ماهان شبکه ایرانیان

داور جشنواره قصه‌گویی:

بیان «قصه‌» نسل‌ها را به هم نزدیک می‌کند

داور بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بیستمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است حضور بزرگ‌ترها در جشنواره‌ها از گسست نسلی جلوگیری می‌کند.

بیان «قصه‌» نسل‌ها را به هم نزدیک می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مژگان خلیل‌پور از داوران بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها درباره‌ شیوه‌ داوری آثار گفت: «مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های شرکت کننده از رده‌های سنی متفاوت بودند و هر کدام با پوشش، گویش و نگاه مهربان و زیبای‌شان داستان‌هایشان را روایت کردند. داوری این بخش بر اساس 15 شاخص در بخش محتوا و اجرا بود. گرچه این شرکت کنندگان در هیچ مکتب و با استفاده از کتاب اصول قصه‌گویی را مطالعه نکرده‌اند، ولی نکته‌ی جالب این بود که می‌دانند چه قصه‌هایی را برای چه گروه مخاطبی انتخاب کنند و آن‌ها مخاطبان‌شان را به خوبی می‌شناسند، احساس‌شان، علاقه و نیازهایشان را.»

وی درباره‌ شاخصه‌های اجرایی این شرکت کنندگان عنوان کرد: «آنان می‌دانند که در حین اجرای قصه‌گویی باید خوب به مخاطب نگاه کنند، تبسم داشته باشند و از نگاه‌شان برق شادی منعکس شود. آنان می‌دانند که باید احساس و عواطف حاکی از قصه را بر دل مخاطب یعنی همان نوه‌های شیرین سخن خود بنشانند و همین موضوع ارزیابی را برای ما آسان‌تر کرد.»

خلیل پور خاطرنشان کرد: «قطعا داوری این عزیزان کمی متفاوت‌تر از دیگر قصه‌گویان بود و انتخاب قصه‌هایی از ادبیات فولکلور، گویش و پوشش محلی و قصه‌گویی به سبک کرسی‌نشینی بیش‌تر مورد توجه بوده است.»

این داور درباره‌ شیوه‌ اجرای این شرکت‌کنندگان گفت: «در گذشته قصه‌گویی معمولا از سوی والدین و یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها انجام می‌شد و ادبیات آن‌ها به صورت شفاهی بود؛ بعدها به شیوه نقالی در مجامع عمومی رواج یافت اما امروزه به علت تغییر سبک زندگی بعضی شیوه‌ها منسوخ و یا کمرنگ شده و در عوض شیوه‌هایی مانند قصه‌گویی از طریق تلویزیون، رادیو و تلفن رایج شده است.»

خلیل‌پور افزود: «معمولا محتوای قصه‌گویی این عزیزان برگرفته از قصص قرآن، احادیث، ادبیات شفاهی، ضرب المثل‌ها و... است که در واقع نقش بسیار موثری در انتقال دین، فرهنگ و تاریخ داشته و دارد. انواع سازهای زهی، چنگ، عود و کمانه، سازهای ضربی و بادی در نقاط مختلف از سوی قصه‌گویان به کار می‌رفته و هنوز در برخی از مناطق این شیوه پایدار مانده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در جشنواره قصه‌گویی ضروری است، بیان کرد: «با حضور بزرگ‌ترها در جشنواره‌ها از گسست نسلی جلوگیری می‌کنیم، همان‌طور که می‌دانیم یکی از روش‌های مؤثر و قابل دسترسی، برقراری ارتباط کلامی میان نوه‌ها و پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌هاست و در این میان چه اقدامی جذاب و مفیدتر از قصه‌گویی! موضوع صله‌ی رحم در فرهنگ ارزشمند اسلامی ما نیز توصیه‌ای‌ است درست که بر پیوست نسلی تاکید دارد و از این جهت حضور این عزیزان را در جشنواره نه تنها ضروری بلکه مغتنم می‌شمارم. آنان با تمام احساس نهفته در وجودشان قصه می‌گویند و مربیان ما با مشاهده این نوع اجرا در می‌یابند که در ابتدا خود باید عاشق قصه‌هایشان شوند، تا بتوانند در قصه‌گویی و تاثیرگذاری بر مخاطب موفق شوند.»

 در دور نخست این رقابت 493 اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده بود. قرار است دو اثر برگزیده‌ی این بخش در روزهای دوم و چهارم بهمن 1396 برای مخاطبان عمومی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روایت شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان