صبحانه در خدمت لاغری! (۲)

تقریبا از تمام میوه‌ها می‌توانید برای صبحانه استفاده کنید. اگر آب میوه را به خوردن میوه ترجیح می‌دهید، بهتر است از آب میوه‌های طبیعی خانگی استفاده کنید. وقتی که قرار است از میوه به عنوان صبحانه استفاده کنید از پختن آنها اجتناب کنید.

صبحانه در خدمت لاغری! (2)

تهیه سالاد صبحانه 
مقداری کرفس، کلم، جعفری و خیار را با هم ترکیب کنید و کمی آب لیموترش روی آنها بچکانید. (بهتر است یک عدد سیب و یک عدد هویج خردشده نیز به سالاد خود بیفزایید). شاید اغلب ما بر این باور باشیم که یک رژیم غذایی سالم یعنی مصرف میوه‌ها و سبزیجات بسیار زیاد.

البته خوردن سبزیجات و میوه‌ها بسیار مفیدتر از غذاهای فرآوری شده است، اما در این مورد نیز باید تعادل را حفظ کرد؛ زیرا حتی میوه‌ها و سبزیجات هم اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند خطرساز باشند (مثلا همانطور که گفته شد، خوردن مقدار زیادی میوه باعث زیاد شدن قندخون می‌شود). با پیشرفت علم و فناوری، انسان توانسته است در میوه‌ها تغییراتی ایجاد کرده و آنها را بزرگ‌تر و شیرین‌تر کند؛ در حالی که حالت وحشی و جنگلی میوه‌ها بسیار مفیدتر است.

قند موجود در میوه‌ها، طبیعی است؛ ولی آیا این حقیقت باعث می‌شود که شما در خوردن آنها زیاده‌روی کنید؟ متاسفانه افرادی که مدتی فقط از میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، با این خیال که یک رژیم سالم و طبیعی دارند، پس از مدتی تنها چیزی که نصیب آنها می‌شود خرابی دندان‌ها، آرتروز، خستگی شدید، مشکلات پوستی، موهای نازک‌تر و ناخن‌های ضعیف و شکننده است.

کمبود ویتامین‌های B12 ، A، D و روی نیز از عواقب چنین برنامه غذایی است. ضمن اینکه تنظیم هورمون‌ها، انسولین و گلوکوژن نیز بر هم می‌خورد و عدم تعادل هورمون‌های بدن موجب بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت می‌شود. اما مصرف متعادل میوه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در تنظیم هورمون‌ها و افزایش سلامت بدن دارد.

ابتدا میوه بخورید

گوارش و هضم میوه‌ها بسیار سریع‌تر از غذا انجام می‌شود، به خصوص با شکم خالی. بهترین زمان برای خوردن میوه صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه است. هر روز از صبح تا موقع خوردن ناهار بهترین فرصت برای خوردن میوه‌هاست. اگر دوست ندارید با شکم خالی میوه بخورید، بعد از خوردن صبحانه و قبل از ناهار این کار را انجام دهید.

به این ترتیب کبد عملکرد بهتری برای پاکسازی بدن از سموم خواهد داشت. مصرف میوه‌های پر انرژی مثل سیب، موز، گلابی و توت فرنگی، به مدت طولانی معده را پر نگه می‌دارند و شما احساس سیری بیشتری خواهید کرد. میوه‌های آبدار مثل هندوانه نیز همین خاصیت را دارند.

تقریبا از تمام میوه‌ها می‌توانید برای صبحانه استفاده کنید. اگر آب میوه را به خوردن میوه ترجیح می‌دهید، بهتر است از آب میوه‌های طبیعی خانگی استفاده کنید. وقتی که قرار است از میوه به عنوان صبحانه استفاده کنید، لازم است این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و از پختن آنها اجتناب کنید.

میوه‌های خشک شده مثل انجیر، کشمش و خرما هرگز خاصیت تازه را ندارند. برای کاهش وزن به محتوای انرژی غذایی که می‌خورید توجه داشته باشید. محتوای غذا به مقدار انرژی موجود در غذا بستگی دارد. برخی غذاها حاوی انرژی فراوانی هستند. برای لاغرتر شدن باید از غذاهای پر حجم و کم کالری، مثل سبزی‌ها بیشتر استفاده کنید.

به اعتقاد متخصصان تغذیه حدود 50 درصد از کالری مورد نیاز بدن باید از طریق کربوهیدرات‌ها تامین شود؛ ولی از کربوهیدرات‌هایی مثل شکر، قند و سایر شیرین‌کننده‌ها باید کمتر استفاده کرد، زیرا بدن برای مصرف آنها انرژی زیادی نمی‌سوزاند. در عوض از سایر کربوهیدرات‌های پر فیبر، مثل نان و ماکارونی استفاده کنید.

انواع شیرینی‌ها، شکلات، آب نبات، ژله، نوشابه و کیک را از برنامه‌ غذایی خود حذف کنید. چربی در مقایسه با کربوهیدرات و پروتئین دو برابر انرژی تولید می‌کند؛ بنابراین برای کاهش مصرف انرژی، کاهش چربی غذا لازم است. کالری غذایی را که می‌خورید، محاسبه کنید. برچسب غذاها را بخوانید. برخی از غذاها کم‌چرب ولی پر انرژی هستند.

در بیشتر فرهنگ‌ها لاغری یعنی زیبایی و شایستگی و به افراد چاق به طور غیرمنصفانه‌ای برچسب انسان‌های تنبل و پرخور و حتی بی‌اراده زده می‌شود. افراد چاق بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. حتی کاهش متوسطی از وزن باعث کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی، بهبود علائم سایش مفاصل و کاهش خطر انواع سرطان‌ها می‌شود.  برای دور بودن از خطرات چاقی و همچنین مشکلات عاطفی و احساسی مربوط به آن، باید یک برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید.

برای خواندن بخش اول -صبحانه در خدمت لاغری!- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر