معرفی The Greatest Showman: فیلم موزیکال موفق با داستانی تأثیرگذار

فیلم موزیکال «برترین شومن» The Greatest Showman، فیلمی در مورد زندگی پی.تی بارنوم P.T. Barnum، با استقبال عالی بینندگان مواجه شد.
به نظر منتقد ورایتی (Variety)‌ «برترین شومن» فیلم موزیکال کلاسیک احساسی و درعین‌حال پرزرق‌و‌برقی است که داستان زندگی پی.تی بارنوم، مؤسس سیرک بارنوم در سال 1800 که با دنبال کردن رؤیایش به اولین شومن صنعت سرگرمی مدرن تبدیل شد را روایت می‌کند و هیو جکمن Hugh Jackman نقش او را به زیبایی بازی می‌کند. در کنار بارنوم، فیلم به روایت داستان شخصیت‌های دیگر سیرک نیز می‌پردازد.
«برترین شومن» با نمایش صحنه‌های جذاب و خوش‌رنگ و لعاب و احساسی، بیننده را غافلگیر می‌کند. صحنه‌ها مانند موزیک ویدیوهای آهنگ‌های پاپ، پرزرق‌وبرق‌اند و تنها به‌کاربردن صفت “پرانرژی” برای توصیف آن‌ها، کافی نیست. تماشای صحنه‌های فیلم مانند تزریق مستقیم شادی به قلب است. در هنگام تماشای فیلم می‌دانید که زرق‌وبرق هالیوودی برای بیان یک داستان ساده را تماشا می‌کنید، اما همین‌ نکته، باعث جذابیت «برترین شومن» شده است. این فیلم، فیلمی زندگی‌نامه‌‌ای است و به حدی جذاب و پرانرژی‌ست که شما را در خود غرق می‌کند. مسلماً اگر خود بارنوم می‌توانست این فیلم را تماشا کند، از دیدنش لذت می‌برد و آن را تحسین می‌کرد.

فیلم، با فیلم‌برداری عالی سیموس مک‌گریوی Seamus McGravey، با صحنه‌ای از شخصیت جکمن، با کت بلند و کلاه معروفش، مانند شخصیت اصلی در فیلم موزیکال «کاباره» Cabaret، آغاز می‌شود. با این‌که «برترین شومن» فیلمی خانوادگی است (فیلمی که به‌راحتی می‌توانید با کودکان خود به تماشای آن بروید)، اما همان شور و احساسات عاشقانه مانند فیلم ساخته باب فاسی Bob Fosse («کاباره») را نیز دارد و آن را در قالب رقص‌ در این سیرک کوچک نمایش می‌دهد که بسیار جذاب و جالب‌توجه است و این نکته را به ذهن می‌آورد که دنیا نیز یک صحنه نمایش است.
بااین‌حال، خط اصلی داستان منظم و دقیق است. بعد از اولین قطعه موزیکال در «برترین شومن»، قطعه‌ای قوی و تأثیرگذار که پس از یک دقیقه به پایان می‌رسد، ما تشنه و منتظر دیدن اجراهای بیشتر می‌مانیم. فیلم در قسمت‌هایی به گذشته می‌رود، به سال 1820، به کودکی فینیاس تیلور بارنوم (با بازی الیس روبین Ellis Rubin)، هنگامی‌که او به همراه پدر خیاطش به خانه ثروتمندان می‌رفتند و با‌ آن‌ها مانند خدمتکاران رفتار می‌شد. در خانه خانواده پرافاده هالت Halletts (با بازی فردریک لنه Fredric Lehne و کاترین میسل Kathryn Meisle) فینیاس با دختر آن‌ها، چریتی (با بازی اسکایلر دان Skyler Dunn) آشنا می‌شود و سپس قطعه «میلیون‌ها رؤیا» A Million Dreams اجرا می‌شود و به‌این‌ترتیب «برترین شومن» در لیست فیلم‌هایی که در آن عشق معصومانه کودکی و ادامه‌دار بودن آن ستایش‌شده، قرار می‌گیرد.فینیاس بزرگ می‌شود و برخلاف مخالفت پدر چریتی، باهم ازدواج می‌کنند. این اتفاق یکی از دلایل اصلی تبدیل‌شدن او به شومنی موفق، است: زیرا او می‌خواهد زندگی‌ای که چریتی لایق آن است را برایش فراهم کند و درنهایت نظر پدر او را تغییر دهد.
بارنوم شغلی در شرکت حمل‌ونقل دریایی دیکنسیان Dickensian پیدا می‌کند، اما وقتی شرکت ورشکسته می‌شود، او دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. در آن زمان آن دو صاحب دو دختر (با بازی آستین جانسون Austyn Johnson و کامرون سیلی Cameron Seely) هستند و رؤیای بارنوم تحقق این سه چیز است: می‌خواهد ٰپول کافی برای مخارج خانواده‌شان داشته باشد (او از این‌که نتوانسته برای دخترانشان کفش باله بخرد بسیار ناراحت است)، می‌خواهد عشقش به همسرش را به او ثابت کند و می‌خواهد کاری کند که هیچ‌کس تابه‌حال انجام نداده است: زندگی‌اش را به‌کلی تغییر دهد.
جکمن با شور و شعف و نیشخندی بر لب، نقش بارنوم را بازی می‌کند. او می‌خواهد دیدگاه خود را به همه نشان دهد و دنیای هیجان‌انگیز خود را به همه معرفی کند. برای این کار شجاعت و قدری توانایی دروغ گفتن لازم است. بارنوم که در ذهن فقط به رسیدن به هدفش فکر می‌کند، اعضای عجیب‌وغریب سیرکش را جمع می‌کند: مردی 500 پوندی که به‌دروغ او را 750 پوندی و ایرلندی غول‌پیکر (با این‌که روس است) معرفی می‌کنند. پسر قدکوتاه 22 ساله‌ای که به‌نام Tom Thumb (با بازی سام هامفری Sam Humphrey) معروف است و عجیب‌ترین فرد آن‌ها: لتی لوتز Lettie Lutz (با بازی کیلا ستل Keala Settle)، زن ریش‌دار. بارنوم آن‌ها را متقاعد می‌کند که به سیرک او که در ساختمانی در منهتن قرار دارد، بپیوندند. انگیزه بارنوم برای این کار، این طرز فکر است که مردم احمق و خسته هستند، زیرا به نظر او همه به انگیزه‌ای برای زندگی نیاز دارند. ازنظر او، با اینکار تماشاچیان فرصتی برای دیدن جنبه انسانی این آدم‌های عجیب‌وغریب پیدا می‌کنند و در واقعیت نیز همین‌طور شد. بارنوم با انتخاب انسان‌های عجیب و با ظاهری متفاوت و آوردن آن‌ها در مرکز توجه، باعث شد تماشاچیان با واقعیت زندگی روبه‌رو شوند؛ اما اگر خیلی دقیق به این قضیه بپردازیم، درواقع او یک استثمارگر ماهر بود؛ اما «برترین شومن» بارنوم را به مادر ترزا صنعت سرگرمی تبدیل کرد. او و این فیلم، حقیقتاً باور دارند که کاری که بارنوم می‌کرد به نفع همه کارمندانش بود.
بااین‌حال وقتی همه جمع می‌شوند تا آواز Come Alive را بخوانند (و می‌دانی که دیگر نمی‌توانی به عقب برگردی/ به دنیایی که در آن زندگی می‌کردی / چون داری با چشم‌های باز رؤیا می‌بینی)، این قطعه، با پیام‌ خود و موسیقی دل‌نشینش، شما را با خود همراه می‌کند. ترانه‌های این فیلم نوشته بنج پاسک Benj Pasek و جاستین پل Justin Paul، نویسنده آهنگ‌های فیلم «لالا لند»، است. فیلم به زیبایی و آرامی با ترانه‌های‌ آن‌ها پیش می‌رود. صحنه‌ای که زن ریش‌دار، آهنگ خود را می‌خواند، «این منم» This Is Me، صحنه‌ای زیبا و تأثیرگذار است و شما را به این فکر می‌اندازد که فیلمی موزیکال در مورد مرد فیلی با آهنگ‌های لیدی گاگا، چقدر جالب خواهد بود.
ترانه‌های «برترین شومن» به‌اندازه‌ای هیجان‌انگیز و پرانرژی هستند که تماشاچی را غرق فیلم می‌کنند و همین نکته باعث فروش بالای فیلم در فصل تعطیلات و احتمالاً برنده شدن جوایز زیادی خواهد شد، اما فیلم از نکات غمگینی که باعث پیچیده‌تر شدن و جذاب‌تر شدن داستان آن می‌شود، بی‌بهره است.
بارنوم نمایشنامه‌نویسی به اسم فیلیپ کریل Philip Caryle (با بازی زک افران Zac Efron) که از خانواده ثروتمندی است و استعدادی در شومنی دارد را به‌عنوان دستیار خود استخدام می‌کند. فیلیپ عاشق دختر بندباز سیاه‌پوست سیرک، آن ویلر Anne Wheeler (با بازی زندایا Zendaya) می‌شود و برای بیان احساس خود قطعه Rewrite the Stars را، به معنای واقعی کلمه به‌صورت معلق، اجرا می‌کند. بازی افران و زندایا در کنار هم بسیار تماشایی است؛ اما نگاه سرگردان بارنوم است که دردسرساز است.او در هنگام ملاقات ملکه ویکتوریا، با خواننده اپرا سوئدی به‌نام جنی لیند (با بازی ربکا فرگوسن Rebecca Ferguson) آشنا می‌شود و جذب صدا و شخصیت او می‌شود. در اجرایی در آمریکا، جنی با خواندن آهنگ Never Enough، بیننده را در صدایش غرق می‌کند. (صدای جنی، صدای خواننده، لورن آلرد Loren Allred است.) آیا بارنوم عاشق شده است؟ شاید یکم؛ اما او به همسرش وفادار می‌ماند. او در حقیقت عاشق هدف و رؤیای جنی شده است، رؤیای موفقیت در سطح بالاتر. به همین دلیل از سیرک آدم‌های عجیب‌وغریبش جدا می‌شود.
مایکل گریسی Michael Gracey، کارگردان استرالیایی که تا به‌ امروز فیلمی کارگردانی نکرده بود، با صمیمیت زیاد و بی‌دردسر، کارگردانی این فیلم را انجام داد. «برترین شومن» یک معجون است، فیلمی است که همه‌چیز آن درست و به‌اندازه است و با این‌که مدت آن یک‌ ساعت و 45 دقیقه است، اما به‌سرعت می‌گذرد و مرزی که بین داستان بارنوم و دنیای امروزی ایجاد می‌کند، دقیق و ظریف است. بارنوم می‌داند که هرکس برای خودش ستاره‌ایست و با فهماندن این موضوع به همه، دنیا را تغییر داد. او در حقیقت بهترین برنامه سرگرمی را پایه‌گذاری کرد، تاجایی که توسط صنعتی به اسم هالیوود جایگزین شد.
نظر منتقدان درباره‌ی فیلم به‌طورکلی نظری متوسط بوده است درحالیست که اکثر منتقدین بازی هیو جکمن را ستوده‌اند اما داستان و کارگردانی فیلم به نظر بسیاری از آن‌ها توانایی بهتر بودن داشته است؛ اما اگر شما هم مانند من از طرفداران هیو جکمن باشید و از قدرت بی‌نظیر او در اجرای نقش‌هایی این‌چنین با خبر باشید حتماً به تماشای فیلم خواهید نشست و از آن لذت خواهید برد.
یادتان باشد که ما هم منتظر شنیدن نظراتتان هستیم.
همچنین بخوانید:
مصاحبه با آهنگسازان La La Land درباره کار جدیدشان Greatest Showman

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر