آیا به تست تیروئید احتیاج دارم؟

احتمالا تا حدودی از علائم و مشکلات کم‌کاری تیروئید آگاه باشید. خستگی، احساس سرگیجه، سردرد، افزایش وزن، دستانی سرد و پوستی خشک چند نمونه از این علائم هستند

آیا به تست تیروئید احتیاج دارم؟

تیروئید، یک غده 2 اینچی است که تاثیر بسیاری در روند سلامتی ما دارد. این غده کوچک، هورمونی ترشح می‌کند که در تمام جریان خون ما وارد می‌شود. غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم سوخت و ساز بدن بازی می‌کند. روندی که در آن سلول‌های بدن مواد مغذی را به انرژی تبدیل می‌کنند و بدین وسیله به تنظیم درجه حرارت بدن، میزان ضربان قلب و حتی عملکرد مغز کمک می‌کند. پس زمانی که سطح هورمون تیروئید در بدن کاهش پیدا کند، تیروئید کم کار شده و بدن به تعابیری “کند” می‌شود.

توجه: این مطلب مختص افراد دچار کم‌کاری تیروئید است.

احتمالا تا حدودی از علائم و مشکلات کم‌کاری تیروئید آگاه باشید. خستگی، احساس سرگیجه، سردرد، افزایش وزن، دستانی سرد و پوستی خشک چند نمونه از این علائم هستند. پس اگر مشاهده کردید که بدون هیچ دلیلی کلسترول بدنتان بالا رفت و به طرز عجیبی حتی با رژیم غذایی مناسب و کم خوردن دچار افزایش وزن شدید، به احتمال زیاد دچار کم‌کاری تیروئید هستید. برخی از علائم کم کاری تیروئید عجیب و غریب هستند، مخصوصا برای زنان بالای 60 سال. بنابراین هنگامی که پیش دکتر می‌روند، ممکن است تشخیص آن سخت باشد و  دکتر به گرفتن تست تیروئید توجهی نکند.

تیروئید چگونه کار می‌کند؟

همانطور که تیروئید از طریق آزاد کردن هورمون با دیگر ارگان‌های بدن ارتباط برقرار می‌کند، غده هیپوفیز نیز با تولید کردن هورمونی با تیروئید ارتباط برقرار می‌کند. این هورمون، شبیه به هورمون تروئید است که به آن ‘THS’ می‌گویند. هنگامی که هیپوفیز احساس کند هورمون تیروئید در بدن کم شده، هورمون THS را تولید می‌کند. وقتی تیروئید این هورمون را حس کرد، هورمون تیروئید یا T4 را تولید می‌کند که بعدا تبدیل به T3 می‌شود. فرم کوچکتر و فعالی که سلول‌های بدن می‌توانند آن را دریافت کنند.

جدول نتیجه آزمایش تیروئید

THST4سطح تیروئید بدن
0٫45–4٫12 mIU/L0٫8–2٫0 ng/dLطبیعی
>4.12 mIU/L0٫8–2٫0 ng/dLکم کاری تیروئید
>4.12 mIU/L<0.8 ng/dLنقص غذه تیروئید

چرا احتیاج به تست تیروئید احتیاج دارم؟

معمولا زن‌ها بیشتر از مردان دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوند. طبق تخمین پزشکان، حدود 4/1 زنان بالای 60 سال تیروئید کم‌کار دارند. همچنین بیشتر از 60 درصد افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، هیچ وقت به مشکل خود پی نمی‌برند، زیرا همانطور که گفته شد، علائم آن ممکن است در هر فردی متفاوت باشد، و معمولا فرد مبتلا، به فکر آزمایش تیروئید نیفتد. طبق گفته برخی دکتر‌ها، یکی از دلایل مهم افزایش کلسترول در بدن کم‌کاری تیروئید است.

چه باید بکنم؟

اگر علائم کم‌کاری تیروئید را در خود حس کردید، حتما با یک پزشک در میان بگذارید. همچنین اگر مشاهده کردید کلسترول خونتان بالا رفته و وزن شما بدون هیچ دلیل منطقی بالا رفته است احتمالا احتیاج به یک آزمایش تیروئید دارید. اگر بالای 60 سال سن دارید و وضعیت عمومی سلامتیان خوب است، باز هم ایده خوبی است که یک آزمایش تیروئید داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر