در فصل سوم «شهرزاد» منتظر چه اتفاقاتی باشیم

درحالی‌که کمتر از دو هفته مانده تا شروع عرضه فصل سوم «شهرزاد»، هیجان اینکه در فصل سوم و آخر این مجموعه چه اتفاقاتی خواهد افتاد مخاطبان میلیونی این مجموعه پرطرفدار را فراگرفته است. با توجه به صحبت‌های نقل‌شده از طرف عوامل و بازیگران و تیزر کوتاهی که در پایان فصل دو دیدیم و تریلری که بعدتر پخش شد، بعضی وقایع قابل پیش‌بینی است یا حتی مسجل است.
ازآنجایی‌که مهدی سلطانی اعلام کرده بود تنها تا پایان امسال در «شهرزاد» حضور خواهد داشت، چند روز قبل با انتشار عکسی در کنار ترانه علیدوستی خبر از خاتمه همکاری خود با این سریال را داد، آن‌هم درحالی‌که فیلم‌برداری این مجموعه هنوز ادامه دارد و گویا تا بعد از نوروز نیز به طول خواهد انجامید. درنتیجه احتمالاً شاهد مرگ کاراکتر هاشم در این فصل از مجموعه خواهیم بود. همچنین میدانیم مصیبت بزرگی درراه است که شهرزاد را به‌زانو درآورده و عاجزانه خاک‌برسر و رویش می‌ریزد. این شمایل در فرهنگ و سنت ایرانی یک قرابت بیشتر ندارد و آن سوگواری و عزاست؛ اما اینکه چه کسی درگذشته که شهرزاد را از مرگ پدرش ویران‌تر کرده است، سؤالی است که در فصل سوم پاسخ آن را خواهیم یافت. ممکن است زبان سرخ فرهاد و رؤیاهای دوردستش بالاخره کار دستش داده باشد و ترسناک‌ترین کابوس شهرزاد را به حقیقت تبدیل کرده باشد؟به‌هرحال، فصل دوم مجموعه «شهرزاد» باآنکه جذابیت و گیرایی فصل اول را نداشت، به نظر می‌رسد که بیشتر به‌عنوان بستری برای پرورش گره‌های جدید و مسیرهای نو پیش پای کاراکترها کارایی داشته است. تعداد کمتر قسمت‌ها نسبت به فصل اول، ورود کاراکترهای جدید و پرورش فضایی ملتهب پیرامون شخصیت‌های اصلی، گویی برای آماده کردن بیننده برای فصل سوم بوده است. انگار، فصل دوم آرامش قبل از طوفانی است که در فصل سوم خواهیم دید.
با همه این تفاسیر در فصل سوم باید منتظر چنده گره‌گشایی اساسی باشیم. اگر شما هم یکی از مخاطبان پروپاقرص مجموعه «شهرزاد» هستید، با ما همراه شوید تا ببینیم که در فصل سوم «شهرزاد» باید منتظر چه اتفاقاتی باشیم.
1- قسمت آخر فصل دوم در حالی به پایان رسید که ثریا (آتنه فقیه نصیری)، به کمک هاشم با صندوقچه اسرار بهبودی (رضا کیانیان) که همان کیف اسناد و مدارکش بود فرار کرد تا نزد فرزندانش در فرنگ برود. شاید ثریا و روایتش در این مجموعه به پایان رسیده باشد اما روایت بهبودی تازه در حال اوج گرفتن است. اینکه ثریا چه شخصی را انتخاب می‌کند تا کیف‌دستی حامل اسناد مهم بهبودی را به او بسپارد نکته‌ای مهم است. ازآنجایی‌که بلقیس (رویا نونهالی) اعتماد کامل به هاشم داشته است و وی کسی است که به ثریا برای فرار کمک می‌کند، احتمال قریب‌به‌یقین، هاشم، دریافت‌کننده این اسناد خواهد بود؛ اسنادی که هم می‌تواند برگ برنده وی و خانواده‌اش در مقابل خاندان دیوان‌سالار باشد، هم به‌مثابه خطری قریب‌الوقوع وی را تهدید کند.2- حتماً با من هم‌عقیده هستید که کاراکتر اکرم (گلاره عباسی) در عین منفور بودن یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای مجموعه «شهرزاد» است. اکرم از یک شخصیت فرعی، کم‌کم و هوشمندانه به یکی از مهره‌های اصلی سریال تبدیل شد. یک شخصیت خاکستری خوب پرداخت‌شده که با نزدیک شدن به پایان فصل دوم، نیمه‌تاریکش بر روشنش چربید و مرتکب قتل شد. در فصل سوم مجموعه «شهرزاد»، اکرم که از قباد باردار است، کلید بسیاری از معماها و اتفاقات پیش رو خواهد بود. مخصوصاً اینکه راز قتلش نزد سروان آپرویز (امیر جعفری) فاش شده است و حالا او باید عامل نفوذی سروان در عمارت دیوان‌سالار باشد، کاری که خوب از پس آن برخواهد آمد.
3- بعد از مرگ بزرگ آقا (علی نصیریان)، شخصیت عمه بلقیس به‌عنوان یک کاراکتر قدرتمند و کاریزماتیک که مرکز ثقل فیلم‌نامه بود و مانند عروسک‌گردانی شخصیت‌ها را به میل خود به رقص درمی‌آورد، جانشین وی شد. درست است که با اصرار بلقیس، قباد به‌عنوان بزرگ خاندان دیوان‌سالار انتخاب می‌شود، اما عملاً همچنان تصمیم‌گیرنده اصلی خود عمه بلقیس بود. حال با مرگ او، با یک خلأ بزرگ در رأس خاندان و در کنار قباد روبرو هستیم. اینکه آیا قباد خواهد توانست کنترل اوضاع را در دست بگیرد و پا روی احساساتش بگذارد یا اینکه میدان را خالی می‌کند تا فرد دیگری در رأس قرار بگیرد، از نکات کنجکاوی برانگیز فصل سوم خواهد بود. از طرف دیگر، شیرین (پریناز ایزدیار) که اکنون در شرایط سخت روحی قرار دارد و هنوز نتوانسته فاجعه مرگ پدرش و جدایی از قباد را کاملاً هضم کند، چگونه به مرگ عمه بلقیس، تنها یاورش، واکنش نشان خواهد داد؟ فراموش نکنیم که وکیل بزرگ آقا هم حرف های مهمی برای گفتن به عمه بلقیس داشت.4- مرگ عمه بلقیس، راه را برای نصرت (پرویز فلاحی پور) باز می‌کند تا جولان بیشتری بدهد. نصرت با قصه‌ای که برای قباد تعریف کرده به‌خوبی توانسته او را تحت کنترل خود درآورد و با مرگ بلقیس، تنها مانع وی از سر راه برداشته‌شده است. نصرت کاراکتر پیچیده‌ای است که تاکنون انگیزه و نیاتش کاملاً آشکارنشده است، اما آنچه واضح است او آرزوی ویرانی خاندان دیوان‌سالار را دارد؛ اما سؤال این است که آیا او همان‌طور که ادعا می‌کند پدر قباد است و در جهت کمک به وی قدم برمی‌دارد یا کینه‌ای قدیمی او را به این سبک انتقام کشانده است. به‌هرحال نصرت، همان‌طور که در فصل دوم اوج گرفت، در فصل سوم هم کاراکتری تأثیرگذار و مهم خواهد بود. مخصوصاً که با خیانت قباد، معشوقه‌اش را ازدست‌داده و مثل یک گرگ زخمی می‌ماند.
5- مجموعه «شهرزاد» باوجود قصه‌ای جذاب در بستر تاریخی و گره‌افکنی‌های درگیر کننده، بیش از همه با داستان عاشقانه‌اش در میان مخاطبان محبوبیت یافته است. قصه عشق ناکام شهرزاد و فرهاد در فصل اول و دل باختن قباد به شهرزاد قصه‌گو و وصال نهایی دو عاشق در فصل دوم و تلاش قباد برای دوباره به دست آوردن شهرزاد، تم اصلی و مهم‌ترین پیچش داستان است که در فصل سوم بیش از هر چیزی منتظر پاسخش هستیم. اینکه در این مثلث عشقی، بالاخره چه کسی پیروز خواهد شد و چه کسی دیگری را شکست خواهد داد. در این میان در فصل دوم شاهد شروع قصه‌ای عاشقانه میان شیرین و صابر (امیرحسین فتحی) هم بودیم که به‌اندازه مثلث عشقی قباد، فرهاد و شهرزاد، جذاب و گیرا بود. فصل دوم این مجموعه در حالی تمام شد که صابر دستگیرشده است، اما برای حمایت و محافظت از شیرین در مقابل تمامی سختی‌ها مقاومت می‌کند. با آنچه در تبلیغات فصل سوم این مجموعه دیدیم، صابر به کنار شیرین بازگشته است اما عاقبت عشق این دو هم به‌مثابه عشق میان سه کاراکتر اصلی شکننده و نامعلوم است.درنهایت، آنچه مشخص و واضح است، این است که «شهرزاد» بیش از یک مجموعه نمایش خانگی بوده؛ «شهرزاد» با همه قابلیت‌های دراماتیکش دقیقاً چیزی بود که رسانه مخاطب عام به آن احتیاج داشت. عرضه «شهرزاد» با استاندارد بالای ساخت و تولید، راه را باز کرد تا مجموعه‌های نمایش خانگی، یکی پس از دیگری عرضه شوند و هرکدام سعی کنند تا با این مجموعه رقابت کنند. مسلماً حسن فتحی و گروهش، در فصل سوم این مجموعه کار سختی در پیش دارند. راضی کردن مخاطبی که اکنون سابقه تماشای دو فصل از این سریال و مجموعه‌های دیگر ازاین‌دست را دارد کار آسانی نیست و سخت‌تر از آن رقم زدن پایانی برای کاراکترهای این مجموعه محبوب است که بتواند بیننده را راضی کند و درعین‌حال از سطح بالایی که تاکنون در این کار شاهد بوده‌ایم نزول نکند. باید منتظر ماند و دید که آیا حسن فتحی می‌تواند «شهرزاد» را تبدیل به یک نمونه کامل از یک مجموعه چند فصلی کند یا خیر.
تا نهم بهمن‌ماه که تاریخ عرضه اولین قسمت از فصل سوم این مجموعه است، می‌توانید در نماوا، فصول اول و دوم این مجموعه را تماشا کنید و حافظه‌تان را زنده کنید.
به همچنین بخوانید:
فصل دوم سریال «شهرزاد»: سقوط تاج و تخت

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان