به گزارش ایسنا، اینگمار برگمان کارگردان سوئدی موضوع محوری بخش سینمای جهان این شماره است که از ابعاد متفاوت مولفههای سینمایی و فیلمهای متعدد این سینماگر مطرح جهانی را مورد واکاوی قرار داده است. «زندگی و آثار اینگمار برگمان با نگاهی به تاریخچه سینمای سوئد» از همایون خسروی دهکردی، «برگمان از زبان برگمان» با ترجمه بهروز سلطانزاده، «نگاهی به فیلم پرسونا»(ملاحظه رنج دیگران) از صالح نجفی، «برگمان و دلالت فلسفی سینمایش در برابر خوانشهای اگزیستانسیالیستی» با ترجمه نوید پورمحمدرضا، «درباره «نور زمستانی» اینگمار برگمان»(زیستن مرگ) از رامین اعلایی، «واکاوی گسست سینمایی برگمان در تریلوژی ایمان» از مهدی ملک، «چرا اینگمار برگمان اهمیت داشت» ترجمه شهریار خلفی و «تأملی بر سینمای برگمان»(الهیات شر) از محمدحسین میربابا در بخش سینمای جهان این ماهنامه منتشر شده است.
سینمای تجربی و تجربهگرایی موضوع بخش سینمای ایران این شماره سینما و ادبیات است. آیا سینمای تجربهگرای امروزی عملا موجودیت دارد؟ چرا این جریان در سینمای ما در اکران، ارتباط با مخاطب و ساخت فرمهای بدیع در روایت نتوانسته در جایگاه واقعی خود بنشیند؟ پاسخ این پرسشها در میزگرد ابوالحسن داوودی، علی سرتیپی، شهرام مکری، جواد طوسی و در مقالات عباس بهارلو، محسن خیمهدوز، امیرحسین علمالهدی، شاهین شجری کهن و نیوشا صدر پی گرفته شده است.
موضوع بخش ادبیات این شماره «جنسیت و نوشتن» است؛ تأثیر جنسیت نویسنده بر نوشتار. آیا با خواندن یک متن میتوان جنسیت نویسندهاش را حدس زد؟ آیا طرح یک روایت خاص وقتی از دید یک زن مطرح میشود با طرح آن از طریق یک نویسنده مرد متفاوت است؟ فرخنده آقایی، مهسا محبعلی، منیرالدین بیروتی و محمدرضا گودرزی در میزگرد و احمد اخوت، شاپور بهیان، محمدرضا پورجعفری، کامران جمالی، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، سهیل سمی و... در مقالاتشان به تفصیل از این موضوع سخن گفتهاند.
عنوان پروندهی ویژه مجله به نام «عبدالحسین صنعتیزاده» است؛ یکی از خالقان و بدعتگذاران رمان در ژانرهای علمی-تخیلی، آرمانشهری، تاریخی، فمینیستی و رمان چندژانری که تأثیر بسزایی در ادبیات مدرن ایران داشته و با انتشار همزمان چند اثر از او همراه است.
بخش هیروگلیف این شماره به «نقل قول غیرمستقیم آزاد» پرداخته است که به وضعیتی در روایت اشاره میکند که طرز گفتار راوی از شیوههای متعارف اول شخص و سوم شخص منحرف میشود و با به کار بردن قیدها، صفتها، یا جمله معترضههایی ناگهانی، مسیر روایت تغییر میکند. به عبارتی راوی مثل موجودی سحرشده نوع تکلمش تغییر میکند و حرفهایی را مطرح میکند که از او انتظار نداریم. حالتی که به نوعی مانند خط روی خط افتادن در تلفن است.
اما پیشنهاد بخش کتاب مجله رمان «تهرانیها» نوشته امیرحسین خورشیدفر است. در میزگرد، مشیت علایی، مهسا محبعلی، کیهان خانجانی و خلیل درمنکی آرای متفاوتی را در مورد این رمان بیان کردهاند.
بخش «هنر و سیاست»، بخش تازه اضافهشده به مجله است که با مقالات «لیبرالیسم و هالیوود»(درقلمرو امپراتور) از فرهاد محرابی، «هالیوود، نئولیبرالیسم و هژمونی ایالات متحده» از فرهاد محرابی، «برای پول بیشتر، اشک فرماندار را دربیار» ترجمه زهرا پورنیکصفت و «مروری کوتاه بر کتاب نئولیبرالیسم و سینمای جهانی، سرمایه، فرهنگ و نقد مارکسیستی» با ترجمه نیما حسنویجویه همراه است
همچنین گفتوگوی رضا عامری با محمدرضا کاتب در مورد ادبیات امروز ایران و رمانهایش در این شماره منتشر شده است.
شماره 65 ماهنامه «سینما و ادبیات» (دی و بهمن 1396) با صاحبامتیازی و مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی با قیمت 10هزار تومان عرضه شده است.