۹ مزیت دوش آب سرد که ذهن شما را منفجر خواهد کرد

آب منبعی از زندگی است که نقش بزرگی در داخل و خارج بدن دارد

آب منبعی از زندگی است که نقش بزرگی در داخل و خارج بدن دارد. هنگامی‌که شما آب می‌نوشید، بدنتان را هیدراته کرده و پوستتان را سالم نگه می‌دارید، و بسیاری از فعالیت‌های بدن برای شما آسان‌تر می‌شود. بااین‌حال، مزایای آب فراتر از مصرف داخلی است. شما باید بدانید که برای خارج از بدن نیز خواص درمانی بسیاری دارد. دوش گرفتن یک عادت بهداشتی و سالم است که شما باید هرروز انجام دهید. به‌طورکلی، ما ترجیح می‌دهیم این کار را با آب گرم انجام دهیم، چون آب گرم آرامش‌بخش‌تر است. بااین‌وجود، ثابت‌شده که آب سرد برای پوست شما و برخی از عملکردهای بدن مفید است. اگر می‌خواهید در مورد فواید شگفت‌انگیز دوش آب سرد بدانید با بنیتا همراه باشید.

دوش گرفتن

Credit: menprovement

یکی از دوستان من 45 ساله است، هیچ موی خاکستری یا سفیدی ندارد، و نسبت به سنش پوست بسیار خوبی دارد. من می‌خواستم بفهمم در زندگی روزانه‌اش چه‌کاری انجام می‌دهد که بدون هیچ‌گونه عمل جراحی این‌قدر او را جوان نگه‌داشته است. اگر ژنتیک را برای یک لحظه کنار بگذاریم، نکته جالب‌توجه این است که او هرروز صبح دوش آب سرد می‌گیرد. بنابراین من کمی در مورد این موضوع تحقیق کردم و متوجه شدم دوش آب سرد مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

1- سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کند

یک دوش آب سرد باعث می‌شود بدن شما بلافاصله واکنش نشان دهد و سیستم ایمنی بدنتان تحریک و قوی‌تر شود. درنتیجه بدن شما با ویروس‌ها و عفونت‌ها بهتر مبارزه خواهد کرد.

2- پوست شما سالم به نظر می‌رسد

پوستCredit: steptohealth

آب سرد برای داخل و خارج بدن بسیار مفید است. هنگامی‌که شما دوش آب سرد می‌گیرید، پوستتان تمایل دارد ثبات و استحکام و قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کند. از سوی دیگر، آب گرم باعث می‌شود پوست شل شود، که منجر به خشکی و چین‌وچروک زودرس می‌شود.

 

2- گردش خون را بهبود می‌بخشد

برای افرادی که مشکلات گردش خون دارند، آب سرد درمان بسیار مؤثری است، زیرا گردش خون را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن بهتر گسترش یابند.

 

3- از واریس جلوگیری می‌کند

واریسCredit: steptohealth 

با بهبود گردش خون و انقباض عروقی، آب سرد کمک می‌کند تا ظهور رگ‌های واریسی کاهش پیدا کنند.

 

4- از گرفتگی اندام‌های داخلی جلوگیری می‌کند

با ایجاد انقباض عروقی، گرفتن یک دوش آب سرد برای جلوگیری از گرفتگی اندام‌های داخلی مفید است. به این دلیل که کمک می‌کند تا سموم و ناخالصی، به خارج از بدن جریان یابند.

5- استرس و افسردگی را از بین می‌برد

استرس

Credit: steptohealth

گرفتن دوش آب سرد در صبح دلیل خوبی برای بهبود افسردگی بسیاری از افراد است، اما با توجه به گزارشی که در Medical Hypotheses منتشرشده، برای کسانی که با افسردگی بالینی مواجه هستند این مسئله ممکن است اثر معکوس داشته باشد. به گفته‌ی محققان آب سرد پیام‌های الکتریکی را از انتهای اعصاب محیطی به مغز می‌فرستد، که می‌تواند به اثرات ضدافسردگی منجر شود. تحقیقات دیگری نشان داده است که دوش آب سرد کمک می‌کند تا به‌طورکلی استرس و اضطراب در خلق‌وخوی افراد کاهش یابد. درحالی‌که تحقیقات دقیق‌تری باید انجام شود، بسیاری از مردم پیشرفت‌های عمده‌ای را در خلق‌وخوی خود بعد از دوش آب سرد روزانه گزارش کرده‌اند.

6- موهای شما را سالم نگه می‌دارد

آب سرد برای موهای شما بسیار مفید است، زیرا مانع خشکی می‌شود. دمای بالا هیدراتاسیون را از مو حذف می‌کند، و ظاهری ناسالم به آن می‌دهد. آب سرد برای پیشگیری از شوره‌ی سر و ریزش مو عالی است.

7- بدن شما را از خواب بیدار می‌کند

حس خوب

Credit: rd

آب سرد باعث تحریک بدن شما می‌شود، آن را فعال می‌کند، و در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد. ما توصیه می‌کنیم برای شروع روز و خلاص شدن از خستگی، و همچنین پس از ورزش صبحگاهی٬ دوش آب سرد بگیرید.

8- اراده‌ی شما را قوی می‌کند

با توجه به گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، اراده‌ی شما مانند یک ماهیچه است، و هرچقدر که شما روی آن تمرین کنید تا از وسوسه جلوگیری کنید و خود را مقید به انجام کارهای سخت کنید، اراده‌تان قوی‌تر می‌شود و در حفظ عادات خوب بهتر می‌شوید. حتی اگر دوش آب سرد هم فایده‌ای برای سلامتی‌تان نداشته باشد، انجام دادن همین عمل سخت باعث می‌شود شما بهتر قادر به انجام کارهای ناخوشایند در حیطه‌های دیگر زندگی‌تان باشید.

توصیه‌هایی برای گرفتن دوش آب سرد

اگر شما دوش آب سرد نمی‌گیرید، ممکن است شروع این عادت برایتان دشوار باشد. به‌منظور بهره‌گیری از مزایای آن، می‌توانید تصمیم بگیرید تا آب سرد را بپذیرید و این عمل را اغلب تمرین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله 8 دلیل خوب برای گرفتن دوش آب سرد در صبح را نیز بخوانید.

  • توصیه‌ی اول این است که دوش خود را با آب گرم شروع کنید و سپس درجه حرارت آب را کم کنید به‌طوری‌که شما تغییر زیادی را احساس نکنید.
  • با گذشت زمان، شما می‌توانید از دمای گرم به سمت سردتر حرکت کنید و پس‌ازآن شروع به داشتن این عادت خوب کنید.
  • ما همچنین داشتن عادت دوش آب سرد را در زمستان نیز توصیه می‌کنیم. ممکن است انجام این کار در طول این فصل سخت‌تر به نظر برسد. بنابراین شما نباید بلرزید یا احساس سرمای زیادی کنید. در این صورت، بهتر است در طول زمستان دوش آب گرم بگیرید.

منبع: steptohealth، menprovement، rd


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان