ماهان شبکه ایرانیان

دلایل اینکه چرا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری لازم است؛

اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی الکترونیکی روشی از بازاریابی است که با استفاده از فن آوری های دیجیتال، به استفاده کنندگان دسترسی پیدا کرده و آنان را به مشتری مبدل می‌سازد.

اصول دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر،  فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شامل اقدامات زیر است:

- بهینه‌سازی موتور جستجوگر یا همان سئو (SEO)

- بازاریابی محتوایی

- بازاریابی از طریق تاثیرگذاری

- اتوماسیون محتوا

- مانورهای بازاریابی (Campaign Marketing)

- تجارت الکترونیک (e-commerce)

- بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

-تبلیغات نمایشی (بنری و کلیکی)

- کتاب‌های الکترونیکی

دیسکت‌های نوری و دیسکت‌های بازی

- سایر فرم‌های رسانه‌های دیجیتال

به‌علاوه دیجیتال مارکتینگ را میتوان به سایر کانال‌های غیر اینترنتی رسانه‌های دیجیتال مانند تلفن‌های همراه (SMS, MMS)، خدمات پاسخ‌دهی تلفنی و یا متن پیام گونه تلفن در حالت انتظار نیز گسترش داد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در قرن حاضر، بدون شک دیجیتال مارکتینگ، مطمئن ترین روش ارتباط دوطرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب است. در این نوع بازاریابی، می توانید پیام‌ها را به گونه‌ای طراحی کنید تا به طور کامل پاسخگوی نیازها و خواسته‌های معین مخاطبان باشد.

در تبلیغات دیجیتالی می‌توان براحتی و با صرف زمان و هزینه کم پیام بسیار جذابی طراحی کرد که ضمن اطلاع رسانی سریع و دقیق جایگاه خود را در فضای مجازی ارتقا داد.

الفبای سئو (بهینه سازی موتور جستجو)

- بهینه سازی موتور جستجوگر (سئو، Search Engine Optimization)، فرآیندی را گویند که سبب بیشتر دیده شدن یک وب سایت یا صفحه وب در جریان استفاده مجانی از یک موتور جستجوگر است که معمولا بدان نتایج طبیعی یا اکتسابی گویند.

- بطور کلی هر اندازه که در موقع استفاده از موتورهای جستجوگر، صفحه یا سایت مورد جستجو زودتر و یا در رده های بالاتر ظاهر شود، مراجعه کننده بیشتری را بخود جذب خواهد کرد.

- سئو ممکن است اهداف مختلفی را برای جستجو مورد استفاده قرار دهد مانند جستجوی تصویر، جستجوی مکانی، جستجوی ویدیو یا آکادمیک یا جستجوی اخبار.

اصول دیجیتال مارکتینگ

1- مهم‌تر از تعداد، کیفیت بازدید کنندگان است. یادتان باشد که همه مشتری شما نیستند!

2- در کمپین دیجیتال مارکتینگ، فقط به دنبال اعداد و ارقام نباشید. زیرا دیجیتال مارکتینگ یک هدف نیست! یک وسیله و ابزار کمکی برای رسیدن به هدف است.

3- تعداد تعاملات یعنی تعداد لایک‌ها، نظرها، به اشتراک‌گذاری‌ها حائز اهمیت بوده و این موضوع است که نهایتا به ارتقاع برند و فروش بیشتر شما کمک می‌کند.

4- توجه به این نکته مهم است که هدف دیجیتال مارکتینگ افزایش تعاملات کاربران در وب سایت و شبکه های اجتماعی است. و در نهایت باید منجر به کسب درآمد و بازگشت هزینه‌های دیجیتال مارکتینگ شود.

5- نکته مهم دیگر این است که بهینه سازی فقط برای وب سایت‌ها نیست بلکه برای تمامی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ، از جمله شبکه‌های اجتماعی است.

دیجیتال مارکتینگ موفق در کمتر از یک سال

با بکار گیری اقدامات زیر می‌توان یک سایت موفق را کمتر از یک سال ایجاد کرد:

الف- کار های مقدماتی و آماده سازی متن: ابتدا مطالب و یادداشتهایی را که برای تهیه یک سایت حداقل بیست صفحه ای لازم است، فراهم آورید.

ب- نام دامنه: نام دامین باید ساده بوده و قابلیت برند سازی داشته باشد. بهمین دلیل اسامی خاص به اسم های کلی و کلیدی برتری دارد.

پ- طراحی سایت: هرچه که ساده تر باشد، بهتر است. در حد امکان از بکار گیری فلش، فایل و نسخه های حجیم اجتناب کنید. درس ویژه ی گوگل را به یاد بسپارید که: «کاربران خواهان سادگی هستند.»

همچنین سایتتان باید پاسخگو «ریسپانسیو» باشد؛ یعنی طراحی وب سایت به‌گونه‌ای باشد که سایت در صفحات و ابزارهای مختلف بر طبق رزولوشن‌های مختلف تغییر کند تا به درستی نمایش داده شود.

ت- اندازه صفحه وب: تا می‌توانید صفحات وب را کوچکتر انتخاب کنید. اگر چه دشوار است ولی ارزشش را دارد. (سعی کنید هر صفحه بین 5k تا 10kباشد). این موضوع هم برای کاربر مفید است و هم برای موتور جستجوگر.

سرعت تقریبا مهمترین عامل است. اگر صفحات بزرگتر باشد شما 10 درصد از کاربران را از دست خواهید داد که همین 10 درصد تفاوت، می‌تواند فاصله از شکست یا موفقیت باشد.

ث- زمان بندی تولید محتوا:

• روز و زمان بندی انتشار محتوا مهم است.

• کانال شبکه‌های اجتماعی و همچنین خود سایت در روز و ساعات مختلف، ترافیک متفاوت و مختلفی دارد.

به عنوان مثال؛ آمار نشان می دهد که نمودار اشتراک گذاری عکس و فیلم و ساعات و روز های استفاده از شبکه های فیسبوک با اینستاگرام کاملا متفاوت هستند. در نتیجه برای به روزرسانی کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ، باید برنامه ریزی کرد و نقاط اوج ترافیک و اشتراک گذاری ها را پیدا کرد.

ج- مکان‌یابی و تراکم واژه‌ها: از «واژه کلیدی» یک بار در قسمت عنوان، یک بار در قسمت توضیح، یک بار در تیتر، یک بار در url، یک بار بصورت پررنگ، یک بار بصورت مورب، و یک بار در بالای صفحه استفاده کنید. این تراکم باید بین 5 تا 20 درصد باشد.

چ- لینک‌های ورودی و خروجی: گوگل ارزش زیادی برای لینک ها قائل است.

- لینک‌های ورودی، لینک‌های سایت‌های دیگران به سایت شما است.

- لینک‌های خروجی، لینک‌های سایت شما به سایت‌های دیگران است.

گوگل از هر دو مورد در الگوریتم خود استفاده می‌کند:

از دیدگاه گوگل، لینک‌های ورودی، لینک‌‍هایی هستند که دیگر سایت‌ها طبق آنها می‌گویند که شما چه کسی هستید، و لینک‌های خروجی، لینک‌هایی هستند که طبق آن، شما خود را معرفی می‌کنید. در نتیجه دقت داشته باشید که در صفحات خود فقط به سایت‌های معتبر و مربوط لینک دهید.

ح- لینک‌های بین صفحات سایت: ساختار لینک دهی به صفحات سایت شما، حائز اهمیت است. باید تمام صفحات سایت با 2 الی 3 کلیک به راحتی قابل دسترس باشند.

خ- آنلاین گذاشتن سایت:

- قبل از آنکه سایت خود را با آنلاین گذاشتن در دسترس قرار دهید از کیفیت آن مطمئن باشید زیرا نداشتن یک سایت بهتر از داشتن سایت بی ارزش و خالی از محتوا است.

- مطمئن شوید که سایت شما قابلیت بهره برداری توسط اسپایدرها یا (وب کرالرها، روبات‌ها) را دارد.

د- ارسال سایت به جستجوگرها: پس از آنکه سایت آماده شد و آن را آنلاین قرار دادید، دامنه اصلی سایت را یک بار به گوگل، یاهو و بینگ ارسال کنید. مرحله سخت از این نقطه آغاز می‌شود. یعنی به مدت شش ماه به هیچ جستجوگر و یا دایرکتوری دیگری سایت خود را ارسال و یا معرفی نکنید. بهتر است روی محتوای سایت و ایجاد صفحات جدید تمرکز کنید.

ذ- ورود به سیستم و رهگیری: از یک نرم افزار «تجزیه و تحلیل ترافیک» خوب و دقیق استفاده کنید که بر مبنای گزارش‌های این نرم افزار، کاربری سایت‌تان را تجزیه و تحلیل کنید و در صورت لزوم سایت را تغییر داده و اصلاح کنید.

ر- ربات‌های موتور های جستجوگر (اسپایدرها): اطمینان کسب کنید که ربات ها و اسپایدرهای موتورهای جستجوگر که وارد کل سایت می‌شوند می‌توانند سایت‌تان را به آسانی جستجو کنند. اگر اینگونه نباشد، مجددا سیستم لینک گذاری خود را بررسی کنید تا اطمینان کسب کنید که اسپایدر ها مسیر خود را پیدا کرده‌اند. در غیر این‌صورت صفحات سایت شما ممکن است در نتایج جستجو سایت‌هایی مانند گوگل نمایش داده نشوند.

ز- فهرست دایرکتوری‌ها: پس از آن که 6 ماه از راه اندازی سایت پر محتوا و جذاب شما گذشت، حال می‌توانید سایت خود را در جایگاه و فهرست مناسب برای دایرکتوری‌ها ارسال کنید.

ژ- لینک‌ها: به‌دنبال وب‌سایت‌های مرتبط و با کیفیت بالا بوده و درخواست لینک کنید. اگر این کار عملی نبود، یک اینفو گرافیک خوب را ایجاد کرده و سپس در خواست لینک کنید. و یا یک ویدیوی خوب ایجاد کرده و مجددا درخواست لینک کنید. اگر این مورد نیز امکان پذیر نبود، درخواست لینک را موقتا فراموش کنید و بر روند بهبود سایتتان تمرکز کرده و گسترش آن را ادامه دهید. نگران نباشید! لینک‌ها خود به خود به سراغتان می‌آیند.

س- محتوا: ما معتقدیم؛ غذای اصلی دیجیتال مارکتینک «خوراک محتوایی» است. و مابقی تکنیک ها، همانند ادویه‌هاست که باعث بهبود کیفیت می‌شود.

یادتان باشد؛

- محتوا و متن باید خوانا، ساده و سریع و به راحتی قابل دسترس باشند.

- محتوا جذاب، خنده دار، جالب، علمی و بحث برانگیز بوده و یا حالت اطلاع رسانی داشته باشد.

- محتوای متنی شما باید حداقل 200 تا 500 لغت باشد.

این موارد را نیز در نوشتن متن لحاظ کنید:

1. فاصله‌ها را در جملات و پاراگراف ها رعایت کنید.

2. از جملات کوتاه استفاده کنید.

3. از خط فاصله و سایر موارد مشابهی که موجب سرعت و سهولت در خواندن می‌شوند، استفاده کنید.

4. در داخل متن، عنوان اصلی و عناوین فرعی باید در نظر گرفته شوند.

5. سایت خود را به عنوان‌های فرعی طبقه بندی کنید.

* همیشه به یاد داشته باشید که بیشتر کاربران وب، کل مقاله و محتوا را نمی‌خوانند، بلکه آنها را بطور سطحی و سریع مرور می‌کنند. در نتیجه باید کار آنها را ساده کنید.

در صفحات خود از تیتر و حروف پررنگ استفاده کنید، این موارد به عنوان تفکیک کننده استفاده می شوند. به این صورت، چشم به طور خودکار به سمت موضوعات و عناوین و عبارات پررنگ رفته و جذب آنها می‌شود.

این جمله طلایی را همیشه در ذهنتان مرور کنید:

«بدون تولید محتوای خوب، موفقیت بلند مدت با هیچ روشی امکان پذیر نیست!»

ش- حیله: از هرچیزی که به صورت حیله و فریب و یا موضوع غیر اخلاقی برای موتور های جستجوگر تعریف می‌شود، اجتناب کنید.

ص- لینک دادن: هنگامی که از شما درخواست لینک شد، قبل از ارائه لینک، سایت مورد نظر را کاملا بررسی کنید.

ض- گزینه‌های به اشتراک گذاری: از گزینه‌هایی مانند ایمیل به دوستان، به اشتراک گذاری و آیکن‌های شبکه اجتماعی استفاده کنید.

ط- سندرم آگهی و بروشور: مراقب باشید که سایت شما به یک بروشور تبلیغاتی تبدیل نشود. به این موضوع بیندیشید که مردم چه می‌خواهند؟! تا حد امکان در مقالات، صحبت زیادی درباره شما و محصولاتتان نباشد.

خوب است بدانید، کاربران سایت، وارد سایت شما نمی شوند که محتوای مورد نظر شما را ببینند! آنها وارد سایت شما می شوند که محتوای مورد نظر خودشان را ببینند!

سعی کنید تبلیغات سایتتان محدود، جذاب، بامعنا و مرتبط باشد. دقت کنید تا وقت ارزشمند کاربران را با تبلیغات زیاد و غیر حرفه ای مانند پاپ آپ تلف نکنید.

ظ- هر روز یک صفحه بسازید: سازگاری و هماهنگی محتوا، مهم است. تداوم و پایداری نیز یک مورد کلیدی برای دستیابی به موفقیت است. هرگز این دو مورد را فراموش نکنید.

ع- گزارش‌های سایت: گزارش‌های سایت خودتان و سایت رقبا (چه بسا محدود) را نیز مطالعه کنید. در این گزارش‌ها نکات کلیدی و طلایی نهفته است.

غ- موضوعات بجا و به موقع: موضوعات جدید از رقابت کمتری در فضای مجازی برخوردارند. فراموش نکنید که، زمان بندی درست یکی از مهم ترین فاکتورهای موجود برای موفقیت شرکت هاست. حتی بهترین نظریات و ایده ها نیز وابسته به زمان هستند، به این معنا که یک ایده خوب نمی‌تواند در زمان غلط، خوب باشد.

ف- خانواده و دوستان: ایجاد شبکه ارتباطی، موضوعی کلیدی در موفقیت یک سایت است.

ق- نکات و یادداشت‌ها: اگر نکات و موارد جدید را در جایی یادداشت نکنید، حتی بهترین نظرات را فراموش خواهید کرد. اگر تصمیم دارید که در سایتتان تغییری ایجاد کنید، آن را در جایی یادداشت نمایید.

بدانید که «کم رنگ‌ترین مدادها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگار تر است.»

ک- بررسی موارد ارائه شده در شش‌ماه: به موارد قبلی خود باز گردید و ببینید که آیا پس از شش ماه در لیست موتورهای جستجوی مورد نظر، قرار گرفته‌اید یا خیر؟ اگر لازم است، مجددا پست مورد نظر را ارائه نموده و راهنمایی ها را مجددا مرور کنید.

گ- محتوای با کیفیت بسازید: به دلیل اهمیت مضمون ومحتوا، گوگل خواهان مضامین و محتوای با کیفیت است. بدون مفهوم و محتوای با کیفیت، هیچ یک از پیشنهادات بالا تاثیرگذار نخواهد بود.

ل- کانال های مختلف: رنگ، طرح، فونت، پس زمینه تمامی کانال های دیجیتال مارکتینگ باید شبیه هم باشند و یا حداقل مرتبط به هم به نظر بیایند. مانند؛ صفحات اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین.

م- در نگاه اول: نام سایت، رنگ، طرح، تبلیغات و دیگر جذابیت ها، اولین بار باعث ورود کاربران به سایت شما می‌شود اما این محتوا است که تعیین می‌کند کاربران در سایت شما بمانند و یا مجددا بازگردند. لذا؛ به هزینه‌های مالی و زمانی که صرف دعوت به سایت کرده‌اید، دقت کنید تا به آسانی تلف نشود.

برای ترغیب مشتریان و کاربرانی که از دست داده اید، هزینه و وقت بیشتری صرف کنید و هرگز دلسرد نشوید!

ن- خودتان جای دیگران: خودتان را در جای دیگران بگذارید. آیا محتوا و یا سایت را به اشتراک می‌گذارید؟ دلیل را از خودتان بپرسید و حتما صادقانه پاسخ دهید!

و- شرکت‌های مختلف: هیچ کس و هیچ شرکتی نمی‌تواند جایگاه سایت شما را در موتور های جستجوگر (مانند گوگل) برای کلید واژه‌هایی قطعی تضمین کند، چون:

- گوگل بیش از 200 فاکتور برای سئو لحاظ می کند که هیچ کس همه آنها را نمی‌داند.

- گوگل هر از چند گاهی، الگوریتم خود را به روز رسانی کرده و تغییر می‌دهد.

- هیچ کس رقیب‌های جدید و سایت های آینده را نمی تواند پیش بینی کند.

ه- وبلاگ: برای سایت خود وبلاگ و یا قسمت «آخرین خبرها» بسازید تا راحت تر بتوانید سایت را بروز کنید و محتوای جدید ارسال کنید.

ی- برند: «برند شما دارایی شماست.» ، همان تعهد قیمت، کیفیت وعده داده شده محصول و خدمات شماست. در حفظ آن کوشا باشید!

موفق باشید

از آنجایی که روزانه بیش از 400 هزار وب سایت جدید در سراسر جهان تشکیل می شوند، بنابراین، هر چه زودتر شروع کنید با رقابت کمتری مواجه خواهید شد!

با آرزوی موفقیت و یک نکته و آن اینکه اگر این مقاله را پس از بررسی مجدد، جذاب و مفید ارزیابی کردید لطفا آنرا با دوستان خوب خود، به اشتراک بگذارید.

یاشار ژاله دوست، مشاور دیجیتال مارکتینگ - Persian.net

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان