این سوال شاید ساده به نظر برسد ولی بسیاری از افراد این مطلب را از پزشکان پرس و جو می‌کنند. آیا در هنگام بیماری می‌توانیم به باشگاه رفتن ادامه دهیم؟

داشتن فعالیت بدنی منظم رمز شادابی و سلامتی است. در واقع ورزش کردن بهترین راه در پیشگری از ابتلا به بیماریهای مزمن مثل دیابت و بیماری‌های قلب‌و عروقی است، علاوه بر آن وزن شما را ثابت نگاه می‌دارد و به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. با این حال که ورزش کردن دارای آثار مفید فراوانی برای بدن است اما این موضوع که ورزش کردن هنگام  بیماری مفید است یا مضر جای سوال است. جواب این سوال می‌تواند هم بله و هم خیر باشد. گاهی بهتر است که منزل بمانید، استراحت کنید و در برخی‌ موارد می‌توانید ورزش را ادامه بدهید. در این مطلب به همین موضوع پرداخته شده است.

بازیابی سلامتی در هنگام بیماری با سرعت هرچه بیشتر همیشه باید هدف اصلی‌ باشد اما هنگامی که مریض هستید چگونه تشخیص دهید که ادامه دادن ریتم رفتن به باشگاه ورزشی بهتر است یا در منزل ماندن و استراحت کردن.

اما باید بسیار مراقب بود چرا که در برخی‌ شرایط و بیماری ورزش می‌تواند وضعیت را بسیار وخیمتر کند. پزشکان از یک قانون به نام قانون گردن به بالا استفاده می‌کنند. این به این معنا است که اگر علائم بیماری فقط در سر مثل کمی‌ سردرد، عطسه، سرفه دیده می‌شود به احتمال زیاد مشکلی‌ نیست که ورزش کنید. اما اگر مشکلات در بخش دیگر بدن دیده شود مثل حالت اسهال و استفراغ، درد در کل بدن، و درد قفسه سینه بهترین کار این است که ورزش نکنید و استراحت کامل داشته باشید.

مثلا در هنگام ابتلا به سرما خوردگی معمولی ورزش کردن با شدت متوسط و عرق کردن حتی می‌تواند سرعت ریکاوری را بیشتر کند ولی اگر به آنفلوآنزا ابتلا دارید ورزش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. تب زمانی رخ می‌دهد که سیستم دفاعی بدن در حال مبارزه با ویروس و باکتریها است و ورزش کردن با افزایش درجه حرارت بدن در زمان داشتن تب می‌تواند بسیار خطرناک باشد.