ماهان شبکه ایرانیان

واکنش بی سابقه سینماگران به فاجعه خوزستان در فضای مجازی

سینماگران هوای بی هوایی اهواز را داشتند!

فضای مجازی باعث شده هنرمندان به ویژه سینماگران بیش از پیش نسبت به مسائل اجتماعی واکنش نشان دهند. ماجرای ساختمان پلاسکو و فاجعه گردوغبار خوزستان دو مسئله‌ای بود که طی یکی، دو ماه اخیر از سوی چهره‌های شاخص هنری و سینمایی در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

سینماگران هوای بی هوایی اهواز را داشتند!

خفگی اولین واژه‌ای است که پس از دیدن عکس‌های خوزستان به ذهن آدم می‌آید. هوای پاک را شاید بتوان جزو عادی‌ترین نعمت‌های خداوندی برشمرد که به نسبت نعمت‌های دیگر کمتر به چشم می‌آید؛ نعمتی که چند سالی است مردم بخشی از کشور در طول سال از آن محروم هستند، ولی صدای مظلومیت آنها متأسفانه به طور عادی به گوش مسئولان نمی‌رسد و در لابه‌لای گرد و غبار و سرفه‌های گاه و بیگاه گم می‌شود. در این بی‌اعتنایی عجیب، رسانه‌ها بخشی از وظیفه اطلاع‌رسانی و البته اعتراض را بر عهده داشتند و بخش عمده‌ای از فضای همدلی با مردم خوزستان بر عهده چهره‌های شاخص و مشهور بود.


سینماگران در این میان سهم قابل‌توجهی داشتند و در کوران اعتراض به برگزاری پرایراد جشنواره فجر نیم‌نگاهی هم به بی‌هوایی اهواز داشتند و با استفاده از پست‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌کردند به وضعیت بد هموطنان‌شان معترض بودند و در واقع بخشی از صدای آنها را در پایتخت انعکاس می‌دادند و احتمالاً همین بازتاب‌های زیاد در فضای مجازی باعث شد رئیس‌جمهور بالاخره پس از مدت‌ها نسبت به این فاجعه انسانی و زیست‌محیطی واکنش نشان دهد و هرچند دیر به خوزستان سفر کند.
  
پیشنهاد کتایون ریاحی
در تازه‌ترین مورد از واکنش‌ها نسبت به وضعیت غمبار مردم اهواز روز گذشته کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران با اشاره به اینکه بحرانی‌ترین مشکل در محیط زیست اکنون وضعیت مردم خوزستان است، گفت: باید سازمان محیط زیست به اهواز منتقل شود تا از نزدیک مسائل مردم را لمس کنند.
ریاحی طی بازدیدی از نمایشگاه محیط‌زیست به این مسئله اشاره کرد که «بحرانی‌ترین مشکل در محیط زیست ما الان وضعیت مردم خوزستان است که آب، هوا و همه چیز را شامل می‌شود.»
این هنرمند کشورمان حتی برای برون‌رفت از این فاجعه زیست محیطی و انسانی یک راهکار هم ارائه می‌دهد: «من یک راهکار دارم، اگر سازمان حفاظت محیط زیست را به اهواز منتقل کنند، مطمئناً ظرف شش ماه همه مسائل حل می‌شود. سازمان محیط زیست باید به‌طور سیار در مناطق بحران‌زده مستقر شود تا از نزدیک مسائل را لمس کند. اگر خانم ابتکار برای زندگی و کار به خوزستان تشریف ببرند، خود من هم حاضرم آن شش ماه را همراه ایشان در این منطقه بحران‌زده زندگی کنم.»
  
واکنش بی‌سابقه سینماگران
رامبد جوان هم جزو هنرمندانی بود که به این مسئله با عبارت «اهواز هوا ندارد» در اینستاگرام واکنش نشان داد. حامد کمیلی، بازیگر سینما و تلویزیون که با فیلم ایتالیا ایتالیا در جشنواره فجر امسال حضور داشت، عکسی از یک خودرو منتشر کرد که روی غبار نشسته بر آن عبارت «ما داریم می‌میریم» حک شده بود.
امیرمهدی ژوله و امیر جعفری نیز این عبارت را به کار بردند: «هموطنم هوا ندارد». مهدی امینی‌خواه و علیرام نورایی هم عکسی از خود در میان گرد و غبار اهواز و در حالی‌که ماسک بر چهره داشتند، منتشر کردند و نوشتند: «هموطنم هوا ندارد». فلور نظری و الهام حمیدی، دو بازیگر سینما و تلویزیون نیز در فضای مجازی نوشتند: «هموطنان غرب و جنوب کشورم هوا ندارند، مددی.» رامین راستاد عکسی از نقشه ایران منتشر کرد که در قسمت خوزستان آن خاک ریخته شده بود.
سیما تیرانداز هم نسبت به بحران زیست‌محیطی که هموطنانمان با آن دست به گریبان هستند بی‌اعتنا نماند و اینگونه در شبکه اجتماعی اینستاگرام واکنش نشان داد: «چرا کسی به داد هموطنان ما نمی‌رسه؟ تا کی باید شاهد چنین فجایعی باشیم؟ چرا هیچ‌کس جوابگو نیست؟»
  
بدون شرح
احسان علیخانی که در دوره دولت دهم هم به خاطر گران شدن گوجه‌ فرنگی در برنامه زنده رئیس‌جمهور را خطاب قرار داده و معترض این مسئله شده بود، این‌بار صرفاً در فضای مجازی نوشت: «نفس تو که تنگ می‌شود، دل من برای تو تنگ می‌شود. آنقدر که آهسته‌تر نفس می‌کشم، پیام‌های شما را خواندم، کامل، چشم اگر گفتن من مرهمی می‌شود برای نفس تنگی تو، با جان و دل می‌گویم.»
پیروز ارجمند نیز در فضای مجازی با الهام از دیالوگ اکبر عبدی در فیلم تاریخی مادر ساخته علی حاتمی نوشت: «اهواز هوا ندارد از بس که خاک دارد». علی صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز عکسی را منتشر کرد که روی شیشه پر از غبار یک ماشین نوشته شده بود: «داریم زنده به گور می‌شیم، اهواز، بهمن 95». رضا عطاران زیر عکسی که روی آن عبارت اهواز ندارد، حک شده بود و هوا در آن با عبارت سفید متمایز شده بود نوشت: «بدون شرح».

در واقع بدون شرح عبارت دقیقی درباره عکس‌هایی است که از خوزستان منتشر می‌شود، چراکه شرح کامل ماجرا در تصاویر موجود است و مگر می‌شود مسئولی که ذره‌ای انسانیت در وجودش مانده باشد و این شرایط دردناک را ببیند و بی‌اعتنا بماند. در ماجرای فاجعه خوزستان هنرمندان و سینماگران صدای مردم خوزستان شدند و بی‌اعتنایی مسئولان به این ماجرای دردناک را در فضای مجازی فریاد زدند.
رهبر معظم انقلاب هم جزو افرادی بودند که همصدا با اعتراض چهره‌های مشهور در فضای مجازی و در سکوت و بی‌اعتنایی مسئولان دولت به فاجعه انسانی خوزستان واکنش نشان دادند و هفته پیش و در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به مشکلات و خسارت‌های شدید پدید آمده در اثر سیل و گرد و غبار در مناطق جنوب کشور تأکید کردند: «این حوادث حقیقتاً دل انسان را می‌خراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلی با مردم، به این مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آنها چاره‌اندیشی و اقدام کنند.»

مسئله ریزگردها راه‌حلی مشخص دارد و برخلاف آنچه برخی در بوق می‌دمند، منشأ آن خارجی نیست و به بی‌تدبیری‌های داخلی مربوط می‌شود. این‌بار هنرمندان و سینماگران یکصدا در فضای مجازی صدای مردم خوزستان شدند و یکی، دو روز است که گزارش می‌رسد هوای خوزستان به برکت باد قدری تمیزتر شده است.
رئیس‌جمهور هم البته در پی آبی شدن آسمان اهواز بالاخره مجبور شد سری به خوزستان بزند. خوزستان نیازمند اقدام و عمل مسئولان است. واضح است که مردم این خطه تا ابد منتظر تدبیر دولت نمی‌مانند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان