زمستان فصلی با پتانسیل بالا برای کشتن گیاهان آپارتمانی شما است. میزان نور کمتر، هوای خشک و نوسانات دما به خاطر وسایل گرمایشی در فضای داخلی، همه شرایطی چالش برانگیز را برای زنده ماندن گیاه فراهم می‌کنند. اگر روش‌های مراقبتی خود را در این فصل تغییر ندهید، حتی بهترین کارها مثل مرطوب نگه داشتن خاک، ممکن است باعث مرگ گیاه شما شود. بنابراین ادامه مطلب را بخوانید تا نکاتی را درباره تغییراتی که باید در روش‌های معمول مراقبتی خود از گیاهان آپارتمانی ایجاد کنید، با شما در میان بگذاریم.

گلدان‌ها را از کنار وسایل گرمایشی دور کنید

شما حرارت وسایل گرمایشی را زیاد می‌کنید اما به تأثیری که این گرما بر گیاهان آپارتمانی شما (به خصوص آنهایی که نزدیک این وسایل هستند) دارد، توجهی ندارید. برای جلوگیری از خراب شدن برگ‌ها و ریشه گیاهان، همه آنها را از رادیاتورها و بخاری‌ها دور کنید. اگر خانه خود را خیلی گرم نگه می‌دارید، حواس‌تان به خاک گیاهان باشد تا خیلی خشک نشوند (وقتی که گلدان خیلی سبک می‌شود).

گیاهان آپارتمانی

وجود آفات را چک کنید

به طور مرتب گیاهان را چک کنید که نشانه‌هایی از آفات در آنها وجود نداشته باشد و گیاهان آلوده را ایزوله کرده و سریعاً درمان کنید. گیاهان آپارتمانی معمولاً نسبت به آفات حساس‌ترند و وقتی که آلوده شوند، درمان آنها بدون وجود حشرات و پرندگان سخت‌تر است.

گیاهان آپارتمانی

کوددهی را تا فصل بهار قطع کنید

همانطور که گیاهانی که به خواب زمستانی رفته‌اند به آب زیادی نیاز ندارند، نباید کوددهی هم شوند. در بهترین حالت کود فقط هدر رفته و با آبیاری شسته شده و از انتهای گلدان خارج می‌شود. اما ممکن است، کودی که در زمستان به گیاه داده شده و گیاه آن را دریافت نکرده، در خاک تلنبار شود و به سطحی برسد که برای گیاه ناسالم است.

گیاهان آپارتمانی

اگر نیاز بود گلدان را عوض کنید

دو نشانه اینکه گلدان گیاه باید عوض شود: برگ‌ها زرد شوند و اینکه گلدان آب زیادی را در خود جای ندهد. زمستان فصل خوبی برای انتقال گیاه به گلدانی بزرگ‌تر قبل از شروع رشد بهاری آن است. به آرامی گیاه را از گلدان قدیمی بیرون بکشید، ریشه را کمی هرس کنید و آن را در گلدان بزرگ‌تر با خاکی تازه بکارید.

گیاهان آپارتمانی

یک دستگاه رطوبت‌ساز بخرید

اگر در اقلیمی خشک زندگی می‌کنید و یا خانه را در زمستان گرم نگه می‌دارید، یک دستگاه رطوبت‌ساز (بخور) به نگهداری از گیاهان آپارتمانی شما کمک می‌کند. در کنار دستگاه رطوبت‌ساز گیاهانی مثل ارکیده، سرخس‌ها و گازمانیا که رطوبت زیاد را دوست دارند، قرار دهید.

گیاهان آپارتمانی