ماهان شبکه ایرانیان

/تفریغ بودجه ۹۵/

۱۵ هزار میلیارد از فروش فرآورده نفتی به خزانه نرفت

آنطور که عملکرد بودجه ۱۳۹۵ نشان می‌دهد، شرکت ملی گاز و همچنین شرکت ملی نفت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی را به حساب خزانه واریز نکرده‌اند.

15 هزار میلیارد از فروش فرآورده نفتی به خزانه نرفت

به گزارش ایسنا، در بودجه سال 1395 پیش‌بینی شده بود تا درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی حدود 79 هزار میلیارد تومان باشد. به تازگی دیوان محاسبات جزئیات عملکردی در حوزه نفت و فرآورده های آن را که در قالب تفریغ بوده منتشر کرده که قابل بررسی است.

بر اساس این گزارش، مقدار نفت خام تولیدی در سال قبل (1395) حدود یک میلیارد و 370 هزار بشکه و میزان میعانات گازی تولیدی معادل 215 میلیون بشکه بوده است. از نفت خام تولیدی و موجود ابتدایی دوره 765 میلیون بشکه به ارزش 33 میلیارد و 880 میلیون دلار صادر و 609 میلیون بشکه تحویل پالایشگاه‌ها شده است. همچنین از میعانات گازی تولیدی  204 میلیون بشکه به ارزش 9 میلیارد و 400 میلیون دلار صادر و 72 میلیون بشکه تحویل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها شده و یا در بورس انرژی عرضه شده است.

مازاد وجوه حاصل از صادرات طبیعی نسبت به واردات بالغ بر 640 میلیون دلار است. میزان تولید، صادرات و فروش داخلی نفت خام و میعانات گازی حاکی از آن است که از پیش بینی تولید یک میلیارد و 376 میلیون بشکه نفت خام حدود یک میلیارد و 418 میلیون بشکه محقق شده است که به 103.1 درصد می‌رسد. همچنین از 280 میلیون بشکه پیش بینی شده برای میعانات گازی تا 294 میلیون محقق شده که 105 درصد است. در حوزه صادرات نیز  765 میلیون بشکه نفت خام و 204 بشکه میعانات گازی به طور کامل صادر شد. در فروش داخلی هم پیش‌بینی نفت خام 611  میلیون بشکه بوده که 609 میلیون آن و همچنین از 76 میلیون بشکه میعانات گازی تا 72 میلیون محقق شده است.

بدهی‌ها و عدم واریزهای سال 95

اما جزییات دیگری از فروش نفت و میعانات گازی براساس گزارش تفریغ دیوان محاسبات از این حکایت دارد که 11 هزار و 479 میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی توسط شرکت ملی گاز تاکنون به حساب خزانه واریز نشده‌ است. همچنین شرکت ملی نفت حدود  4479 میلیارد تومان بابت وجوه واریزی توسط شرکت‌های پتروشیمی از محل ارزش خوراک دریافتی را به خزانه واریز نکرده است.

از سویی دیگر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت ایران حدود 7202 میلیارد تومان بدهکار است. ‌همچنین شرکت‌های پتروشیمی از مجموع ارزش نقدی خوراک دریافتی از شرکت ملی نفت با احتساب وصولی‌های سال 1396 بابت مانده تسویه نشده ارزش خوراک دریافتی حدود 266 میلیارد تومان بدهکار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان