چند توصیه ایمنی برای خانم‌ها

وقتی سوار ماشین غریبه‌ها می‌شوید، حواس‌تان به این نکات باشد

هیچهایک

وقتی سوار ماشین غریبه‌ها می‌شوید، حواس‌تان به این نکات باشد

هیچهایک یا رایگان-سواری نوعی از حمل و نقل است که در آن مسافر بدون پرداخت هزینه، از محلی به محل دیگر جا‌به‌جا می‌شود. این سفر کم هزینه می‌تواند مسیری کوتاه بین منزل تا محل کار و یا سفری طولانی باشد.

سوار شدن به ماشین‌های گذری برای بانوان در سفر به سبک هیچهایک کاری پرخطر به نظر می‌رسد، در حالی ‌که این کار برای بانوان کم خطرتر است. اغلب رانندگانِ خانم یا خانواده‌ها برای سوار کردن خانم‌ها توقف می‌کنند، چرا که فکر می‌کنند با این کار خانم‌ها را از خطرات پیرامون حفظ می‌کند.

اما اگر روزگاری ناچار شدید با ماشین‌های گذری خودتان را به مقصد برسانید، این نکات می‌تواند به شما کمک کند.

راننده‌تان را انتخاب کنید

از کنار خیابان گرفته تا پمپ بنزین، مکان‌های مختلفی برای انتخاب ماشین گذری وجود دارد. بهتر است در پمپ‌بنزین‌ها و بعد از گپ کوتاهی با راننده، درخواست کمک و همراهی کنید. دقت کنید که داشتن برخورد مناسب و خوشرویی کاملا لازم است، ولی باید رفتار و درخواست خود را در نهایت ادب و متانت بیان کنید. اگر چه نمی‌توان با چند کلمه شخصیت دیگران را شناخت ولی برخورد و گفت‌وگو با دیگران بسیار مهم است. خنده، لباسی که به تن دارید، نحوه‌ی مکالمه و برخی دیگر از شرایط شما، نمایان‌گر هدف شما خواهد بود. خودرو‌هایی که به هر نحوی جلب توجه می‌کنند (مثلا صدای گوشخراش موسیقی از آن‌ها به گوش می‌رسد) را از گزینه‌های خود خارج کنید. خودرو‌های تک‌سرنشین امنیت بهتری دارند. هم‌چنین اگر بعد از سوار شدن، راننده شروع به انجام حرکات مارپیچ یا افزایش سرعت کرد، بهتر است به بهانه‌ای (مثلا جاگذاشتن یا گم کردن کارت شناسایی) از خودروی او پیاده شوید، چرا که توقف در ناکجاآباد بهتر از آسیب دیدن در یک تصادف است. گاهی خود «ماشین» درباره‌ی راننده آن با شما حرف می‌زند. در یک کلام، به احساس خود توجه کنید و اگر حس خوبی ندارید، سوار نشوید.

تجربه نشان داده است که کامیون‌ها و تریلی‌ها گزینه‌های خوبی هستند. معمولا تعداد توقف بیش‌تری انجام می‌دهند، شناسایی بهتری نسبت به مسیر‌ها دارند و به دلیل زندگی در جاده‌ها از وجود هم‌صحبت استقبال می‌کنند.

محافظت از خود

دو راه اصلی برای حفاظت وجود دارد. پیشگیری از قرار گرفتن در وضعیت نا‌امن و فرار کردن از موقعیت خطرناک در زمان مناسب.
سفر رایگان

پیشگیری

اولین و مهم‌ترین کار، برخورد خوش شما با آقایان راننده، چه متاهل و چه مجرد است. گفت‌وگو را با روی‌ خوش پیش ببرید، ولی هوشمندانه اجازه ندهید کار به سوالات شخصی یا دعوت به مهمانی کشیده شود. مثلا اگر از شما پرسیدند:«مقصدتان کجاست؟» پاسخ دهید:«به دیدار برادر تکواندو‌کارم می‌روم». بی‌شک سوالی با این مضمون از شما پرسیده می‌شود:«آیا نمی‌ترسید که تنهایی و بدون شناخت سوار خودرو‌ها شوید؟» کافی است شما اطمینان و حس انسان‌دوستی را در راننده ایجاد کنید و بگویید:«البته که افراد بد هم در جامعه وجود دارد ولی من ایمان دارم که تعداد افراد خوب بیش‌تر است» یا بگویید:«ممنون که بین این همه احساس خطر و نگرانی به من کمک کردید و من بسیار خوش‌شانس هستم که شما سر راهم قرار گرفته‌اید.»

برخی راهکارهای ایمنی

• شماره‌های ضروری، خانواده و دوستان نزدیک را به خاطر داشته باشید.

• از قبل یک کلمه به عنوان «کلمه خطر» را با اعضای خانواده یا دوستان تعیین کنید تا با بیان آن متوجه موقعیت شما شوند.

• اگر احساس خطر کردید، کیف خود را روی پای‌تان قرار دهید تا سرعت بیش‌تری برای ترک خودرو داشته باشید.

• محترمانه از راننده درخواست کنید تا شماره پلاک خودرو را برای آشنایان خود ارسال کنید. اگر آن‌ها موافقت نکردند، سوار خودرو نشوید.

فرار کردن

هنگامی که احساس خطر کردید، زمان و مکان بسیار اهمیت دارد. قبل از اینکه به فرعی برده شوید یا در محلی دربسته قرار بگیرید، فرار کنید. در خیابان اصلی یا مکانی شلوغ به راننده بگویید نیاز به سرویس بهداشتی دارید یا باید تماسی ضروری بگیرید. در شلوغی یا سرعت پایین از خودرو بیرون بپرید و شجاعت را بر افسوس پیروز کنید.

چاقو:

پنهان کردن یک چاقو در کمر یا کفش، برای این‌گونه سفرها بسیار مفید است و چه بهتر که در خصوص استفاده از آن آموزش دیده باشید.

اسپری فلفل:

ارزش آن را دارد که برای دفاع از خود، آن را همراه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که شما نسبت به راننده برتری دارید چرا که او در حال هدایت خودرو است و تمرکز کمتری دارد. بعد از سوار شدن، محل دستگیره و قفل را پیدا کنید و در زمان مناسب از خودرو فرار کنید. بهتر است در طول مسیر پنجره را باز نگه ‌دارید تا در صورت نیاز به دیگر رانندگان علامت دهید.

امیدواریم که خطری شما را تهدید نکند، ولی آگاهی و آمادگی در این سفرها حرف اول را می‌زند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر