بسیاری از افراد به ویژه خانمها برای کاهش دادن میزان چین و چروک پوست سالانه مبلغ زیادی را صرف خرید محصولات پوستی و داروهای ضدپیری می‌کنند. اگرچه معمولا این چروکهـا با افزایش سن و تغییر در تراکم و ترکیب ملکولهـای کلاژن و الاستین لایه هـای زیرین پوست که مسئول قوام و ارتجاع پذیری پوست است ظاهـر می شوند ولی گاهـی می توان این را در سنین پائین تر نیز مشاهـده نمود.

یکی از عوامل پیر شدن زودرس پوست، نور خورشید است. دانشمندان پس از بررسی هزاران دوقلو که در جاهای مختلف زندگی می کردند به این نتیجه رسیده‌اند که آفتاب دردسرهای زیادی را در پوست و چهره ایجاد می ‌کند و باعث پیر شدن پوست می شود. درست غذای خود را انتخاب کنید تا جوانتر بمانید! به همین سادگی‌. در این مطلب به تعدادی از بهترین غذاهای ضد پیری شرح شده است.

 

انار

انار: میوه فوق‌العاده برای لطافت پوست

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدن است و همینطور ویتامین c که پوست را در برابر آسیب مراقبت می‌کند. درون انار موادی وجود دارد به نامه پلی‌فنول که از  آسیب پوست پیشگیری می‌کنند، این ماده یک سوپر مغذی است که سبب می‌شود تا ظرفیت عملکرد کلاژن نیز در بدن بالا برود که نقش اصلی آن در متصل نگاه داشتن سلول پوستی به یکدیگر و حفظ انعطاف آن است.

بلوبری

بلوبری؛ تمشک وحشی

این ماده غذایی حاوی مقدار فراوان از مواد انتی‌اکسیدنی است و اثر ویژه آنها در محافظت کردن پوست در برابر اشعه آفتاب دیده شده است. تابش آفتاب مهمترین عامل چروک خوردن پوست است.  خوردن تمشک آبی  یا وحشی همینطور پوست را در برابر اثر زیاد ورزش محافظت می‌کند.

اسفناج

اسفناج

اسفناج از سبزیجات بسیار پر خاصیت است که در آن میزان فراوان فیتو وجود دارد و همینطور انتی اکسیدنها، این مواد به کاهش صدمه خارجی‌ به پوست منجر می‌شوند. درون اسفاج دو ماده مغذی بسیار مهم وجود دارد شامل بتا کرتن و لتین، که هر دوی این مواد غذایی می‌تواند اثر بسیار قوی بر روی حفظ انطعاف پوست داشته باشد.

ساامون

ماهی سالمون

ماهی‌ ساردین و سالمون دارای مقادیر بالا اسید چرب امگا 3 هستند که دیواره سلوهای پوستی‌ را تقویت می‌کند، آنها را مرطوب نگاه می‌دارد. مصرف دو وعده از این ماهی‌ در هفته به کاهش التهاب پوست و اگزما و در نتیجه آن قرمزی پوست کمک می‌کند.

هندوانه

هندوانه

این ماده غذایی خوشمزه و نشاط آور ازجمله غذاهایی است که با آنتی‌اکسیدن فراوان همراه است. علاوه بار آن وجود ویتامین c و پتاسیم بالا آن را به یک ماده ضد پیری پوست تبدیل کرده است.