فرادید؛به زودی باید شاهد ورود یک کراساوور چینی از ساختههای برند زوتی باشیم که با نام دامای ایکس5 قرار است به قیمت 90 تا 100 میلیون به دست خریداران ایرانی برسد. این خودرو که رقیب مستقیم پژو 2008، رنو کپچر و سانگیانگ تیوولی است خودرویی به نظر کیفی مینماید گرچه عملکرد فنی آن چندان مشخص و شفاف نیست. گرچه از دور نمایی شبیه به یک خودروی اروپایی دارد اما به دو قدمی خودرو که میرسیم همه چیز رنگ می بازد. آرم دامای که پشت خودرو به صورت لاتین درج شده به ما می گوید باز هم فریب خوردهایم و خبری از ورود یک محصول تازه نامدار نیست.
به گزارش فرادید، دامای محصول برند زوتی چین که در دور اول ورود به ایران به همکاری سایپا توانست سدان زد 300 را به تولید انبوه برساند، حالا در یک کلاس بالاتر قصد دارد محصولاتی با قیمت بیش از 100 میلیون تومان را روانه بازار ایران کند و در نخستین گام، مدل دامای ایکس5 را به ایران آورده است، خودرویی کراساوور در کلاس رنو کپچر که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
نگاهی به بدنه این خودرو از قصد چینیها برای طراحی یک اتومبیل زیبا خبر میدهد گرچه اتاق و زبان طراحی آن متعلق به خودروهای مدرن یک نسل قبل است. یک جلوپنجره کوچک و عریض با پسزمینه توری مشکی و مزین به کروم در کنار چراغهایی که بیشباهت به گریتوال هاوال اچ2 نیست، مهمترین مواردی است که در نگاه اول برای خریدار جلب توجه می کند. کابین جاذبه بیشتری داشته و ترکیب رنگ و مواد نسبتا مناسب است. با اینکه طراحی داشبورد شبیه بورگوارد بی ایکس5 است اما دراتاق خودرو چیز ناراحتکنندهای وجود ندارد گرچه دامای خودروی چندان جذابی هم نیست.
چینی نارنجیرنگ و براق گزارش ما گرچه پلاک نداشت اما خبر میرسد که قرار است برای مقابله با چری تیگو7، بی وایدی اس6 و شماری از خودروهای این رده پای به بازار ایران بگذارد. جالب است که نوع تجهیزات و آرایش فنی دامای عینا مشابه این خودروهاست اما اتاق خودرو کوچکتر از دو حریف دیگر چینی است.
دامای که از موتوری 1.5لیتری،4 سیلندر و توربو با قدرت 147 اسب بخار و 200نیوتنمتر گشتاور سود میبرد، به یک جعبهدنده 5 سرعته اتوماتیک مجهز است در حالی که طول، عرض و ارتفاع اتاق به ترتیب 4.52، 1.83 و 1.68متر بوده و فاص7.4 لیتر سوخت مصرف کرده در حالی که به صورت رسمی تا 175 کیلومتر در ساعت سرعت میگیرد. فضای صندوق عقب خودرو نیز بنا بر اداعای سازنده بالغ بر 550 لیتر گنجایش دارد تا به این ترتیب حجم بالایی از بار و مسافر را بتوان با دامای ایکس5 جابجا کرد.
رینگ و لاستیک 17 اینچی اسپورت، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید، انجین استارت، تهویه مطبوع دستی، 6 ایربگ، صندلیهای جلو گرمکندار چراغهای زنون دوبل، صفحه لمسی 8 اینچی داشبورد در کنار چراغ خوشامدگویی از جمله امکانات و آپشنهای دامای ایکس5 هستند. امکاناتی که گرچه تعداد آنها زیاد است اما ارزش چندان بالایی نداشته و مثلا در زمینه ایمنی، هندلینگ یا کیفیت ساخت چیز خاصی را در مقایسه با رقبای فرانسوی، کرهای یا حتی چینی به خریداران یادآور نمیشود.
در واقع نگاهی دقیقتر به این خودروی 19 هزار دلاری نشان میدهد علیرغم کیفیت ساخت مناسب یا طراحی معقول بدنه، چندان نمیتوان با دیده تحسین به دامای ایکس5 نگاه کرد چرا که محصولی عادی با قیمتی نسبتا گران است که تنها در بازار چین و چند کشور کوچک دیگر فروش داشته و غیر از این اعتبار خاصی ندارد.