نقد و بررسی فیلم The Accountant (حسابدار)

خلاصه داستان : «کریستن ولف» یک ریاضیدان نابغه است که تمایل بسیار زیادی برای کار با اعداد و ارقام دارد

72

کارگردان : Gavin O'Connor

نویسنده : Bill Dubuque

بازیگران : Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons

خلاصه داستان : «کریستن ولف» یک ریاضیدان نابغه است که تمایل بسیار زیادی برای کار با اعداد و ارقام دارد. او در پوشش یک دفتر حسابداری، برای سازمان های جنایی خطرناک پولشویی می کند و سرمایه آنها را مدیریت می کند. در همین حین که «ری کینگ» ، مامور ویژه مبارزه با جرائم اقتصادی به او نزدیک می شود، مشتری جدیدی از طرف شرکت «state-of-the-art robotics» به سراغش می آید و از او درخواست می کند تا علت میلیون ها دلار اختلاف مالی در حساب های شرکت را پیدا کند. اما هرچه او به حقیقت نزدیک تر می شود ، می فهمد که افراد پشت پرده این ماجرا یکی پس از دیگری کشته می شوند و ...

/Upload/Public/Content/Images/1395/12/11/1724290302.jpg

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

/Upload/Public/Content/Images/1395/12/11/1724290302.jpg

/Upload/Public/Content/Images/1395/12/11/1724310392.jpg"حسابدار" یک فیلم ابرقهرمانی است. با وجود این که داستان آن بر اساس کتاب‌های کامیک موجود نیست (یک تغییر خوشایند)، اما تمام هیجان و استعاره‌هایی که از یک محصول ابرقهرمانی انتظار می‌رود را داراست. اگرچه فیلم با رده‌بندی سنی R (زیر 17 سال) اکران شده و برخلاف بیشتر محصولات این‌ ژانر، مخاطبان بزرگسال را هدف گرفته است (موفقیت کلان "ددپول" به همه ثابت کرد که این ژانر پتانسیل زیادی برای تولید آثار بیشتری در رده سنی بالای 13 سال را دارد). هم‌چنین، با وجود حضور «بن افلک» به عنوان نخبه‎ی آموزش‌دیده و «جی.کی سیمونز» به عنوان رابط قانونی او، سخت است که بتوان به ریبوت جدید کمپانی برادران وارنر از "بتمن" امیدوار نبود (نویسنده فیلم را متشابه با بتمن می‌داند). نکته‌ای که "حسابدار" را خاص کرده و آن را از سطح اکشن‌-هیجان‌انگیزهای معمول بالاتر می‌برد، این است که قدرت‌های شخصیت اصلی ناشی از اوتیسم(نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی ، کلامی غیر طبیعی مشخص می شود) اوست.

استفاده از اوتیسم برای متقاعدساختن داستان کار آسانی است، اما فیلم با این پدیده با احترام برخورد می‌کند (اگرچه صحنه‌ای که این اتفاق کمی بعد از اوج داستان رخ می‌دهد، به طرز ناشیانه‌ای در فیلم گنجانده شده‌است). شمایلی که «افلک» از "کریستین وولف" به نمایش گذاشته، کاملا اوتیسم او را بروز می‌دهد. عملکرد او عالی است ولی فیلمنامه بیشتر بر نمایش چگونگی دست‌وپنجه نرم‌کردن "کریستین" با فعالیت‌های روزمره زندگیتاکید دارد ، این که او چگونه خود را با مناسبات اجتماعی منطبق می‌سازد و چگونه زندگیش با دقت فراوانتنظیم شده‌است. این شرایط، قدرت‌های ریاضی و تحلیلی خارق‌العاده‌ای را به او اعطا کرده‌است. تمرینات مداوم از کودکی باعث رشد قدرت فیزیکی، انعطاف‌پذیری، هنرهای نظامی و مهارت‌های نشانه‌گیری دقیقاو شده‌است. پس تقریبا می‌توان او را بتمن بدون ماسک و لباس مخصوصو البتهناشی‌تر و اجتماعی‌تراز بتمن دانست.

/Upload/Public/Content/Images/1395/12/11/1724310715.jpgبا حذف جنبه‌های شخصیتی متمایز "کریستین وولف"، "حسابدار" چیزی بیشتر از یک فیلم ابرقهرمانی استاندارد با میزان خشونت زیاد نیست. داستن آن حول پلیس فدرال می‌گذرد، درباره افسر «ریموند کینگ (جی.کی سیمونز)» و زیردستش «مری بث مدینا (سینتیا ادی-رابینسون)» که "کریستین" را زیر نظر دارند. "کریستین" در تلاش است تا از پشت پرده‌ی شبکه‌ی تبهکاری مؤسس (جان لیثگو) یک شرکت میلیاردلاری روباتیک سر در بیاورد. او درمی‌یابد که ماموریت گروهی شبه نظامی به رهبری «براکستون (جان برتال)» در تضاد با فعالیت‌های اوست، گروهی که هدفشان فقط "حفاظت" است. "براکستون" به دلایلی که در پایان مشخص می‌شود، رقیبی شایسته است. در ادامه، "کریستین" درگیر رابطه‌ای با «دینا کامینگز (آنا کندریک)»، حسابدار قسم‌خورده‌ی شرکت روباتیک می‌شود و خود را مسوول حفاظت او در مواجهه با خطرات پیش رو می‌داند. اگرچه به علت مهارت‌های اجتماعی ضعیفش هرگز نمی‌تواند احساسات قلبیش را به نحو شایسته‎ای برای "دینا" بیان کند.

/Upload/Public/Content/Images/1395/12/11/1724310908.jpgفیلم از فلش‌بک برای شرح داستان اصلی کریستین استفاده می‌کند و با گلچین حوادثی از گذشته‌، روند تبدیل او از یک کودک درونگرای اجتماع‌گریز به شخصیت کنونیش را برای بیننده به نمایش می‌گذارد. این ترفند کیفیت فیلم را بهبود بخشیده و وجود آن منطقی است. رابطه‌ی کریستین با دینا همانگونه که انتظار می‌رود غیر معمول است و «بن افلک» هنگام مکالمات دوطرفه بازی قابل قبولی دارد. او به ندرت ارتباط چشمی برقرار می‌کند و اغلب بین حالت گفتن یا نگفتن چیزی معلق است. «کندریک»، «جی.کی سیمونز» و «سینتیا ادی-رابینسون» در فیلم تلف شده‌اند. به نظر می‌رسد سازندگان، نقش‌های مهمتری برای آنان در دنباله‌ی احتمالی مدنظر گرفته‌باشند. پایان "حسابدار" ظن و گمان‌ها را برای دنباله‌داربودن این فیلم زنده نگه داشت.

«گاوین اُکانر» کارگردان در طول دوره‌ی فعالیتش نشان داده که می‌تواند با قواعد ژانری کارهای جالبی انجام دهد. بارزترین نمونه "مبارز" است که در ظاهر یک محصول در ژانر ورزشی بود ولی نشان داد که یک اثر معمولی نیست. "حسابدار" هم این‌گونه است؛ فیلمی که به راحتی می‌توانست اثری یک‌بارمصرف و کلیشه‌ای باشد، اما با شایستگی و صرف انرژی تهیه شده تا توجه بینندگان را جلب کند و حتی برای مدتی پس از اتمامش، مخاطب را به فکر فرو ببرد. فیلم چندین شگفتی دارد. ممکن است بینندگان ریزبین قبل از آشکارشدن حقیقت، بتوانند یکی را حدس بزنند ولی این از اهمیت و اثرگذاری آن نمی‌کاهد. همانند «بتمن آغاز می‌کند» اثر کریستوفر نولان، "حسابدار" نیز می‌تواند یک شروع قوی برای یک مجموعه باشد و البته اگر فروش آن در گیشه چشمگیر نباشد، می‌توان از آن به عنوان یک تریلر مستقل جذاب نام برد. در نهایت، حسابداران کمپانی برادران وارنر تصمیم نهایی را می‌گیرند.

 

مترجم: بابک مؤیدزاده

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان