زمستان فصلی با پتانسیل بالا برای کشتن گیاهان آپارتمانی شما است. میزان نور کمتر، هوای خشک و نوسانات دما به خاطر وسایل گرمایشی در فضای داخلی، همه شرایطی چالش برانگیز را برای زنده ماندن گیاه فراهم می‌کنند. اگر روش‌های مراقبتی خود را در این فصل تغییر ندهید، حتی بهترین کارها مثل مرطوب نگه داشتن خاک، ممکن است باعث مرگ گیاه شما شود. بنابراین ادامه مطلب را بخوانید تا نکاتی را درباره تغییراتی که باید در روش‌های معمول مراقبتی خود از گیاهان آپارتمانی ایجاد کنید، با شما در میان بگذاریم.

نحوه آبیاری را تغییر دهید

بیشتر گیاهان آپارتمانی (با چند استثنا) به خواب زمستانی می‌روند و نسبت به بقیه ماه‌های سال به آب کمتری نیاز دارند. تعداد دفعات آبیاری به نوع گیاه، دما، میزان خشکی هوای خانه و محل قرارگیری گیاه (میزان دوری و نزدیکی به وسایل گرمایشی) بستگی دارد. اگر اجازه دهید که خاک بین دفعات آبیاری‌ خشک شود، می‌توانید به جلوگیری از پوسیده شدن ریشه کمک کنید.

دونشانه کلی برای تشخیص زمان آبیاری: 1. پنج سانتیمتر از لایه بالایی خاک بین دفعات آبیاری خشک شود. 2. وقتی گلدان را بلند می‌کنید کمی سبک شده باشد. بر اساس دما و میزان رطوبت اتاق ممکن است بتوانید بین 2 هفته تا یک ماه بین دفعات آبیاری صبر کنید.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی مرکبات و بامبو، دو نمونه استثنا برای این قانون هستند و در طول زمستان به رطوبت مداوم نیاز دارند. با وجود اینکه مرکبات در زمستان به آب کمتری نسبت به تابستان نیاز دارند، اما زمستان فصل باردهی آنها است. اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود زیرا ممکن است باعث افتادن میوه‌ها شود. گیاه بامبوی شانس باید در تمام طول سال رطوبت کافی دریافت کند و شما می‌توانید آنها را به جای خاک در گلدان آب نگه دارید.

گیاهان آپارتمانی

گیاهان را به محلی با حداکثر نور منتقل کنید

در روزهای کوتاه‌تر زمستانی و با شدت کمتر نور خورشید، گیاهان آپارتمانی را باید به پنجره‌هایی که نور بیشتری دریافت می‌کنند، نزدیک کرد. پنجره‌ها را از داخل و بیرون تمیز کنید تا بیشترین نور را به داخل هدایت کنند. با این کار، خانه هم در ماه‌های کم نور سال روشن‌تر خواهد شد.

گیاهان آپارتمانی

گرد و غبار را از گیاهان پاک کنید

گیاهانی با برگ‌های پهن مثل فیکوس، بعضی از نخل‌ها و گیاه پرنده بهشتی خیلی زود با گرد و غبار پوشیده شده و میزان دریافت نور آنها کاهش می‌یابد. شما به سادگی می‌توانید گلدان‌های کوچک را داخل حمام برده و با اسپری کردن آب خنک به برگ‌ها، آنها را بشویید (و آبیاری ماهانه یا دوماهانه آنها را هم انجام دهید). برای گلدان‌های بزرگ از یک پارچه نم‌دار برای پاک کردن برگ‌ها استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی