نگاهی نو به گنجه‌های قدیمی

حال و هوای بهمن و اسفند در سرزمین ما همیشه با شور و هیجان ویژه­‌ای همراه بوده است

حال و هوای بهمن و اسفند در سرزمین ما همیشه با شور و هیجان ویژه­‌ای همراه بوده است. در واقع تدارک دیدن برای سال نو است که موجب این هیجان و تحرک می‌شود. طبق رسوم دیرین، خانه­‌تکانی برای اکثر خانم­‌های ایرانی بخش مهمی از این تدارکات است. در این خانه‌تکانی­‌ها به بخش‌هایی از خانه بیشتر توجه می­‌شود که شاید در طول سال کمتر به نظافت یا دوباره چیدن آن توجه کرده­‌ایم؛ کمدها، کشوها، گنجه‌­ها و کلا فضاهای نگهداری وسایلی که نمی­‌خواهیم در معرض دید باشند و احتمالا هم در اکثر مواقع احساس کرده­‌ایم که به اندازه­‌ی کافی بزرگ یا کارآمد نیستند. به بهانه‌­ی این روزها که به سال جدید نزدیک می‌شویم، سعی کرده‌­ایم چند راه حل ساده و عملی را برای استفاده­‌ی بهتر از این فضاها پیشنهاد دهیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

کمدها

کمدها برای اکثر خانم‌ها بسیار ضروری و لازم می­‌نمایند و کمدهای متعدد و بزرگ، بخش محبوب خانه برای آن‌ها به شمار می­‌روند. ولی زندگی در آپارتمان‌های معمولا کوچک، به اکثر ما این امکان را نمی‌­دهد. در این‌جا سعی کرده‌­ایم با نشان دادن چند راه حل از کمدهایی که در اختیار داریم استفاده‌‌ی بهتری کنیم:

طبقه‌‌بندی کردن

کمدهای اکثر خانه­‌ها سه یا نهایتا چهار طبقه دارد. طبقه‌بندی کردن کمد به طرز چشم­گیری فضای مفید داخل آن را افزایش می­‌دهد. برای این کار می­‌توانید از یک نجار کمک بگیرید یا اگر کمی اهل خلاقیت هستید با اندازه­‌گیری داخل کمد و به دست آوردن ابعاد درونی، از او بخواهید که تنها طبقه­‌ها را برایتان برش دهد و به تعداد مورد نیاز بست در اختیارتان قرار دهد. این طبقه­‌ها می‌تواند از جنس ام.دی.اف یا لترون، که از ام.دی.اف ارزان‌تر است، باشد.

           کمد ام دی اف

باکس کمد

باکس­‌ها

اگر امکان طبقه­‌بندی کمد برایتان وجود ندارد می‌­توانید از تعدادی طبقه­‌ی آماده‌­ی پارچه‌­ای و باکس‌­هایی از جنس مقوا، پارچه، حصیر و یا هر جنسی که خودتان ترجیح می­‌دهید برای سر و سامان دادن به کمدهایتان استفاده کنید. بهتر است برای این منظور از باکس‌های در دار  استفاده کنید، زیرا این امکان را می­‌دهد که در صورت لزوم آن‌ها را روی هم قرار دهید. هر باکس را به یک دسته از وسایل اختصاص دهید. اگر از تعدادی باکس شبیه هم استفاده می­‌کنید می­‌توانید روی هر کدام با برچسبی مشخص کنید که مربوط به چه وسایلی هستند که در موقع استفاده از آن‌ها سردرگم نشوید.

کمد پارچه ای 

استفاده ی بهینه از کمد

این روش‌ها حتی در کمدهای متحرک پارچه­‌ای نیز به راحتی قابل استفاده هستند.

کمد پارچه ای

کمد پارچه ای

درِ کمدها

مطمئنا خیلی از ما تصور نمی­‌کنیم که از درِِ کمدهایی که از عمق مناسبی برخوردار هستند، می­‌توان به بهترین شکل استفاده کرد.تنها کافیست از کاور یا باکس‌های نایلونی و یا پارچه‌­ای کمک بگیرید و آن‌ها را بر سطح داخلی در نصب کنید. با این کار می‌­بینید که چه فضای کارآمدی در اختیارتان قرار می­‌گیرد.

کمد

 کمد های کم جا

کشوها

از تمهیدات فوق می­‌شود به آسانی در کشوها و دراورها نیز استفاده کرد. سعی کنید همیشه چه در اتاق‌ها و چه در آشپزخانه، درون کشوها از یک نظم و دسته­‌بندی خاصی پیروی کند. شاید این روش به اندازه­‌ی کمد­ها افزایش فضای مفید را به همراه نداشته باشد ولی مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود و همچنین دسترسی به وسایل مورد نیازتان را به آسانی برایتان ممکن می‌سازد. بدین منظور می‌­توانید همانند کمدها از باکس­‌ها یا سبدها و همچنین صفحات جداکننده کمک بگیرید.

             کشو             

کشو

 

کشو

فضای زیر تخت‌­ها

فضای زیر تخت­‌های خود را هرگز نادیده نگیرید، زیرا که اصلا اغراق‌­آمیز نیست اگر گفته شود فضای زیر تخت، اگردرست استفاده شود، تقریبا به اندازه­‌ی یک کمد کوچک کارا خواهد بود. برای این کار وسایل خود را زیر تخت به شکل به هم ریخته رها نکنید. ارزان‌ترین و ساده­‌ترین راه نظم دادن به فضای زیر تخت، استفاده از کاورهای پلاستیکی است. می­‌توانید از کفش و لباس گرفته تا هر چیز کوچکی را به شکل دسته­‌بندی شده زیر تخت­‌های خود  نگهداری کنید.

فضای زیر تخت                  فضای زیر تخت

سبدها نیز راه‌حل خوبی برای این منظور هستند، مخصوصا اگر از روتختی­‌های بلند استفاده نمی­‌کنید و فضای زیر تخت پیداست، سبدها جلوه­‌ی بهتری دارند.    

    فضای زیر تخت       استفاده از فضا

و در نهایت اگر مدل و جنس تخت به شما اجازه می­‌دهد و هزینه برایتان اهمیت ندارد، از یک نجار بخواهید که برای زیر تختتان کشو بسازد. استفاده از این کشوها بسیار راحت و فضایی که در اختیارتان قرار می­‌دهد بسیار مفید خواهد بود.

 فضای زیر تخت

   اگر دوست داشته باشید می توانید سری هم به مطلب «دکوراسیون‌ های مناسب برای خانه‌های کوچک» بزنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر