معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتوگو با ایسنا، درباره حجم بالای قاچاق پوشاک و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای قاچاق محصولات نساجی و پوشاک و با توجه به پتانسیل تولید داخل، اشتغالزایی بالا و ارزش افزوده این صنعت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق تمامی آسیبهای این حوزه را احصاء و اولین برنامه جامع مبارزاتی را برای این گروه در سال 1394 تدوین و ابلاغ کرد.
رضا موسیزاده اظهار کرد: از اهم محورهای این برنامه میتوان به مواردی مانند اصلاح نظام تعرفهای، جلوگیری از واردات کالاهای نساجی در قالب معافیتها، حمایت از تولید داخلی، الزام واردکنندگان به ثبت نشان تجاری پوشاک وارداتی، رهگیری نرم افزاری کالاها در سطح بازار، تشدید اقدامات نظارتی، کنترلی و مقابله ای و فرهنگسازی برای ترویج فرهنگ مصرف کالاهای تولید داخل یاد کرد.
کدام شرکتها مجاز به واردات پوشاک هستند؟
به گفته معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرو برنامه جامع نساجی و در اجرای برنامه الزام واردکنندگان به ثبت نشان تجاری با هدف حمایت از تولیدکننده داخلی، واردکننده رسمی و مصرف کننده داخلی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکتهای خارجی عرضه کننده پوشاک را ابلاغ کرد که براساس این دستورالعمل مقرر شد واردات تجاری پوشاک خارجی به کشور ضابطهمند شده و به منظور تقویت و ارتقای (کمی و کیفی) محصولات داخلی، 20 درصد از ارزش وارداتی کالاهای مزبور نیز در داخل کشور تولید شود در این راستا صرفاً شرکتهایی مجاز به ورود و عرضه پوشاک خارجی هستند که نسبت به اجرای دستورالعمل مربوط اقدام کنند.
موسیزاده مناطق آزاد را یکی دیگر از محلهای ورود غیرقانونی پوشاک دانست و خاطرنشان کرد: با اعمال محدودیت و سهمیه بندی واردات پوشاک و کالاهای همراه مسافر به مناطق آزاد، شاهد پیشگیری از قاچاق در این مناطق هستیم. البته توافقات گمرک و مناطق آزاد به منظور استقرار گمرک در محلهای ورودی و خروجی مناطق آزاد این نوید را می دهد که در آینده نزدیک قاچاق از این طریق کاهش چشمگیری داشته باشد.