ماهان شبکه ایرانیان

آبشارهای زیبای ایران

دو محدوده کوهستانی در ایران وجود دارد که هر دوی آنها از شمال غرب کشور شروع شده، یکی در شمال شرق (البرز) به پایان می‌رسد، و دیگری در جنوب ایران (زاگرس)، با بسیاری از قله‌های بلند و پوشیده از برف به پایان می‌رسد که نهرها و رودخانه‌های زیادی را ایجاد می‌کند

دو محدوده کوهستانی در ایران وجود دارد که هر دوی آنها از شمال غرب کشور شروع شده، یکی در شمال شرق (البرز) به پایان می‌رسد، و دیگری در جنوب ایران (زاگرس)، با بسیاری از قله‌های بلند و پوشیده از برف به پایان می‌رسد که نهرها و رودخانه‌های زیادی را ایجاد می‌کند. محدوده کوهستانی دوم به عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر راه دارد که باعث ایجاد بسیاری از آبشارهای دیدنی و جذاب فصلی و دائمی شده است. ما در اینجا برخی از این آبشارها را به شما نشان می‌دهیم. اگر به آبشار علاقه دارید از خواندن مقاله آبشار باتارا جورج معروف به غار سه پل/ جاذبه شگفت انگیز گردشگری در لبنان هم غافل نشوید. با بنیتا همراه باشید.

آبشار مارگون

آبشارمارگون

مارگون(Margun) در زبان فارسی به معنای «مانند مار» است. آبشار مارگون در مرزهای دو استان «کهکیلویه و بویر احمد» و «فارس»، در شرق یاسوج و در کنار روستای مارگون، نزدیک به شهرستان سپیدان واقع شده است.

این آبشار از جریان‌های مار مانند و باریک آب تشکیل شده که از صخره وسیعی در حال ریزش هستند، و جریان آب عظیمی را در پایین ایجاد کرده‌اند.

در دره‌ای که آبشار به پایان می‌رسد، ترکیبی از رودخانه، درختان جنگل و گل‌های پر طراوت (به خصوص در فصل بهار) این منطقه را به یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعت و همچنین یکی از مقصدهای اصلی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

آبشار تارم

آبشار تارم

آبشار فصلی تارم بلندترین آبشار خاورمیانه با حدود 115 متر ارتفاع است که در 5 کیلومتری شهرستان نیریز در استان فارس واقع شده است. این آبشار در دامنه کوه‌های جنوبی نیریز قرار دارد و از میان باغ‌های گردو، انجیر و بادام می‌گذرد و در طول مسیر خود آبشارهای کوچکی را ایجاد می‌کند.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه

هفت چشمه نام دره باریکی است که شامل 7 چشمه می‌باشد و به یک آبشار بلند ختم می‌شود. آب خروشان چشمه‌ها، آبشارهای کوچک متعددی را در میان چمنزارها ایجاد کرده، که همراه با رودخانه فضای بسیار لذت بخشی را برای کسانی که می‌خواهند آخر هفته از گرمای شهرها فرار کنند فراهم کرده است.

هفت چشمه از طریق جاده کرج ـ چالوس قابل دسترسی است و با تهران حدود 60 کیلومتر فاصله دارد.

آبشار خور

آبشار خور

خور، آبشاری با ارتفاع 30 متر در کوه‌های مرکزی البرز است که از طریق جاده کرج-چالوس قابل دسترس است. همچنین یک آبشار فصلی کوچک‌تر مجاور به آبشار اصلی وجود دارد که در اواخر زمستان و اوایل بهار جریان پیدا می‌کند.

آبشار قره‌سو

آبشار قره‌سو

در جنوب غربی شهر کلات در استان خراسان، مجموعه‌ای از 8 آبشار به نام قره‌سو (در زبان ترکی یعنی آب سیاه) وجود دارد. این آبشارها به طور متوسط 1190 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند.

آنها در دره‌های باریک در طبیعتی با شکوه و آب و هوایی لذت بخش گرد هم می‌آیند، و در روزهای گرم سال بازدیدکنندگان بسیاری را جذب می‌کنند. تعدادی نردبان فلزی برای صعود آسان بازدیدکنندگان به بالای آبشارهای لغزنده فراهم شده است. جریان آب پس از عبور از میان آبشارها در پایین دست برای آشامیدنی و آبیاری استفاده می‌شود.

آبشار بیشه

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای ایران با ارتفاع حدود 60 متر است. این آبشار در 30 کیلومتری شهرستان درود در استان لرستان، در مجاورت شبکه راه آهن جنوب، واقع شده است. آبشار بیشه یکی از جاذبه‌های مهم لرستان است که از طریق یک آبشار دیگر به رودخانه سزار می‌ریزد.

آبشار راین

آبشار راین

شهر راین یکی از ییلاق‌های دیدنی استان کرمان است که از مرکز شهر 110 کیلومتر فاصله دارد. آبشار راین در 14 کیلومتری جنوب غربی راین و بر دامنه‌های جبهه‌ی شرقی کوه هزار فرو می‌ریزد که از نقاط خوش آب و هوای استان به شمار می‌رود و در تمام طول سال میزبان مسافران و اهالی شهر است. این آبشار از ریزش رودخانه‌ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن از ارتفاعات برف گیر کوه هزار (بلندترین قله استان و سومین قله ایران) جریان می‌یابد.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر کاشان یکی از دیدنی‌های استان اصفهان است. نیاسر در چهل کیلومتری غرب کاشان، در دامنه ارتفاعات کرکس واقع شده است. آبشار نیاسر در ابتدای مجموعه تاریخی این شهر واقع شده و دامنه‌های آن از گیاهان سرسبز و زیبایی پوشیده شده است. این آبشار مهمترین جاذبه توریستی این شهر به شمار می‌رود.

آبشار گنج‌نامه

آبشار گنج‌نامه

آبشار گنج‌نامه در دامنه قله الوند در استان همدان، و در نزدیکی کتیبه‌های گنج‌نامه همدان و دره‌های سرسبز عباس‌آباد واقع شده است. این آبشار با 12 متر ارتفاع در زمستان‌ها نیز جریان دارد و گاهی اوقات یخ می‌بندد.

آبشار گنج‌نامه بیست‌ و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

آبشار پیچ آدران

آبشار پیچ آدران

آبشار پیچ آدران از آبشارهای فصلی استان البرز است که در 15 کیلومتری شهرستان کرج در مسیر منتهی به چالوس قرار دارد. این آبشار که فاصله کمی با آبشار هفت چشمه دارد، از صخره‌ای درون دره‌ای کوچک بیرون آمده و به رودخانه کرج می‌ریزد.

آبشار لوه

آبشار لوه

آبشار لوه با 75 متر ارتفاع در محدوده شهرستان مینودشت، و در 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان – مشهد، از آبشارهای دیدنی و کم نظیر استان گلستان در روستای لوه است.

آبشار لوه از صخره‌ها فرو می‌ریزد و در داخل دره‌ای به عمق 35 متر و پوشیده از درختان جنگلی واقع شده و محیط زیبایی را برای استراحت دوستداران طبیعت فراهم می‌کند. این آبشار با پارک ملی گلستان و بزرگراه ارتباطی مشهد هم‌جوار است. 

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان