ماهان شبکه ایرانیان

پنج ویژگی مهم که Cyberpunk ۲۰۷۷ برای عالی شدن به آن ها نیاز دارد

پس از موفقیت های گسترده The Witcher ۳: Wild Hunt انتظار برای بازی Cyberpunk ۲۰۷۷ که سال هاست آرزوی حتی نمایش کوتاهی از گیم پلی آن به دلمان مانده، به شدت بیشتر شد.

پنج ویژگی مهم که Cyberpunk 2077 برای عالی شدن به آن ها نیاز دارد

پس از موفقیت های گسترده The Witcher 3: Wild Hunt انتظار برای بازی Cyberpunk 2077 که سال هاست آرزوی حتی نمایش کوتاهی از گیم پلی آن به دلمان مانده، به شدت بیشتر شد.

پنج سال از زمانی که بازی در E3 2013 معرفی شد می گذرد و هنوز هم به جز همان تریلر سینماتیک کوتاه چیز دیگری برای صحبت در مورد جدیدترین اثر در حال توسعه CD Projekt Red در دست نداریم.

با این حال کانور شریدان، نویسنده وبسایت گیم رادار، در مطلبی مفصل به Cyberpunk 2077 پرداخته و از پنج چیزی که باید در بازی وجود داشته باشند تا بتوان آن را یک سایبرپانک واقعی خواند، گفته. با هم در ادامه این مقاله را می خوانیم.


بالاخره انگار قرار است که سایبرپانک 2077 پا به مرحله انتشار بگذارد. پس از این همه سال که تقریبا هیچ چیزی از بازی نشنیدیم، حالا کم و بیش یک سری اطلاعات هستند که دارند مسیرشان را به بیرون پیدا می کنند. همه چیز شاید از توییت «Beep» صفحه رسمی بازی شروع شد و تا انتشار شایعاتی پیش رفت که خبر از نمایش بزرگ بازی در E3 آینده می دادند.

در این میان شایعاتی هم به گوش می رسید که خبر از انتشار نمایش گیم پلی بازی در ژوئن آینده می دادند. انتشار این همه خبر و شایعه مسلما بی دلیل نیست. نشان می دهد که بازی هنوز زنده است و مراحل توسعه آن سرعت گرفته. آنقدر سرعت گرفته که شاید چیزی تا فرا رسیدن موعد تجربه آن باقی نمانده باشد.

تاریخ انتشاری که هنوز مشخص نیست

متاسفانه CD Projekt Red هنوز در مورد اینکه Cyberpunk 2077 بالاخره چه موقع حاضر و قابل انتشار است، چیزی نگفته. با این حال، اگر شایعات درست از آب درآیند و CD Projekt Red آماده نمایش بازی روی پرده E3 امسال باشد، امید به اینکه Cyberpunk 2077 در فصل تعطیلات سال 2018 عرضه شود - البته با نگاهی نسبتا خوشبینانه - چندان هم واهی نیست.

توسعه دهندگان چه می گویند؟

اما حالا که هنوز چیزی در مورد بازی نمی دانیم چه کار کنیم؟ خب خوشبختانه حداقل یک تیزر زیبای چند ثانیه ای از سال ژانویه 2013 داریم که می شود راجع به آن حرف زد. درست است؛ در مورد همان تیزری صحبت می کنم که یک سایبرگ افسار گسیخته در آن زیر تگرگ گلوله نظامی ها گرفته شده بود.

با این حال، آن تیزر فوق العاده تنها چیزی نیست که از Cyberpunk 2077 داریم. بلکه بر اساس گفته های توسعه دهندگان، می دانیم که بازی قرار است همانند The Witcher 3 یک نقش آفرینی جهان باز باشد. البته از این طرف و آن طرف نیز خبرهایی مبنی بر اضافه شدن بخش چندنفره به بازی منتشر شد.

اما خب مسلما هنوز مشخص نیست که با چه نوع بخش چندنفره ای طرف خواهیم بود. همچنین این را هم می دانیم که قرار است در بازی وسائل نقلیه هم حضور داشته باشند. پس احتمالا باید خود را برای سواری های جذاب بازی هم آماده کنیم. با تمام این تفاسیر، این ها تمام اطلاعاتی هستند که درباره سایبرپانک 2077 می دانیم.

هیچ کدامشان تقریبا چیز آنچنان دندان گیری نیستند و اطلاعات خاصی را از بازی فاش نمی کنند. حتی اگر این اطلاعات توسط توسعه دهندگان تایید هم نمی شدند، تقریبا می توانستیم در موردشان حدس هایی هم بزنیم. به هر حال در طی این سال ها، بازی های سایبرپانکی نام آشنایی داشتیم که در آن ها هم دقیقا همین المان ها به چشم می خورد.

به عنوان مثال می توان در این مورد از فاینال فانتزی 7 یا حتی Deus Ex ها یاد کرد. اما با تمام احترامی که برای این دو اثر قائلم باید بگویم که هیچ کدامشان آنطور که باید پانک نیستند.

آن ها فقط به آینده اشاره داشتند و کمتر المان سایبرپانکی خاصی در آن ها دیده می شد. المان های جا افتاده ای که سایبرپانک 2077 باید برای تبدیل شدن به یک بازی سایبرپانکی خوب، آن ها را در اعماق تار و پود خود جای دهد. این هم از پنج ویژگی مهمی که CD Projekt Red باید برای خلق یک دنیای سایبرپانکی واقعی آن ها را رعایت کند:

1) یا قید سیستم هکینگ را بزنید یا فوق العاده طراحی اش کنید

اگر توسعه دهندگان سایبرپانک 2077 بخواهند برای هک کردن چیزهای مختلف در بازی به چند مینی گیم ساده اکتفا کنند، به یک فرصت عالی برای تبدیل کردن Cyberpunk 2077 به اثری فوق العاده پشت پا زده اند. این بدان معنا نیست که من از اجرای مینی گیم های ساده برای باز کردن قفل ها خسته شده ام.

البته با اینکه تا حدی هم این اتفاق برایم افتاده، اما منظورم چیز دیگری است. اگر به Cyberpunk 2020 یا همان بازی کارتی ساده ای که در سال 1988 عرضه شد نگاهی بیندازیم، شاید المان های جالب و پیچیده سیستم هکینگ آن اولین چیزی باشند که نظر ما را به خود جلب می کند.

این ویژگی ها، به کاراکتر بازی اجازه می داد تا با استفاده از سایبردک خود به مقابله با سیستم های امنیتی مختلف بپردازد. اما خوبی این موضوع آن بود که همه کاراکترهای بازی قادر به انجام این کارها نبودند و تنها کسانی توانایی هک کردن چیزهای مختلف را داشتند که کارت نترانرها (Netrunner) به دستشان افتاده بود.

همین موضوع، ساز و کار نحوه اجرای بازی را پیچیده و نامتقارن می کرد و مانع از آن می شد که تمام بازیکنان با هم برابر باشند. Cyberpunk 2020 ایده های جالبی در زمان خود داشت که ویژگی محدودیت کاراکترها یکی از آن ها بود. حتی می توان گفت که این ایده یکی از جالب ترین و هوشمندانه ترین چیزهایی است که برای یک بازی چند نفره کارتی خلق شده.

اما دلیل هم نمی شود که توسعه دهندگان در سایبرپانک 2077 هم اینطور قدم بردارند. شاید در بازی اصلا چیزی به نام سیستم هکینگ و نترانرها وجود نداشته باشد. به فرض ممکن است که صفحه ای در مقابل کاراکتر ظاهر شود و کارها به طور خودکار توسط مغز پیشرفه آن به جلو بروند.

ایده بدی هم نیست. اتفاقا اگر توسعه دهندگان قصد دارند که رویه بازی های اخیر را برای بخش هکینگ تکرار کنند، بهتر است اصلا سراغش نروند و وقت ما را با اجرای یک سری مینی گیم ساده تلف نکنند.

2) حواستان باشد، سایبرپانک 2077 باید به معنی واقعی کلمه پانک باشد

چندی پیش وبسایپ پی سی گیمر با انتشار مطلبی اشاره کرد که «حالا وقت آن رسیده که بازی های سایبرپانک، پانک بودن واقعی را به یاد بیاورند». به فرض خیلی جذاب می شود که در بازی، یک تکنولوژی پیشرفته را از شرکتی فوق امنیتی ربود و از آن برای پخش ویدیوهای عجیب غریب روی نمایشگر بزرگ آسمان خراش ها استفاده کرد.

یا اینکه به عنوان یک شورشی در میان مردم عادی زندگی کرد؛ جایی که در آن شاید حتی عادی ترین افراد هم به خون شما تشنه باشند. اما این ها چیزهایی هستند که شاید در مدیوم امروز بازی های سایبرپانکی کمتر به چشم می خورد. بیشتر آنها تمرکز خود را روی طراحی در و دیوارهایی آینه ای و ابر سربازهای قدرتمند می گذراند. سوالم این است که این ها اصلا چه ربطی به پانک دارند؟

متاسفانه با اولین نگاه به سایبرپانک 2077 نیز می توان گفت که سی دی پراجکت رد در حال تکرار همین چرخه باطل است. همان طور که در تریلر بازی شاهد بودیم، احتمالا قرار است کنترل یک ابر سرباز را به دست بگیریم که در نایت سیتی به کشتار نیروهای مخالف می پردازد. امیدوارم که آن تریلر فقط یک نمایش بی محتوا از بازی باشد و واقعا شاهد چنین چیزهایی در نسخه نهایی نباشیم.

البته اگر انتخاب شخصی افراد به چنین چیزی در بازی منتهی شود حرفی نیست. اما بشخصه ترجیح می دهم که در نقش یک جانی بالفطره در دنیایی عجیب و غریب بازی کنم تا یک ابر پلیس با لباسی پر از تکنولوژی پیچیده.

3) مد و فشن های عجیب و غریب باید جزئی از دنیای سایبرپانکی باشند

موضوع مد و فشن عجیب و غریب، چیزی است که اصلا پانک با آن تعریف می شود. به فرض اصلا عجیب نیست که اغلب مردم دنیای سایبرپانک 2077، مدل موی سیخ سیخ رنگیشان را با پالتوهای بلندی که انتهایشان روی زمین کشیده می شود، عجین کنند.

اصلا بشخصه دوست دارم وقتی پا در خیابان های نایت سی تی می گذارم، شاهد پوشش های مختلف باشم؛ از لباس های پاره پاره گرفته تا آن هایی که درون شان از LED های نورانی استفاده شده. شاید از خیلیشان هم بدم بیاید. ولی دوست دارم که اینطور باشد.

مگر چه اشکالی دارد که اصلا از افراد به خاطر پوشش شان بدمان بیاید. شاید اصلا یک دلیل خوب برای کشتنشان هم همین باشد. از طرفی از چیزهایی که بتوان آن ها را به لباس ها اضافه کرد هم راحت نمی توان گذشت. درست است که در مورد این ویژگی ها حرف می زنم، اما معتقد نیستم که باید تعدادشان خیلی زیاد باشد.

بلکه فقط میخواهم کمی شخصی سازی در بازی داشته باشیم که بتوانیم لباس ها را به آن چیزی که دوست داریم تبدیل کنیم. اما آیا قرار است همه این ها فقط برای زیبایی باشند؟ بهتر است که اینطور پیش نرود و پوشش کاراکترها سهم عمده ای در پیشرفت و گسترش گیم پلی داشته باشند.

به فرض مثلا خیلی خوب می شود که مجبور شویم برای ملاقات با گروهی خاص، روی نشان دار و دسته خود را بپوشانیم که کسی متوجه نشود از کجا آمده ایم و به دنبال چه چیزی هستیم.

4) دنیای سایبرپانک فقط محدود به خیابان های درخشان نئونی نیست

همه ما خیابان های بارانی را که گودال های پر از آب آن، نور براق و زیبای چراغ های نئونی آسمان خراش ها را بازتاب می دهند، دوست داریم. از این رو، مسلما بدمان هم نمی آید که در سایبرپانک 2077 هم شاهد چنین المان های زیبایی باشیم. انصافا سی دی پراجک رد توانایی خوبی هم برای انجام این کار دارد.

خصوصا پس از دیدن نویگراد ویچر 3، حالا با اعتماد به نفس می توانم بگویم، بخش هنری این استودیو توانایی آن را دارد تا با استفاده از پولیگون های بی معنی، چنان دنیای سایبرپانکی خاصی خلق کند که شاید تا کنون مثل آن را ندیده باشیم.

با این حال، دنیای سایبرپانک فراتر از نئون هاست و شامل مه، گرد و غبار و حتی برف هم می شود. اگر فیلم بلید رانر 2049 را دیده باشید می فهمید که می خواهم چه چیزی را توصیف کنم؛ فیلمی که باید معنی دنیای سایبرپانک را با آن کشف کرد. از این رو، اگر سی دی پراجکت رد هم بخواهد فضای متفاوتی از دنیای سایبرپانک را به تصویر بکشد، بهتر است کمی از ایده های بلید رانر 2049 قرض بگیرد.

5) لطفا بازی را عرضه کنید

الان بیشتر از پنج سال از زمانی که برای اولین بار شاهد تریلر سایبرپانک 2077 بودیم، می گذرد. با این حال، سی دی پراجکت رد از همان ابتدا هم گفت که بازی تا زمان عرضه فاصله زیادی دارد. بازی درست زمانی معرفی شد که هنوز ویچر 3 حتی به طور رسمی معرفی نشده بود.

لهستانی ها حرکت عجیبی برای معرفی پروژه بعدیشان انجام دادند. آن ها بازی بعدی خود را معرفی کردند و گفتند «امیدواریم که از آن خوشتان آمده باشد، اما فعلا پروژه بزرگ دیگری داریم که ابتدا باید آن را به سرانجام برسانیم».

از آن روز هم دیگر هیچ خبر درست و حسابی خاصی از سایبرپانک 2077 به بیرون درز نکرد و ما ماندیم و یک تریلر فوق العاده که باید برای دانستن بیشتر در مورد آن زمان زیادی را صبر کنیم. با این حال، اخیرا خبرهایی شنیدیم که از حضور سی دی پراجک رد در E3 2018 می گفتند. پس باید امیدوار بود که خبرهای تازه ای در مورد این بازی مورد انتظار بشنویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان