آخرین خبرها از اجلاس داووس

رهبران سیاسی و اقتصادی برجسته جهان، در داووس سوئیس گرد هم آمده‌اند تا از جهانی سازی در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ دفاع کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، فشار برروی سیاست‌های ترامپ پس از آن صورت می‌گیرد که 11 کشور نظیر کانادا و ژاپن توافق کردند پیمان تجارت آزاد آسیا- اقیانوسیه را که دولت آمریکا در سال 2017 از آن خارج شد، بدون حضور آمریکا پیش ببرند.

جاستین ترودو - نخست وزیر کانادا که در اجلاس جهانی اقتصاد داووس سخن می‌گفت، تجدید نظر در این پیمان را برای کارکنان مالکیت معنوی، فرهنگی و  صنایع خودکار، موثرتر و بهتر خواند.

ترامپ این هفته برای سخنرانی درباره دیدگاه‌های خود در آینده تجارت جهانی به داووس می‌آید. به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می رود ترامپ در حضور مسئولان اجرایی از اروپا و آمریکا و هم چنین چهره‌های دولت خود در این نشست حضور یابد. دیوید روبن اشتاین - بنیان‌گذار " کارلایل گروپ" می‌گوید: این اجلاس مرکز تحرکات جهانی سازی است و او (ترامپ) بزرگ ترین حامی جهانی سازی نبوده است.

اقتصاد امیدوار کننده

حرکت به سمت افزایش تعرفه‌ها اقتصاد جهانی را که در حال ثبت بهترین عملکرد هفت سال اخیر خود است، تحت تاثیر قرار می‌دهد. دونالد ترامپ پس از امضای دستورات تعرفه‌ای جدید روز سه‌شنبه خود گفت: ما در حال سود رساندن به مصرف‌کنندگانمان هستیم و داریم شغل‌های زیادی ایجاد می‌کنیم.

تنش‌های تجاری رو به افزایش آمریکا و چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای پیش روی رشد جهانی است. فرانک اپل، مدیرعامل شرکت پست آلمان به بلومبرگ گفت: باید از تاریخ یاد بگیریم که سیاست‌های حمایت‌گرایانه در آخر موفق نخواهد بود. کشوری که تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد کشور گران‌تری می‌شود و این کار از اشتغال حمایت نخواهد کرد، حمایت‌گرایی هیچ گاه در بلند مدت جواب نداده است، تجارت جهانی یک بازی صفر و یکی نیست.

وعده چین

فانگ ژینگ جی- نائب رئیس کمیسیون تنظیم مقررات سهام - از نظم فعلی جهانی دفاع کرد و در یک جلسه مباحثه گفت که چین آماده است تا اقتصاد خود را آماده رقابت در بازارهای خارجی کند و به نقل از شی جین پینگ - رئیس جمهور این کشور قول داد اجازه راقب خارجی بیشتری را در بخش بانکی چین بدهد. چین به طور معمول توسط سایر شرکایش به دلیل اینکه اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی را انجام نمی‌دهد، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

نارندرا مودی - نخست وزیر هند - که در برنامه‌ای جاه طلبانه می‌خواهد اقتصاد هند را تا سال 2025 به ارزش 5 تریلیون دلار برساند، از فرصت سخنرانی خود در داووس برای وعده دادن درباره پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران خارجی در سومین اقتصاد بزرگ آسیا استفاده کرد. وی هشدار داد در شرایطی که  کشورها به اوضاع داخلی خود بیشتر توجه می‌کنند، جهانی‌سازی کمتر می شود.

وی گفت: هرچند که همه از یک جهان متصل صحبت می‌کنند اما باید بپذیریم که جهانی‌سازی کم کم در حال از دست دادن زرق و برق خود است. توافقات تجاری در حال توقف‌اند و رشد زنجیره تامین جهانی متوقف شده است.

بازارهای آزاد

برخی از سیاست‌گذاران در داووس امیدوارند بیانیه ترامپ در مورد خط مشی تجاری دولت آمریکا، چرخش 180 درجه‌ای در مواضع پیشین این کشور نباشد. گیورگی ویریکاشویلی- نخست وزیر گرجستان گفت: ما به بازار آزاد معتقدیم که آمریکا نمونه‌ای از کشور دارای بازار آزاد است و انتظار تغییر مهمی در سیاست‌های تجاری آمریکا را نداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر