داستان های خوشمزه/ این قسمت: راتاتویی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذایی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذایی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌به‌روز بیشتر پیشرفت می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد گوناگون قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی غذاهای کلاسیک جهان می‌پردازد.

تاریخچه

راتاتویی

اکثر افراد با شنیدن نام «راتاتویی»، یاد انیمیشنی می‌افتند که در سال 2007 برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن سال شد و روایتی از داستان دوستی یک پسر جوان با موشی بود که دوست داشت سرآشپز شود. در تمام طول داستان اثری از کلمه‌ی راتاتویی دیده نمی‌شود؛ تا این که بالاخره در پایان داستان موش سرآشپز به پخت غذایی دست می‌زند که «راتاتویی» نام دارد و با طعم جادویی همه را مسحور می‌کند.  

راتاتویی نوعی خورشت فرانسوی است که از سبزیجات درست می‌شود. اصلیت این غذا به شهر نیس در فرانسه برمی‌گردد. ریشه‌ی این لغت (ratatouille) به فعل فرانسوی «touiller» به معنای «بالا و پایین انداختن» است. پیشینه‌ی این خورشت به قرن 18 میلادی باز می‌گردد. راتاتویی در گذشته مورد توجه کشاورزان فقیر بوده، زیرا مواد اولیه آن را سبزیجاتی تشکیل می‌‌دهد که کشاورزان کشت می‌‌‌کنند و به راحتی در دسترس آن‌ها قرار دارد. این غذا را می‌توان به عنوان پیش‌غذا، غذای فرعی یا اصلی مصرف کرد. با توجه به این که راتاتویی نوعی خورشت محسوب می‌شود، اغلب این غذا را در کنار پلو به‌صورت سرد‌ یا گرم سرو می‌کنند.

این غذا دستورهای پخت متنوعی دارد و با توجه به مواد غذایی در دسترس، در طول زمان تغییرات زیادی داشته است. حتی شکل سرو غذا هم می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال می‌توان سبزیجات را به‌صورت ورقه‌های نازک برش زد و یا آن‌ها را به اندازه‌ی دلخواه قطعه قطعه کرد و به آب موجود در خورشت افزود. کیفیت سبزیجات مورد استفاده در راتاتویی نیز نقش مهمی در طعم و مزه‌ی این غذا دارند.  

همانطور که گفته شد، دستور‌های پخت متعددی برای راتاتویی وجود دارد. در ادامه یکی از معروف‌ترین این دستورها را با هم مرو می‌کنیم:

 مواد لازم:

راتاتویی

بادمجان بزرگ           3 عدد

سیر                          2 حبه

پیاز                           1 عدد

فلفل دلمه ای              1 عدد

گوجه فرنگی              3 عدد

تخم مرغ                   2 عدد (دلخواه)

رب گوجه                   2 قاشق غذاخوری

پودر آویشن               1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل                به مقدار لازم

طرز تهیه :

بادمجان‌ها را پس از شستشو به صورت گرد و لایه‌های بسیار نازک، ورقه‌ورقه کنید. سپس روی آنها نمک پاشیده و یک ساعت در یخچال بگذارید تا تلخی و آب اضافه آن گرفته شود. پس از این مدت، بادمجان‌ها را آبکشی کنید و اجازه دهید آب اضافی از آن‌ها خارج شود.

سیرها و پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس فلفل دلمه‌ای را ورقه‌ورقه کنید و تفت دهید تا فلفل دلمه‌ای‌‌ها هم نرم شود اما شکل ظاهری آن به هم نریزد. سپس از روی حرارت بردارید.

ته ماهیتابه مقدار کمی روغن بریزید و بادمجان، گوجه فرنگی خرد شده، مخلوط پیاز و فلفل دلمه‌ای را در ظرف بچینید و روی آن کمی پودر آویشن (یا هر سبزی معطری که دوست دارید)، نمک و فلفل بپاشید.

رب گوجه فرنگی را با یک قاشق روغن تفت دهید سپس نصف لیوان آب و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و روی تمام مواد بریزید. ماهتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن را بگذارید تا وقتی که آب مواد کشیده و پخته شود.

پیشنهاد:

1. می‌توانید در مرحله آخر تخم مرغ‌ها را بشکنید و روی مواد بریزید.

2. می‌توانید در صورت تمایل از رازیانه و رزماری هم استفاده کنید.

3. رازیانه عطر و طعم خوبی به غذای شما خواهد داد. برای دانستن خواص رازیانه می توانید مقاله آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه‌آسای رازیانه را بخوانید.

منابع:

1. beyond.fr

2. allrecipes

3.historyofthings

4. erinnudi

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر