرفههای حداقل 100درصدی برای واردات خودروهای خارجی لحاظ میشود.
ژاپن
این کشور برخلاف سایر کشورهای نامبردهشده در این گزارش، بزرگترین صادرکنندهخودرو درجهان است که محبوبیت خودروهای تولیدی این کشور در سرتاسر دنیا بهدلیل فناوریهای جدید و طراحیهای زیبا زبانزد است. جالباست بدانید جز در یک دورهکوتاه پس از شکست این کشور در جنگجهانیدوم، واردات خودرو در این کشور محدودنشده و در حالحاضر هر شرکتی میتواند با یک تعرفهاندک 10درصدی که سقف تعرفه واردات است، خودروی مدنظرش را وارد کند.
به نظر میرسد سیاست افزایش تعرفهواردات درکشور نیز در صورت همراهشدن با سیاست های حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی میتواند مسیر روشنی را برای کشور بههمراه داشتهباشد ولی تابحال این سیاست تعرفهای، صرفا برای درجازدن شرکتهای خودروسازی در کشور بوده است!