۱۷ فیلمی که در اسکار ۲۰۱۸ نادیده گرفته شدند

نامزد‌های نودمین مراسم اسکار مشخص‌شده است و طبق معمول رأی‌دهندگان اسکار بر روی فیلم‌های پر سروصدایی مانند «شکل آب» The Shape of Water و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» Three Billboards Outside Ebbing, Missouri تمرکز کرده و فیلم‌های مستقل فوق‌العاده‌ای را از قلم انداخته‌اند

نامزد‌های نودمین مراسم اسکار مشخص‌شده است و طبق معمول رأی‌دهندگان اسکار بر روی فیلم‌های پر سروصدایی مانند «شکل آب» The Shape of Water و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» Three Billboards Outside Ebbing, Missouri تمرکز کرده و فیلم‌های مستقل فوق‌العاده‌ای را از قلم انداخته‌اند. نبود فیلم‌هایی مانند «فریب‌خورده» The Beguiled و «اوقات خوش» Good Time در لیست نامزدهای امسال واقعاً ناراحت‌کننده است.
از 17 فیلم فوق‌العاده‌ای که در اسکار امسال نادیده گرفته شده‌اند، نوشته‌ایم:

THE KILLING OF A SACRED DEERیورگوس لانتیموس Yorgos Lanthimos در سال 2017 موفق شد برای فیلم «خرچنگ» The Lobster نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی Best Original Screenplay شود؛ اما تازه‌ترین کار او «کشتن گوزن مقدس» The Killing of a Sacred Deer نتوانست در اسکار امسال حضور یابد. حدس می‌زنیم داستان انتقام یک نوجوان دیوانه از یک دکتر و خانواده‌‌ی بی‌گناهش خیلی به مذاق رأی‌دهندگان اسکار خوش نیامده باشد. بااین‌وجود بازی بری کیوگن Barry Keoghan لیاقت این را داشت که در میان نامزد‌ها باشد.

GOOD TIMEبااینکه برادران سفدی SAFDIE BROTHERS به پرشورترین کارگردانان جوان دنیای سینمای امروز تبدیل شده‌اند، هنوز راهشان را به اسکار پیدا نکرده‌اند. «اوقات خوش» لیاقت این را داشت که اولین نامزدی اسکار این دو برادر باشد. این فیلم حتی می‌توانست نامزدی اسکار بهترین بازیگر ‌Best Actor را برای رابرت پتینسون Robert Pattinson به همراه داشته باشد.

THE BEGUILEDبااینکه سوفیا کوپولا Sofia Coppola موفق شد جایزه‌ی بهترین کارگردان Best Director جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کن Cannes Film Festival را برای «فریب‌خورده» به دست آورد، این فیلم هیجان‌انگیز او در اسکار نادیده گرفته شد. با توجه به فیلم‌برداری، طراحی لباس و طراحی تولید فوق‌العاده‌ی این فیلم، نادیده‌ گرفتن آن یک جرم به‌حساب می‌آید. ایندی‌وایر IndieWire به «فریب‌خورده» لقب بهترین فیلم سال را داده است و این در حالی است که اسکار آن را به‌کل کنار گذاشته است.

A GHOST STORYاز اول معلوم بود «داستان یک روح» A GHOST STORY دیوید لاوری David Lowery در جلب نظر همه‌ی رأی‌دهندگان اسکار موفق نخواهد بود، اما هیچ‌کس انتظار نداشت این فیلم این‌طور کنار گذاشته شود. درهرحال نادیده‌ گرفتن تدوین و آهنگسازی این فیلم کار دشواری است. بیست دقیقه‌ی آخر فیلم ازنظر تدوین آن‌چنان شاهکاری است که شاید به خاطر همین قسمت این فیلم لیاقت این را داشت در میان رقبای اسکار قرار می‌گرفت.

LADY MACBETHبازی حیرت‌انگیز فلورنس پوغ Florence Pugh در فیلم «لیدی مکبث» LADY MACBETH ویلیام اولدروید William Oldroyd همه‌ی فاکتور‌های لازم برای دریافت نامزدی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن Best Actress اسکار را داشت. فیلم‌نامه‌ی فوق‌العاده‌ی آلیس بیرچ Alice Birch که فیلم‌نامه‌ی این فیلم را بر اساس داستان کوتاه Lady Macbeth of the Mtsensk District نوشته‌ی نیکلای لسکوف Nikolai Leskov نوشته است نیز لیاقت نامزدی اسکار را داشت.

WONDERSTRUCKشاید «شگفت‌زده‌» ی Wonderstruck تاد هینز Todd Haynes محبوب‌ترین اثر او نباشد، اما این فیلم هنر فوق‌العاده‌ی فیلم‌بردار ادوارد لاچمن Ed Lachman و آهنگ‌ساز کارتر برول Carter Burwell را به تصویر کشیده است. شاهکار موسیقی کارتر برول بخشی جدانشدنی از فیلم است، به‌ویژه قسمت‌های صامت و سیاه‌وسفید فیلم بدون آهنگ‌های او بی‌معنی خواهد بود.

COLUMBUSدر یک دنیای ایدئال اولین تلاش مستقل کوگونادا Kogonada برای کارگردانی «کلمبوس» Columbus باید یکی از رقبای اصلی بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری cinematography اسکار می‌بود. هالی لو ریچاردسون Haley Lu Richardson و جان چو John Cho نیز باید برای ایفای نقش زیبایشان در نقش‌های اصلی این فیلم تحسین می‌شدند.

PERSONAL SHOPPERکریستن استوارت Kristen Stewart منتظر اولین نامزدی‌ دریافت جایزه‌ی اسکارش است (هنوز یادمان نرفته است چطور ایفای نقش زیبای او در «ابرهای سیل ماریا» Clouds of Sils Maria نادیده گرفته شد) و جای تأسف دارد که بازی‌اش در «مأمور خرید شخصی» Personal Shopper به کارگردانی اولیویه آسایاس Olivier Assayas نتوانست او را به آرزویش برساند. این اولین بار است که استوارت توانسته است ایفای نقشی این‌چنین پرشور را در این داستان مربوط به ارواح به نمایش بگذارد.

MOTHER!فیلم فلسفی دارن آرونوفسکی Darren Aronofsky بیش‌ازحد برای جلب نظر رأی‌دهندگان جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان اسکار خاص است، اما بازی باورنکردنی جنیفر لارنس Jennifer Lawrence و میشل فایفر Michelle Pfeiffer لیاقت حضور در رقابت بهترین بازیگر زن اسکار Best Actress را داشت. علاوه بر این فیلم‌برداری بی‌نظیر و همه‌جانبه‌ی متیو لیباتیک Matthew Libatique و صداگذاری خشن کریگ هنیگان Craig Henighan دو تا از هنرنمایی‌های برتر سال به شمار می‌روند.

THE MEYEROWITZ STORIESاگر فیلم‌نامه‌ی «ماهی مرکب و نهنگ» The Squid and the Whale نوا بامباک Noah Baumbach موفق شد نامزدی بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی Best Original Screenplay Oscar را از آن خود کند، «داستان‌های مایروویتز» The Meyerowitz Stories نیز بدون شک باید نامزد دریافت جایزه می‌شد. این فیلم‌نامه به‌جرئت یکی از خنده‌دارترین و انسانی‌ترین فیلم‌نامه‌‌های او بوده است. آدام سندلر هیچ‌گاه موفق نشده است در این نوع جوایز خودی نشان بدهد؛ اما بازی او در این فیلم به‌خوبی بازی‌اش در Punch-Drunk Love از آب در آمده است.

OKJA«اوکجا» OKJA لااقل می‌توانست در بخش بهترین جلوه‌های ویژه for Best Visual Effects نامزد دریافت جایزه شود که متأسفانه حتی در این قسمت نیز موفق نبود. بونگ جون-هو Bong Joon Ho نیز هنوز منتظر نامزدی جایزه‌ی بهترین کارگردانش است، صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز و پرشور «اوکجا» باید کار را برای او راحت می‌کرد که متأسفانه این‌طور نشد.

STRONGERتک‌تک بازیگران «قوی‌تر» STRONGER دیوید گوردون گرین David Gordon Green پتانسیل این را داشتند که نامزدی اسکار را از آن خود کنند. از جیک جیلنهال Jake Gyllenhaal در نقش اصلی گرفته تا تاتیانا مازلینی Tatiana Maslany و میراندا ریچادرسون Miranda Richardson.

DETROITکاترین بیگلو KATHRYN BIGELOW هنوز هم تنها فیلم‌ساز زن برنده‌ی جایزه‌ی اسکار است، بااین‌حال بعد از بردش با فیلم «مهلکه» The Hurt Locker، او دو بار با فیلم‌های «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» Zero Dark Thirty و «دیترویت» Detroit در اسکار ناکام مانده است. فیلم‌نامه‌نویس مارک بول Mark Boal نیز که با «مهلکه» موفق شده بود اسکار را از آن خود کند، با «دیترویت» ناموفق بود. برای مدتی به نظر می‌آمد الجی اسمیت Algee Smith و ویل پولتر Will Poulter از شانس‌های برنده شدن جایزه‌ی اسکار باشند، اما مثل‌اینکه شانس با کمپانی آناپورنا Annapurna همراه نیست.

WIND RIVER«رودخانه‌ی ویند» Wind River اولین فیلم فیلم‌نامه‌نویس نامزد جایزه‌ی اسکار، تیلور شریدان Taylor Sheridan بود. البته به نظر می‌رسد با اولین تلاشش برای کارگردانی نتوانسته است رأی‌دهندگان اسکار را راضی کند. فیلم‌نامه‌ی «اگر سنگ از آسمان ببارد» Hell or High Water در جوایز سال‌های 2016-2017 به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت، اما «رودخانه‌ی ویند» نتوانست این توجه‌ها را به خود جلب کند.

BPM) BEATS PER MINUTE)این‌که درام «تپش بر دقیقه‌» BPM) Beats Per Minute) فعال ایدز، رابین کامپلیو Robin Campillo در لیست نامزدهای بهترین فیلم خارجی زبان Best Foreign Language Film دیده نمی‌شود یکی از عجیب‌ترین اتفاق نودمین اسکار به شمار می‌رود. نادیده گرفتن بازی ناهوئل پرز بیسکایارت Nahuel Pérez Biscayart و آرناد والویس Arnaud Valois حتی از این هم بدتر است.

GIRLS TRIPتیفانی هدیش Tiffany Haddish انتخابی واضح برای نامزدی اسکار برای فیلم GIRLS TRIP به شمار می‌رفت که متأسفانه شانس با او همراه نبود. او فعلاً باید به جایزه‌ی حلقه‌ی منتقدان فیلم نیویورکش New York Film Critics Circle بسنده کند.

THE LOST CITY OF Zهیچ‌کدام از آثار کارگردان جیمز گری James Gray باب میل رأی‌دهندگان اسکار نبوده است، «شهر گمشده زی» The Lost City of Z نیز از این قاعده مستثنا نیست. هرکسی که این فیلم را دیده باشد هنر فیلم‌بردار داریوش خنجی Darius Khondji را لایق نامزدی اسکار می‌داند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر