یادداشتی درباره حمص و طرز تهیه آن

حمص (Hummus) یا نخود-ارده یک خوراک مدیترانه‌ای عربی است که در خاورمیانه محبوبیت بسیار دارد و در سینی‌های مزه به عنوان پیش غذا سرو می‌شود

حمص (Hummus) یا نخود-ارده یک خوراک مدیترانه‌ای عربی است که در خاورمیانه محبوبیت بسیار دارد و در سینی‌های مزه به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. حمص دارای یک سنت و پیشینه غنی است. بسیاری آن را غذای کهن می‌نامند که در گذشته غذای اشخاص سرشناس در خاورمیانه بوده است. آن طور که از کتیبه‌های باستانی برمی‌آید خاستگاه حمص مصر باستان است، با این حال دستور تهیه این غذا در طول تاریخ تغییراتی کرده و غلات دیگری جایگزین آن شده است.

امروزه حمص در سراسر جهان جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی بسیاری از کسانی که طرفدار غذاهای سالم هستند دارد. در کشورهای عربی و خاورمیانه مثل ترکیه و سوریه همیشه این غذا عضو ثابت سینی مزه است و در عمان و فلسطین به همراه نان پیتا برای صبحانه صرف می‌شود.

حمص چگونه سرو می‌شود؟

روش‌های مصرف این غذا بی‌شمارند. می‌توانید آن را به عنوان دیپ با نان غلات یا کراکر بخورید، روی نان بمالید و با سبزیجات لقمه کنید، به عنوان سس روی سالاد بریزید یا آن را به عنوان یک جایگزین سالم به جای کره مصرف کنید.علاوه بر نخود که غله شناخته شده برای حمص است از لوبیای سیاه، عدس و سویای سبز هم برای درست کردن حمص استفاده می‌شود. یک حمص کلاسیک از 6 ماده یعنی نخود، روغن زیتون، سیر، آب لیمو، نمک و ارده تشکیل می‌شود.

فواید نهفته در حمص

1.    یک منبع خوب دریافت پروتئین گیاهی 
2.    خواص درمانی در مقابل امراض و بیماری ها دارد
3.    موجب کاهش التهاب می‌شود
4.    به گوارش و سلامت روده‌ها کمک می‌کند
5.    سرشار از ویتامین و املاح معدنی است
6.    استخوان‌ها را تقویت می‌کند
7.    موجب حفظ سلامت قلب می‌شود
8.    انرژی شما را افزایش می‌دهد

 در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه حمص و سرو آن در کنار پنیر هالومی کاله را آموزش دهیم.

یادداشتی درباره حمص و طرز تهیه آن

مواد لازم برای تهیه حمص با پنیر هالومی (کبابی)

  • 300 گرم پنیر کبابی
  • 2 قوطی کنسرو نخود 
  • 1/3 پیمانه ارده
  • 2 حبه سیر
  • 1/4 قاشق چایخوری پودر زیره سبز
  • 1/2 قاشق چایخوری آویشن
  • 70 میلی لیتر آب لیمو ترش تازه
  • 70 میلی لیتر روغن زیتون
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • مقداری روغن زیتون، گشنیز یا جعفری برای سرو
  • نان پیتای برشته یا سبزیجات خلالی درشت برای سرو

طرز تهیه:

نخودها را آبکش کنید و پوست بگیرید تا حمص لطیف‌تری داشته باشید. سپس نخودها را به همراه ارده، سیر، پودر زیره، آب لیموترش، آویشن، روغن زیتون داخل غذاساز ریخته و کاملا پوره کنید. چنانچه مایه خیلی سفت بود کمی روغن زیتون یا آب لیموترش اضافه کنید تا مایه تبدیل به پوره‌ای نرم و لطیف شود، سپس آن را با مقداری نمک و فلفل مزه‌دار کنید.

حمص را بین ظروف سرو تقسیم کنید، داخل ظرف سرو ریخته و روی آن مقداری روغن زیتون، دانه زیره و گشنیز خرد شده بپاشید و کنار بگذارید.

پنیرهای کبابی را به صورت مستطیل‌های یک اندازه برش بزنید و در تابه داغ شده از هر طرف گریل کنید تا طلایی شوند و داخل لیوان‌های سرو قرار دهید و به همراه نان پیتا یا خلال‌های درشت سبزیجاتی مثل خیار، فلفل دلمه‌ای و کرفس سرو کنید.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر