فرمول اصلی لاغر کردن از دو فاکتور مهم پیروی می‌کند، اول کاهش کالری دریافتی و دوم افزایش کالری مصرفی. سوزاندن کالری یا همان بالا بردن سوخت و ساز انرژی بدن عموما با افزایش فعالیت بدنی و ورزش امکانپذیر است. اما به نظر متخصصین تغذیه مهمترین نکته کاهش دادن کالری دریافتی به میزانی است که تمام نیازهای بدن به انرژی و مواد مغذی تامین شود و در عین حال اضافه آن تبدیل به چربی نشود.

نوع انتخاب مواد غذایی و نحوه تهیه آنها یک عامل بسیار موثر در تنظیم کالری دریافتی است. گاهی بدون آنکه بدانیم کالری غذاها را با نحوه طبخ ناصحیح غذا بالا می‌بریم. از سوی دیگر اینکه بدانیم چه غذاهایی کالری بیشتری نسبت به دیگری دارند ولی پروفایل تغذیه آنها مشابه است. مثلا دیده شده که افراد حتی از بستنی به عنوان منبع دریافت کلسیم استفاده می‌کنند که نتیجه آن ورود چندین برابر  کالری به بدن در مقایسه با یک لیوان شیر است. در این مطلب متخصص تغذیه به یکی از سوالاتی که بارها از او پرسیده شده، پرداخته است. "برنج بیشتر چاق می‌کند یا نان؟"

برنج یکی از اصلی ترین غذا های سفره ایرانیان است و احتمالا پر مصرف ترین غذا در کشور ما. به همین منظور افراد همیشه سؤالات زیادی در مورد این ماده غذایی مطرح می‌کنند که در اینجا سعی برآن است که به بعضی از مهمترین آنها پاسخ داده شود.

✔️رنگ برنج چه اهمیتی دارد؟

هرچه رنگ برنج تیره تر باشد می‌تواند دو علت داشته باشد یکی خانوده برنج که تفاوت فقط در رنگدانه آنها است اما برنج قهوه‌ای حاوی فیبر بسیار بالاتری نسبت به برنج سفید است.

✔️برنج ایرانی یا خارجی؟

از لحاظ ارزش غذایی فرق خاصی بین برنج تولید داخلی و خارجی وجود ندارد، علت انتخاب برنج ایرانی بیشتر برای عطر و طعم ایرانی آن در خانواده‌ها رواج دارد. البته از آنجایی که متاسفانه تمام برنج وارداتی به کشور از کنترل دقیق کیفی عبور نمی‌کنند ممکن است که دارای آلودگی های قارچی یا آلودگی به فلزات سنگین (سرب و جیوه) باشد.

✔️گرانی برنج نشانه کیفیت آن است؟

از لحاظ ارزش تغذیه ای فرقی بین برنج براساس قیمت آن وجود ندارد.

✔️کته یا آبکش:

از لحاظ حفظ ترکیبات مفید و مغذی بدون شک برنج کته بهتر از آبکش است! این باور غلط که آبکش کردن برنج  باعث کاهش نشاسته و کالری برنج می‌شود هم غلط است! و اینکار سبب کاهش دانسیته ویتامین ب در برنج می‌شود.

✔️برنج کمتر چاق کننده است یا نان:

در کلا هیچ ماده غذایی‌ای به تنهایی چاق‌کننده نیست. 100 گرم نان معمولی نسبت به 100 گرم برنج پخته‌ «بدون روغن»، کالری بیشتری دارد، اما اشکال اصل در نحوه طبخ برنج است، در نتیجه  افزودن روغن به برنج در زمان طبخ آن و یا علاقه زیاد افراد به ته‌دیگ‌های چرب کالری دریافتی به میزان زیادی بالا می‌رود .

در نهایت مهم است بخاط داشته باشد که حذف هیچ ماده غذایی راه حل مشکل نیست، مقدار و نحوه طیخ غذا کردنش مهمه!