ماهان شبکه ایرانیان

هشتگ چیست و چطور یک هشتگ هوشمندانه و موثر بسازیم؟

اغلب ما دست‌ِکم یک بار واژه هشتگ به گوش‌مان خورده است یا در شبکه‌های اجتماعی به آن برخورد کرده‌ایم. اما باید بپذیریم که با وجود همه‌گیر بودن شبکه‌های اجتماعی، هنوز عده‌ی زیادی از مردم نمی‌دانند هشتگ چیست

هشتگ چیست و چطور یک هشتگ هوشمندانه و موثر بسازیم؟

اغلب ما دست‌ِکم یک بار واژه هشتگ به گوش‌مان خورده است یا در شبکه‌های اجتماعی به آن برخورد کرده‌ایم. اما باید بپذیریم که با وجود همه‌گیر بودن شبکه‌های اجتماعی، هنوز عده‌ی زیادی از مردم نمی‌دانند هشتگ چیست. از طرفی بین دانستن یک مفهوم با داشتن درک درستی از آن فرق زیادی وجود دارد. امروز می‌خواهیم برایتان درباره استفاده درست از هشتگ بگوییم. مهم نیست از کدام شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنید. این مطلب به شما اطلاعات مفیدی خواهد داد. با ما همراه باشید.

هوشمندانه استفاده کنید

از دیدگاه یک کاربر، از هشتگ‌ها برای دسته‌بندی محتوا استفاده می‌شود و به‌وسیله‌ی آنها یافتن مقالات مرتبط یا جدید آسان‌تر می‌شود. از این رو، هنگامی‌که از هشتگ‌ها به‌درستی استفاده نشود، افرادی که به‌دنبال محتوای مرتبط هستند، سر از اطلاعات و مقالات نامرتبط در می‌آورند و به‌کلی گیج می‌شوند. قطعا شما نمی‌خواهید کاربران کسب‌وکارتان چنین تجربه‌ی بدی داشته باشند. از سوی دیگر شکی نیست که وقتی کار با هشتگ‌ها را بلد باشید، خیلی به نفع‌تان تمام خواهد شد. اما قبل از اینکه به چندوچون نحوه‌ی استفاده از هشتگ‌ها بپردازیم، تاریخچه‌ی مختصری از هشتگ‌ها را ارائه می‌کنیم.

هشتگ چیست؟

هشتگ لایک

اول از همه با تعریفی ابتدایی آغاز می‌کنیم‌: «هشتگ عبارت است از واژه یا عبارتی که قبل از آن علامت # آمده و داخل پیامی برای شناسایی کلمه‌ی کلیدی یا موضوع موردعلاقه استفاده شده است و یافتن آنها را آسان می‌کند.»

هرگاه کاربری به پست خود هشتگ بیفزاید، شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند آن پست را نمایه‌گذاری کند و سایر کاربران می‌توانند آن را بیابند. وقتی شخصی روی آن هشتگ کلیک می‌کند، به صفحه‌ای وارد خواهد شد که تمام پست‌های دارای آن هشتگ، در آن جمع شده‌اند.

وقتی یک کلمه‌ی کلیدی به‌اندازه‌ی کافی سروصدا کرد ترندینگ می‌شود. اما ترندینگ همواره به‌معنای محبوب‌ترین هشتگ در شبکه‌ها نیست. موضوعات ترندینگ هر کاربر بسته‌به مکان، ارتباطات اجتماعی و علایق‌‌شان منحصر‌به‌فرد هستند.

با اینکه هر شبکه برای نمایش‌دادن پست‌ها تحت عنوان یک هشتگ معین، روش‌های خاص خود و الگوریتم‌های ویژه‌ای را برای مشخص‌کردن محتوای ترندینگ دارد، این قواعد به‌طور کلی در هر شبکه‌ی اجتماعی یکسان هستند.

هشتگ از کجا آمده است؟

برای اولین‌بار کسی به‌نام کریس مسینا از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. او قبلا کارمند ابرشرکت گوگل و به‌عنوان طراح گوگل‌پلاس مشغول‌به کار بود.

او رسما به‌عنوان اولین نفری که در توییت از هشتگ استفاده کرد شناخته می‌شود. این توییت معروف در سال 2007 نوشته شد و می‌بینیم که تا کنون که حدودا یک دهه از آن تاریخ گذشته است، زمان قابل‌توجهی برای همه‌گیر شدن هشتگ گذشته است.

چطور از هشتگ استفاده کنیم؟

واژه‌ی هشتگ ابتدا در سال 2010 به دیکشنری آکسفورد و س‍‍پس در 2014 به دیکشنری اسکرابل افزوده شد. طبق مطالعه‌ای که توسط یکی از آژانس‌های شبکه‌ی اجتماعی به‌نام RadiumOne انجام شد، تقریبا 75 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی از هشتگ استفاده می‌کنند. البته تعداد افرادی که نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از هشتگ را می‌دانند، به‌مراتب کمتر از این رقم است.

استفاده از هشتگ در یک پست واقعا کار آسانی است و کافی‌ است که یک علامت # قبل از یک واژه یا عبارت، بدون نقطه‌گذاری یا فاصله افزوده شود. همچنین می‌توانید در هشتگ‌ها عدد هم بنویسید. تایپ‌کردن یک هشتگ به‌اندازه‌ی کافی آسان است، اما برای استفاده‌ی هرچه بهتر از هشتگ‌ها باید چند ریزه‌کاری را رعایت کرد.

اصول هشتگ سازی

چندین هشتگ مختلف

ما در زیر چند قاعده برای استفاده از هشتگ‌ها ارائه می‌کنیم:

  • اگر از هشتگ به این خاطر استفاده می‌کنید که مطالب و محتواها را دسته‌بندی کنید، کلمات زیادی را در یک هشتگ واحد پشت‌سرهم ننویسید.
  • در بیشتر شبکه‌ها اگر از هشتگی در حساب عمومی استفاده کنید هرکسی که آن هشتگ را جست‌و‌جو کند، می‌تواند پست شما را ببیند.
  • از افزودن هشتگ‌های بیش‌ازحد به یک پست و نیز از افزودن هشتگ به هر کلمه در یک پست خودداری کنید.
  • مخاطبان با توییت‌هایی که هشتگ دارند، دوبرابر بیشتر از توییت‌هایی که هشتگ ندارند ارتباط برقرار می‌کنند.
  • فقط در توییت‌های مرتبط با موضوع از هشتگ استفاده نمایید. اگر بین محتوای توییت و هشتگ نوشته‌شده تناسبی برقرار نباشد، هیچ نفعی به حال‌تان نخواهد داشت و مخاطبان هم اذیت می‌شوند.

قدرتی را که هشتگ برای واردکردن مخاطبان به گفت‌وگو دارد، دست‌کم نگیرید. مثلا:

  • رویدادها و کنفرانس‌ها (#WorldCup)
  • تعطیلات و جشن‌ها (#Worldpizzaday)
  • موضوعات مرتبط با فرهنگ عامه (#GameofThrones)
  • هشتگ‌های محبوب برای روزهای هفته (#TBT)
  • موضوعات عمومی (#blogging)

با اینکه مشارکت در گفت‌وگوهای ترندینگ توصیه می‌شود اما به‌ویژه هنگامی‌که از حساب برندتان برای واکنش به یک حادثه استفاده می‌کنید، سعی کنید خیلی ملایم این کار را انجام دهید. مردم دیدگاه‌های متفاوتی را نسبت‌به حمایت یک شرکت از حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه از خود نشان می‌دهند. به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی، هر کار می‌خواهید بکنید اما از این نوع گفت‌وگوها برای افزایش فروش محصولات یا خدمات خود استفاده نکنید.

ایجاد یک راهبرد برای هشتگ

هشتگ ها در شبکه های اجتماعی

حتما سعی کنید هشتگ‌های خود را متناسب با مخاطبانی که سعی در جذب آنها دارید بسازید. هرچه مخاطبان شما بیشتر هدف‌گیری شده باشند، از محتوای شما بهتر استقبال خواهد شد.

علاوه‌بر استفاده از هشتگ محبوب و متناسب، ممکن است درنهایت تصمیم بگیرید که یک هشتگ برنددار بسازید و آن را استفاده کنید. یک هشتگ برنددار هشتگی است که آن را به‌طورخاص برای برندتان می‌سازید. به‌عنوان نمونه، هشتگ #ImLovinIt مکدونالدز را در نظر بگیرید؛ مکدونالدز در این هشتگ از شعار معروف خود استفاده کرده است.

یک هشتگ برنددار لازم نیست حتما نام برند شما را یدک بکشد، بلکه کافی است به‌شیوه‌ای روشن آن را به مخاطب منتقل کند تا او با آن ارتباط برقرار کند. یکی از زیرمجموعه‌های هشتگ‌های برند هشتگ‌های محصول هستند که به‌طور ویژه برای محصولاتی ساخته شده‌اند که به طیفی از محصولات خاص تعلق دارند.

همچنین هشتگ‌های مختص کمپین هم وجود دارند که برای کمپین‌های بازاریابی خاص ساخته شده‌اند. برند کفش Tom از هشتگ #withoutshoes استفاده می‌کند تا از کمپین تبلیغاتی خود جهت ارتقای آگاهی عمومی نسبت‌به کودکان پابرهنه‌ی سراسر جهان استفاده کند.

گرچه ممانعت از استفاده‌ی غلط از هشتگ‌ها توسط افراد دشوار است اما می‌توان هشتگ‌های برنددار خاص خود را ساخت. برای اینکه مخاطبین با هشتگ‌ها ارتباط خوبی برقرار کنند، هشتگ‌های برنددار باید منحصربه‌فرد، به‌یادماندنی و متناسب باشند.

یادتان نرود که در ساخت هشتگ‌ها از کلی‌گویی پرهیز کنید. بهتر است تا جای ممکن خاص باشید؛ حتی اگر به‌نظر برسد که مخاطبان محدودی دارید. برای نمونه، برندی که می‌خواهد افرادی را که تازه بچه‌دار شده‌اند هدف بگیرد، کافی نیست که فقط به ساخت هشتگ #parent بپردازد، چراکه این واژه و هشتگ بسیار کلی است. درعوض، این برند بهتر است از هشتگ #newmom استفاده کند که دقیقا به هدف می‌زند و مادرانی را که تازه زایمان کرده‌اند، هدف می‌گیرد.

وقتی هشتگ‌های خود را می‌سازید، باید توجه کنید که املای صحیح کلمات هم خیلی اهمیت دارند.

سه هشتگ قدرتمند برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی

  • هشتگ محتوا: اگر تازه با هشتگ آشنا شده‌اید، اول سعی کنید از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مستقیما به برند محصول یا خدمات‌تان ربط دارند. هشتگ‌های محتوایی برند شما را در معرض دید مخاطبانی قرار می‌دهد که قبلا با برند شما آشنا نبودند.
  • هشتگ ترندینگ:‌ راه دیگری برای افزایش مخاطبان و بازدیدکنندگان هم وجود دارد و آن استفاده از هشتگ‌های کنونی است که در بین میلیون‌ها کاربر محبوبیت یافته‌اند. به این هشتگ‌ها، هشتگ‌های ترندینگ گفته می‌شود. قبل از هشتگ‌کردن موضوعات داغ روز (ترندینگ‌ها) از خود بپرسید که آیا پست‌های شبکه‌ی اجتماعی‌تان به گفت‌وگوهای کنونی ارزشی می‌افزایند یا خیر. اگر پست‌های شما ارزشی به گفت‌وگوها نمی‌افزایند به‌احتمال زیاد نادیده گرفته می‌شود و در انبوهی از پست‌ها گم خواهید شد. هرچند که اگر پست شما آگاهی‌دهنده، جالب یا داغ باشد، کاربران آن را به‌اشتراک خواهند گذاشت و آگاهی از برند شما به‌شدت افزایش خواهد یافت.
  • هشتگ مختص برند: گاهی، مشکل استفاده از هشتگ‌های محبوب یا کلی این است که پست‌های شما ممکن است در میان انبوهی از صدها پستی که از همان هشتگ استفاده می‌کنند گم شود. از این‌جهت، ایده‌ی خوبی است اگر هشتگ‌های مختص برند خود را بسازید. از این هشتگ‌ها می‌توان برای برندسازی کلی، تبلیغات، رویدادها، مسابقات یا سایر کمپین‌های تبلیغاتی هم استفاده کرد. برای نمونه، شرکت Oreo به‌عنوان بخشی از صدمین سالگرد خود، هشتگ ویژه‌ی #oreomoment ساخت و کاربران آن را به‌اشتراک گذاشتند تا شیرینی خاطرات این همه‌سال را که به استفاده از این برند پرداخته‌اند باهم تقسیم کنند. دیری نگذشت که این هشتگ آن‌قدر محبوب شد که هزاران پاسخ از کاربران دریافت کرد.

هشتگ مختص برند با تأثیرگذاری بالا

کلید ساخت هشتگ‌های مختص برند با تأثیرگذاری بالا این است که مطمئن شوید کس دیگری از آن هشتگ استفاده نکرده و نمی‌کند. اطمینان یابید که این هشتگ منحصر‌به‌فرد و به‌یادماندنی باشد. برای برندسازی کلی، از شعار کوتاهی استفاده کنید (مثال مکدونالدز را در بالا ببینید). هنگام خلق هشتگ‌های مختص تبلیغات و بازاریابی، حتما تلاش کنید که به کاربران مشوق‌هایی جهت استفاده از آن هشتگ‌ها بدهید. برای نمونه می‌توانید کاربران را وادار کنید تا در ازای دریافت تخفیف یا جوایز، پستی را با هشتگ‌های مختص کمپین شما بگذارند، درنتیجه، برند شما از دیده‌شدن توسط انبوهی از کاربران سود خواهد برد. منتظر چه هستید؟ هرچه سریع‌تر از قدرت هشتگ‌ها برای جذب حداکثری مخاطبان و مشتریان خود استفاده کنید!

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید

فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید.

42000تومان 12000تومان

منبع wix
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان