حکایت بیتعهدی شرکتهای فعال در صنعت خودروسازی کشورمان نسبت به مشتریان خود موضوع تازهای نیست و تاکنون بارها مسئله ساز شده است اما این بار موضوع به عملکرد عجیب شرکت اطلس خودرو مربوط میشود که به عنوان نمایندگی کیا موتورز در ایران در سال گذشته نسبت به ثبت نام و پیش فروش کیا اسپورتیج جدید اقدام کرد، اما تاکنون نه تنها خودروهای موعود را تحویل نداده است، بلکه در پی تغییرات نرخ ارز و تعرفههای گمرکی طی این مدت درخواست واریز نزدیک 100 میلیون وجه بیشتر و دریافت رقم 280 میلیون تومان را به جای قیمت اولیه 199 میلیون تومان دارد.
البته این مسئله تنها شامل حال خودرو اسپورتیج نمیشود، چرا که حتی خریداران
کیا سراتو نیز با مشکلی مشابه مواجه شدهاند و از همین رو شرکت اطلس خودرو طی روزهای اخیر به محل اعتراض مشتریان نسبت به بد عهدیهای این شرکت تبدیل شده است. حدود مردادماه طی فراخوانی اطلس خودرو تقاضای تکمیل وجه از مشتریان کیا اسپورتیج کرده و قرار بوده که خودرو تا چند روز بعد از تکمیل وجه تحویل داده شود اما حال پس از چند ماه تاخیر اطلس خودرو تقاضای مابه التفاوت قیمت این خودرو با قیمت روز را کرده است.
هرچند این شرایط تا حدی از تغییر تعرفه واردات خودرو و بسته شدن هفت ماهه سایت ثبت سفارش ناشی شده است و نمیتوان شرکت اطلس خودرو را مسئول تمامی زوایای این تاخیر دانست اما به هرحال سایر شرکتهای متعهد به تحویل خودرو عملکرد بهتری را از خود نشان دادهاند و حتی در بعضی موارد خودروهای خود را با قیمت قبلی به مشتریان تحویل دادند و اگر اطلس خودرو خودرویی را آماده پلاک در انبار نداشته، قطعاً فروش آن با قیمت قطعی چنین عواقبی را خواهد داشت.
از این رو شایسته است سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سایر نهادهای مرتبط با ورود به این مسئله از حق خریداران دفاع نمایند، چرا که مسلماً پیش فروش خودرو با چنین وقفه زمانی در تحویل و افزایش قیمت توجیه پذیر نیست و با قوانین مربوطه منافات دارد.
خودروبانک آماده انتشار پاسخ اطلس خودرو به وضعیت کنونی و شرایط مشتریان این خودروها است.