بیشتر کسب و کار های کوچک باید انسجام بیشتری را در طول سال به اجرا بگذارند تا توانایی رشد در این بازار پر رقابت امروزی را داشته باشند. خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که اینگونه از کسب و کارها را در شرایط بهتری برای رقابت در بازار محلی قرار می دهد. برای مطلع شدن از این راهکارها، با یوکن همراه شوید:
1. ترفندهای آنلاین کسب و کارهای کوچک
مطالعات انجام شده نشان می دهد، نزدیک به 39 درصد از افرادی که برای خرید به فروشگاه های فیزیکی مراجعه می کنند، به صورت آنلاین درباره ی آن محصول تحقیق می کنند. این بدان معناست که کسب و کار کوچک شما نیز باید در فضای آنلاین حضور داشته باشد تا بتواند در بازار محلی رقابت کند. کسب و کار کوچک شما چطور می تواند حضور آنلاین خود را بهبود بخشد؟
2. سئوی محلی خود را تقویت کنید.
تمرکز بر تقویت و بهینه سازی سئوی محلی کسب و کارتان می تواند ترافیک بیشتری را روانه ی وب سایت شما کند؛ این امر در نهایت به فروش بیشتر نیز منجر خواهد شد. با در نظر داشتن اینکه 97 درصد از مشتریان، درباره ی کسب و کارهای کوچک محلی خود تحقیق می کنند، شما نیز باید تقویت سئوی محلی خود را در اولویت تلاش هایتان قرار دهید. علاوه بر این، گوگل نیز قصد دارد تا نتایج را بر اساس جستجوهای محلی به نمایش بگذارد. با این اوصاف، گوگل نتایج محلی را به گونه ای تغییر داده که تمرکز بر روی سه کسب و کار برتر در منطقه باشد. این بدان معناست که علیرغم دشواری قرار گرفتن در سه کسب و کار برتر منطقه، این مساله می تواند نتیجه ی بهتری را در بازگشت سرمایه به همراه داشته باشد. برای شروع می توانید وب سایت خود را در دسته بندی کسب و کاری گوگل قرار دهید. در گام های بعدی به منظور بهبود سئو، باید از تولید محتوای با کیفیت و مناسب برای منطقه استفاده کنید. علاوه بر این می توانید با سایر وب سایت های محلی نیز همکاری کنید. وب سایت خود را تقویت کنید و مدیریت استراتژیک شبکه های اجتماعی را نیز فراموش نکنید.
3. بررسی های آنلاین را افزایش دهید.
بررسی های آنلاین یکی از حیاتی ترین بخش ها در رنکینگ جستجوهای محلی هستند. علاوه بر این می توان گفت که بررسی های آنلاین در واقع، نسخه ی مدرن تبلیغات شفاهی هستند و می توانند مشتریان را قانع کنند که کاربر کسب و کار شما باشند. در واقع، نزدیک به 67 درصد از مشتریان اعلام کرده اند که تصمیمات آنها برای خرید محصولات از بررسی های آنلاین تاثیر گرفته است. بنابراین، بررسی ها را با استفاده از مشتریان، دائمی کنید؛ به ویژه در حالتی که می دانید تجربه ی مثبتی داشته اند. کال تو اکشن ها را نیز به دستور کار خود اضافه کنید. می توانید کارمندان خود را ترغیب کنید که در شبکه های اجتماعی مثل گوگل پلاس، فیس بوک و غیره، به دنبال بررسی باشند.
4. از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.
بازاریابی ایمیلی یکی از منابعی است که کسب و کارهای کوچک آن را نادیده می گیرند. با این روش می توانید ابزار قدرتمندی را برای برقراری ارتباط با مشتری های بالقوه ی فعلی، قبلی و آینده در اختیار داشته باشید. اینطور که به نظر می رسد، کسب و کارهای کوچک بیشتر از آنچه که باید برای بازاریابی ایمیلی انرژی بگذارند، وقت و انرژی خود را برای شبکه های اجتماعی صرف می کنند؛ این در حالیست که برآورده شده بازده بازاریابی ایمیلی، 3 برابر بیشتر بوده و ارزش نرخ تبدیل آن نیز تا 17 درصد بیشتر است.
5. تبلیغات کلیکی را در منطقه ی خود به کار بگیرید.
با توجه به دشوارتر شدن نتایج جستجوهای محلی، شاید بهتر باشد که از گزینه های پرداخت در ازای هر کلیک استفاده کنید. پرداخت در ازای هر کلیک یا PPC به این معناست که در ازای هر کلیکی که مشتریان بازدید کننده از وب سایت شما روی تبلیغات می کنند، مبلغی را از تبلیغ کننده دریافت می کنید. این روش تبلیغاتی را خودتان نیز می توانید به کار بگیرید. بهترین بخش این رویکرد این است که شما می توانید کمپین PPC را به منظور هدف قرار دادن کلید واژه های مقرون به صرفه و عملی در منطقه ی جغرافیایی مورد نظر بهینه سازی کنید. PPC شرایطی را برای شما فراهم می کند تا تبلیغات خود را در معرض کلید واژه های مورد هدف در بازار محلی قرار دهید؛ این مساله باعث افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.
6. ترفندهای آفلاین کسب و کارهای کوچک.
مناطق مسکونی، جزء اصلی کسب و کارهای کوچک به شمار می روند. حتی در دنیای دیجیتالی امروزی نیز تاکتیک های آفلاین متعددی وجود دارد که در پیشرفت کسب و کارهای کوچک موثر خواهد بود.
7. در جوامع فعال باشید.
کسب و کارهای کوچک اغلب به عنوان ستون فقرات یا پایه ی اصلی جوامع مربوطه به شمار می روند. بدین ترتیب، شرکت های محلی می توانند با فعال بودن در زمینه های محلی، خودشان را از دیگران متمایز کنند. بررسی ها نشان می دهند که 82 درصد از مشتریان، مسئولیت اجتماعی شرکت ها را به عنوان مهم ترین فاکتور در زمان خرید در نظر می گیرند. با این اوصاف، در وهله ی اول می توانید عضوی از اتاق بازرگانی منطقه ی خود باشید تا بتوانید از وقایع و رویدادهای مربوط به بازار هدف خود مطلع شوید. اگر واقعا قصد دارید که سر و صدای زیادی به پا کنید، در یک رویداد محلی یا خیریه سرمایه گذاری کنید. فعالیت های اجتماعی در جوامع محلی یکی از ابزارهای فوق العاده در بازاریابی محلی به شمار می رود و می تواند ارتباطات عمومی مثبتی را جمع آوری کند.
8. قراردادهای دولتی محلی را هدف قرار دهید.
مقامات دولتی محلی قراردادهای ویژه ای را برای شرکت هایی که به عنوان کسب و کارهای کوچک محلی شناخته می شوند، در نظر می گیرند. اگر کسب و کار شما نیز با شرایط آنها تطابق دارد، می توانید از این فرصت نیز بهره مند شوید. به دست آوردن قراردادهای دولتی، جریان درآمدی ثابت و مستمری را فراهم می کند.
9. تمرکز خود را روی تجربه ی مشتری قرار دهید.
اگر کسب و کارهای کوچک را به عنوان ستون فقرات یک جامعه بدانیم، پس مشتریان نیز قلب آن جامعه خوهند بود. کسب و کار کوچک شما باید تمرکز ویژه ای را در زمینه ی بهبود تجربه ی مشتری قرار دهد. نتیجه ی بررسی های Cox نشان می دهد که 90 درصد از مشتریان آمریکایی، حداق هفته ای یکبار به کسب و کارهای کوچک سر می زنند. 63 درصد از این افراد اعلام کرده اند که احساس می کنند باید از این کارآفرینان محلی حمایت کنند. این مساله احتمالا به دلیل راحتی، خدمات به مشتریان و عدالتی است که کسب و کارهای کوچک در مقایسه با تجارت های بزرگ اعمال می کنند. با این اوصاف کسب و کارهای کوچک می توانند با ارائه ی بهترین خدمات به مشتریان، زمان های عملیاتی مناسب، محیط دوستانه و صیمی، گنجاندن نظرات مشتریان و استفاده از بازخوردها برای تصمیم گیری های استراتژیک، بر بازارهای محلی مسلط شوند.
10. از تغییر و تحول هراسی نداشته باشید.
تغییر و دگرگونی یکی از دشوارترین مواردی است که صاحب یک کسب و کار کوچک باید پذیرای آن باشد. به یاد داشته باشید که عدم توانایی در اعمال تغییراتی که گرایشات بازار ایجاب می کند، به سرعت می تواند باعث نابودی کسب و کار شما شود. در حقیقت، استقلال و انطاف پذیری، دو مزیتی هستند که کسب و کارهای کوچک در مقایسه با تجارت های بزرگ از آنها بهره مند هستند. بوروکراسی رایج در شرکت های بزرگ اغلب روند تغییرات اسراتژیک را دشوارتر می کند. اما کسب و کارهای کوچک با سبک مدیریتی ساده تر می توانند هر تغییری را به راحتی اعمال کنند. مدیریت ارتباط با مشتریان و یا هر سیستم یکپارچه سازی داده ها می تواند بینشی را برای کسب و کارهای کوچک فراهم کند تا گرایش های مربوط به حوزه ی فعالیتی خود را کشف کنند. بدین ترتیب می توانید روی فرصت ها سرمایه گذاری کرده و خود را برای خطرهای احتمالی آماده کنید.
زندگی افرادی که کسب وکارهای کوچک را اداره می کنند، مشکل تر است. با اشباع بازارهای محلی و اقتصادی که به سرعت جهانی می شود، حتی فشارهای کوچک نیز می تواند برای کسب و کارهای کوچک تر، چالش برانگیز باشد. با اینحال، استراتژی های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک از طریق آنها می توانند روی شرایط رقابتی خود متمرکز شوند. بازاریابی آنلاین را فراموش نکنید، ارتباط خود با مشتریان را تقویت کنید و هرگز از تغییر و تحول نترسید.
منبع: Entrepreneur