اگر جز افرادی هستید که به خود قول داده‌ایدT وزن کم کنید این مطلب را بخوانید. متخصصین تغذیه مدت‌ها است که رژیم‌های غذایی مختلف را مطالعه می‌کنند و آنها را بر اساس راحتی‌ در دنبال کردن دستورات رژیمی، بی‌خطر بودن رژیم غذایی برای سلامتی و از همه مهمتر موثر بودن رژیم غذایی برای کاهش وزن دسته بندی کرده‌اند. در این بین رژیم‌های غذایی مثل رژیم کتو و دوکان پایین‌ترین نمره را داشتند. رژیم کتو نوعی رژیم غذایی است که فرد در آن کربوهیدرات مصرفی خود را بسیار محدود می‌کند و بیشتر چربی‌ مصرف می‌کند تا اینکه بدن به شرایط کتوز برسد و چربی‌ سوزی افزایش پیدا کند. رژیم دوکان نیز شامل مراحل مختلف است که یکی‌ از آنها خوردن میزان زیاد پروتئین است در وعده غذایی کوچک است.

اما در این مطلب به 5 تا از بهترین رژیم‌های غذایی که برای بهبود سلامت و همینطور کاهش وزن به عنوان بهترین رژیم‌ها شناخته شده، اشاره شده است.

رژیم DASH

رژیم DASH در ابتدا برای کمک به بیماران دارای فشار خون و مشکلات قلبی طراحی شده است. مشخصات اصلی‌ این رژیم غذایی وجود میزان فراوان سبزی، میوه، غلات کامل، پروتئین بدون چربی‌ و لبنیات کم چرب است. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند باید که سطح مصرف چربی‌های اشباع، نوشیدنی‌های قندی، شیرینی‌جات، لبنیات پرچرب را کاهش دهند و به ویژه مصرف نمک باید بسیار محدود شود.

رژیم مدیترانه

این نوع رژیم غذایی به این دلیل مدیترانه نام‌گذاری شده است که بر اساس رژیم سنتی مردمی که در حوزه مدیترانه زندگی‌ می‌کنند تنظیم شده است. تحقیقات زیادی نشان داده است که رژیم مدیترانه با طول عمر بیشتر و همینطور وضعیت بهتر شاخص سلامتی در ارتباط است. رژیم مدیترانه حاوی میزان بسیار فراوان میوه و سبزیجات است، و همینطور مصرف غذاهای دیگر سالم مثل ماهی‌، آجیل و روغن زیتون در آن به نسبت سایر رژیم بالاتر است.

رژیم منعطف سبزیجات

این رژیم اخیرا افراد زیادی را جلب خود کرده است. اصول این رژیم به این گونه است که فرد را به خوردن بیشتر سبزیجات ترغیب می‌کند و در عین حال مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز در آن محدود شده است. منبع اصلی‌ پروتئین در این نوع رژیم غذایی بیشتر بر پایه دریافت بیشتر از مواد گیاهی است.

رژیم بر اساس مراقبت از وزن

این نوع رژیم بیشتر توسط افراد معروف توصیه شده است؛ در این نوع رژیم غذایی اکثر غذاها بر اساس تاثیری که روی کاهش وزن دارند و میزان مواد مغذی مفید آنها برای بدن نمره دهی‌ شده است.

رژیم بر پایه میزان کالری

این نوع رژیم غذایی نیز به ویژه در روند کاهش وزن موثر بود است و نمره بالایی را از سمت متخصصین دریافت کرده است. مواد غذایی در این رژیم بر اساس میزان کالری که دارند تقسیم بندی شده است. مواد با کالری بالا در جدول موادی که باید کمتر مصرف شوند قرار داده شده است.