تعداد بیشماری از محصولاتی که به هدف کاهش وزن تولید می‌شوند در بازار موجود است. این محصولات به گونه‌های مختلفی‌ عمل می‌کنند، معمولا با کاهش دادن اشتها  یا با کم کردن جذب برخی‌ از مواد غذایی مثل چربی یا افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شوند. در این مقاله متخصص تغذیه سایت تولینک گیاهان طبیعی را به شما توصیه می‌کند که به ویژه با کنترل کردن اشتها سبب می‌شود که فرد کمتر غذا بخورد و این به کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک می‌کند.

فنوگریک

فنوگریک

فنوگریک یک گیاه از خانواده حبوبات است. تخم این گیاه معمولا پر مصرف‌ترین بخش از این گیاه است. فنوگریک حاوی فیبر محلول و نامحلول است. تخم   این گیاه به دلیل وجود فیبر زیاد فواید زیادی را می‌تواند برای سلامت فرد داشته باشد از جمله تنظیم قند خون، کاهش سطح کلسترول خون و تنیظم اشتها. عملکرد اصلی‌ فنوگریک در آهسته کردن تخلیه معده از غذا و همینطور کندتر کردن جذب کربوهیدرات و چربی‌ از غذا است. که همه این عوامل در کنار هم سبب کاهش اشتها و تنیظم قند خون می‌شود.

گلوکومنان

اصل اول در کنترل کردن اشتها افزایش فیبر دریافتی از غذا است که منجر به کاهش وزن می‌شود. در بین فیبرهای محلول گلوکومنان به نظر یک از موثرترین آنها در کمک به کاهش وزن است چرا که همزمان باعث کاهش اشتها و همینطور کاهش فیبر دریافتی از غذا می‌شود. این ماده در درون معده با جذب آب تبدیل به یک ترکیب ژله مانند می‌شود که در نتیجه آن تقریباً بدون تغییر از معده عبور کرده و به روده می‌رسد، و همین مکانیسم سرعت عبور غذا در روده را کند می‌کند

شاخ گوزنی سرده

 شاخ گوزنی سرده (کرالوما فیمبریتا) یک گیاه است که به صورت طبیعی برای کاهش اشتها و افزایش قوای جسمانی استفاده می‌شود. باور بر این است که ترکیبات موجود در این گیاه سبب افزایش گردش سروتونین در خون می‌شود. هورمون سروتونین سطح نیاز بدن به قند را کاهش می‌دهد و همینطور اشتهای فرد را کنترل می‌کند.

عصاره چای سبز

علاوه بر فواید بی‌شمار چای سبز برای سلامتی این ماده می‌تواند در کنترل اشتها و برای کاهش وزن نیز موثر باشد. درون چای سبز دو ترکیب مهم وجود دارد که می‌تواند به روند کاهش وزن کمک کند، کافئین و کاتچین. کافئین به تنهایی سبب می‌شود که متابولیسم بدن بعد از نوشیدن قهوه بالاتر برود. از سوی دیگر کاتچین نیز می‌تواند در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش سطح چربی‌ موثرباشد. در عصاره چای سبز مقدار زیادی از این دو ترکیب وجود دارد که در کنار ورزش می‌تواند متابولیسم و سطح چربی‌ سوزی را افزایش دهد. اما عصاره جداگانه آن تا کنون در مطالعات دیده نشده است.